Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ervaringen B21ET op LPG
#1
naar aanleiding van het topic van Daan even apart mijn ervaringen.

ik heb een B21ET uit Frankrijk opgehaald.
motortje loopt prima op benzine.
beurtje gegeven, olie, filters, kleppen gesteld en nwe radiateur.

na de APK voorzien van een gasinstallatie.
HPO wilde alleen inbouwen ZONDER garantie ivm de aanwezigheid van een turbo met als gevolg de extra grote kans op backfire.
DMI in Groningen wilde zelfs helemaal niet inbouwen. quote: " "een turbo? nee meneer, dat is niet mogelijk op LPG"...

een maat van me heeft bij een Volvogarage gewerkt en besloot na bellen met zijn oude baas dat hij het wel aandurfde.
via internet een Necam mengstuk gevonden; dat schijnt een must te zijn voor de B21ET
en de verdamper is een hogedruksverdamper van het merk IMPCO.
de rest van de installatie is uiteraard standaard en niet interessant.

naar horen zeggen van de inbouwer liep ie na afstellen goed.
hij heeft 'm met een viergasmeter conform co norm afgesteld
so far so good

twee weken later was de maat op vakantie en stond ik trots en vol goede moed bij de RDW voor gas op kenteken
de eerste reactie van de ambtenaar was: "hÃ, een turbo? dat kan toch niet op LPG?" dÃja vu Wink
bleek hij bij een volvo garage gewerkt te hebben. hij was sceptisch maar ook geïnteresseerd.
alles in orde, m.u.v. de co waarde 10 x te hoog!! >Sad

heb een rondje gereden langs garages met een viergasmeting mar niemand kon of durfde de turbo (oeh wat eng Wink)
te verstellen; dus afgekeurd! :-\ :-\
zodra de maat weer terug is mag hij het probleem oplossen.

omdat de kilometerteller kapot is kan ik niet precies het verbruik meten maar ik gok 1 op 6
dat is natuurlijk nog niet goed, dat moet naar de 1 op 7,5 te krijgen zijn...

maar, even afsluiten met goed nieuws; de auto rijdt als de brandweer
regelmatig, hard, accelereren als een tiet en prima voor elkaar
dus ik heb hoop op de toekomst.

grts, Hugo

huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#2
Even een vraag

Volgens mij is een viergastest niet noodzakelijk toch voor auto's van voor 1992?

Auto's met benzinemotor Ãn katalysator die na 31 december 1992 op de weg zijn gekomen, zijn verplicht jaarlijks een viergastest te ondergaan. Hierbij wordt om milieutechnische redenen de samenstelling van het uitlaatgas gemeten. Op die manier kan bepaald worden of katalysator en lambda sonde nog goed functioneren.

Voor auto's die op LPG rijden, is een test verplicht indien een zgn. G3-installatie is gemonteerd. Hierbij wordt het brandstofmengsel elektronisch geregeld middels de aanwezige lamda sonde.

Kan hij dan toch afgekeurd worden op een te hoog CO gehalte? of zit ik helemaal fout? ???
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
ik heb altijd voor alle oude brikken op LPG een viergasmeting moeten laten doen
en mijn apk station was het eerste van het land (claimen ze zelf tenminste) die de roetmeting niet meer deden
dus dat zegt wel wat over hun houding ;D ;D

huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#4
http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/...aspx?id=25

Tabelletje met CO keuringseisen.

Viergasmeting is kladderadatsj voor 240's, laat je niks aansmeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
ik lees uit je tabel dat mijn auto, geen lambda sonde en bouwjaar 1982, 1,5 CO mag hebben
hij had ruim 3.5 dus dat was alsnog veel te veel
0,5 is ook echt te strak voor mijn auto, liever iets ruimer...

huidige auto's:
Volvo 245 GL 1979 (oude van Hein)

Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97, V70 II 170pk ‘01 en V70 III D5 ‘08
Antwoord
#6
Hallo Hugo, wij hebben onlangs dus ook LPG in de turbo zitten met Necam mengstuk en Necam HP135 verdamper. Tot zo ver werkt het perfect als het gaat om backfiregevoeligheid...overschakelen benzine/gas waar en hoe dan ook geen enkel probleem, dus nog nooit iets van een plof gemerkt!!

Verder loopt de auto nu nog 1:5 en is dus absoluut niet zuinig. Heb van mijn vader begrepen, ikzelf was de afgelopen drie weken op vakantie, dat er nog wel problemen zijn met het starten van LPG met koude motor. Er is dus nu geen sprake van een soort shoke. Hier moeten wij dus nog even naar op zoek.

Verder hoorde ik hem nog mokken over instabiele loop op benzine na afstellen, bij koude motor zij hij te makkelijk afslaan. Al met al dus nog niet helemaal loep zuiver. Na de vakantie moeten we nog maar verder kijken.

Inmiddels zitte mijn ouders met de auto in Zuid-Frankrijk. Heb begrepen dat de auto loop als een naaimachientje, maar het verbruik 1:5 :o :o :o. Met 40 effectieve liters in een tank is het vaak naar de pomp kan ik je vertellen.

Jullie horen meer als we weer wat weten. Als iemand een oplossing weet voor koude start / shoke en LPG, dan hoor ik dit graag.
Antwoord
#7
Mooiste zou zijn als je m eerst even kort op benzine zou kunnen laten draaien en dan na een poosje (volautomatisch) over laten schakelen naar LPG. Zoals de moderne installaties t doen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
juiste relais + ECU, maar dat gaat je niet lukken met een mechanische injectie :Smile :Smile
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#9
PP! schreef:juiste relais + ECU, maar dat gaat je niet lukken met een mechanische injectie :Smile :Smile

Dat vraag ik mij af. Nu zet je toch ook die mechanische injectie buiten spel bij rijden op LPG? Als je die regeling nou eens kon vertragen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
en je ontsteking Wink Wink Wink
da's het dilema, zeker bij G1 & G2 instalaties :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.497 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.303 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  Ervaringen IPD nokkenas B230FT jos evers 26 32.656 20 March 2016, 08:49
Laatste bericht: jos evers
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.908 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 7.125 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 78.796 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 23.258 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.831 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 21.417 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 5.180 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)