Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dit is wel de helderste fotoserie van B2xx en B2x timing marks die ik tot nu toe gezien heb:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...gMarks.htm
Let wel, er staat 30 seconde voor elke as in het Volvo handboek!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Marc1970 schreef:Dit is wel de helderste fotoserie van B2xx en B2x timing marks die ik tot nu toe gezien heb:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...gMarks.htm
Let wel, er staat 30 seconde voor elke as in het Volvo handboek!
Ziet er duidelijk uit zo!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:Naast deze stelschroef zit een "ding" in het spruitstuk geschroefd. Ik weet echter niet waar het voor dient.
Het ding op de foto is een solenoid oftewel een elektromagnetische klep.
Zover was je -denk ik- ook wel gekomen.
Deze zorgt ervoor dat het kanaaltje voor de stationairloop wordt afgesloten wanneer de motor wordt afgezet.
Er komt dan geen benzinemengsel meer in de cilinders.
Zo wordt nadieselen voorkomen.
Op de B23A had ik 'm op m'n zelfgemaakte spruitstuk laten vervallen .
En heel af en toe dieselde die wel eens na .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Citaat:Dit is wel de helderste fotoserie van B2xx en B2x timing marks die ik tot nu toe gezien heb:
Goed gezocht Marc, het moet wel lukken zo!
Dirk, waarschijnlijk heb jij de krukaspoelie niet gedemonteerd dus wordt het onderste punt afstellen een beetje moeilijker(ten opzichte van de getoonde plaatjes). Dit hoeft echter niet perse, wanneer je de krukaspoelie op 0 graden voor/na ontsteking zet (en cilinder 1 in het bovenste dode punt (controleerbaar door het bougiegat met een lampje)) en de rest van de poelie's zoals aangegeven op de diverse foto's moet dit alles zeer eenvoudig zijn.
Citaat:Het kan zijn dat de tandwielen niet de zelfde omtrek hebben.
Het nokkenas tandwiel en het "ontstekingstandwiel" hebben evenveel tanden en hebben beiden het dubbele aantal tanden van het krukastandwiel, de krukas draait dus twee maal zo snel.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Allen: hartelijk bedankt voor deze duidelijke informatie.
Ik ga het eens allemaal uit elkaar halen en op het gemakje bekijken. Met deze informatie moet het distributie gedeelte wel goed te maken zijn. Hopelijk is het euvel hierna verholpen.
Weet er iemand een goede manier om de krukastandwiel los te halen? Het zaakje draait natuurlijk mee.
In het Volvo boek stat dat het kan met een tegenhouder (Volvogereedschap 5034), maar die heb ik geen.
Is een luchtsleutel heel slecht? Mij lijkt van wel.
Oke, thanks.
Ik had echter wel iets beter mogen kijken. Het krukastandwiel is volgens mij te verwijderen door de 6 boutjes eruit te draaien. De centrale moer hoeft volgens mij niet los.
Deze mag in principe wel weer dicht.
Nogmaals bedankt iedereen, het euvel is verholpen. De distributie is toch iets verdraaid tijdens het sleutelen bij het verwisselen van de koppakking.
De bruine heeft weer vermogen (nouja vermogen...).
De motor slaat nog steeds niet af bij het loskoppelen van het kabeltje van de solenoid. De motor reageert ook helemaal niet op het verdraaien van de stelschroef naast de solenoid. Hier zal ik een nieuw topic over aanmaken, want dat is nog een beetje vreemd...
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik ben blij voor je dat het verholpen is.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2