- De kleppen staan precies hetzelfde als voorheen.
- Pakking kon maar op ÃÂÃÂn manier, die zit dus goed.
- Alle slangetjes zijn goed aangesloten.
Ik twijfel ook een beetje of de ditributie wel helemaal goed staat. Hij zou inderdaad een tandje verdraaid kunnen zijn. Loopt een motor daar meteen heel slecht op. Kans op schade?
De auto loopt wel gewoon op 4 cilinders. Hij loopt op zich wel goed, maar hij moet standaard gechoked worden en bij het wegrijden mis je echt vermogen.
Topics: 163
Bij de auto van mn werk hadden ze bij een distributie wissel ook de tandriem iets verkeerd gelegd. De diesel maakte daardoor nog meer lawaai en was traag. Nadat hij gerepareerd was was hij stiller, echt snel zal een SDI nooit worden.
Ik heb er best lang mee rondgereden toen, geen schade.
Maar een verkeerd mengsel of verkeerde onsteking is nooit echt goed natuurlijk.
Topics: 6
Hoogstwaarschijnlijk zit je er niet veel naast, het zal dus niet echt kwaad kunnen (maar goed is het zeker niet!) De nokkenas staat waarschijnlijk een tandje te vroeg waardoor de compressie al begint en de kleppen nog openstaan. Resultaat, minder lucht dus minder vermogen.
Is het niet zo dat de ontsteking toevallig ontzettend laat staat? Als het mensel pas een vonkje krijgt wanneer de zuiger al weer haast beneden is, dan komt er ook niet veel van terecht ;D Ik verwacht dit echter niet omdat je dit niet los hoeft te halen bij het vervangen van een koppakking.
Had je geen riem met van die mooie merktekens erop, of heb je de oude er nog op liggen? Wanneer de oude er nog op ligt, heb je geen merktekens aangebracht voordat je alles los hebt gehaald?
Succes, niets zo vervelend als een auto die niet fatsoenlijk wil lopen nadat je er een hoop tijd in hebt gestoken, beleave me I know!
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Inderdaad. Je hebt gelijk wat betreft de ontsteking. Die staat nog hetzelfde, want die is er niet af gegaan.
Distibutieriem: Ik heb hem op de nokkenaspoelie afgetekend. Ik heb hem ook afgetekend op de ontstekingspoelie (?). Onder zit nog een poelie waar hij overheen gaat. Hier zaten echter poelies voor de v-snaar voor. Ik heb dit laten zitten en de distributieriem met een tie wrap vast gezet. Zie foto hieronder;
[img width=800 height=535]http://img98.imageshack.us/img98/6562/dsc01919largelh9.jpg[/img]
Ik denk dus dat de onderste poelie misschien een tandje verdraaid is. Aangezien ik dit niet kon controleren.
Waar dient de onderste distributiepoelie voor? Is m'n verhaal sowieso wel een beetje duidelijk? Vind het moeilijk om uit te leggen.
Topics: 14
Je hebt het verkeerd gedaan geloof ik: je moet alle merktekens tegenover elkaar zetten, met de merktekens die op het blok staan, en pas dan je distributieriem eraf halen. Krukaspoelie zou ik eraf halen, en dan zorgen dat de getande riem er goed op komt te zitten.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 14
Nee juist niet... Je moet zorgen dat de krukas, hulpas en de nokkenas met de merktekens tegenover elkaar staan, anders klopt je timing niet. Je hebt de riem toch wel eerst om de tandwiel van de krukas gelegd en dan pas om de hulpas?
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Ik heb de riem over zowel de krukas als de hulpas (zijn dit de onderste 2 assen?) laten liggen en gefixeerd met een tie wrap. Hij is dus in principe alleen van de nokkenaspoelie geweest. Als je de nokkenas op dezelfde manier plaatst en je merktekens komen overeen, dan klopt het toch?
Misschien snap ik heel het principe niet, maar het klink zo best logisch.
Topics: 163
Het kan zijn dat de tandwielen niet de zelfde omtrek hebben. Als een van de tandwielen een stukje heeft geroteerd, moet de ander over een andere hoek gedraaid zijn.
Dus het is beter de merktekens tov het blok te maken.
Deze kennis is gebaseerd op technisch lego ervaring van bijna een decennia geleden dus, ik kan er flink naast zitten

.