5 November 2007, 15:53
In dit topic informatie over de M45/46/47 --> M90 swap.
Wat is een M90:
De M90 is een 3 assige versnellingsbak gemonteerd in o.a. de Volvo 940, de 960 en de 850 (in M56 vorm). Ook zou ze in andere merken voorkomen. De M90 komt uit de stallen van Getrag en staat bekend om zijn sterkte en fijne schakelen.
De M90 die wij met de REDBLOCKS kunnen gebruiken komt uit de Volvo 940. De M90 heeft een vast koppelingshuis waardoor enkel dit type in aanmerking komt.
Mocht je een i5 of een i6 swap aandurven dan dien je een M90 uit een 960 te scoren. Deze past achter de aluminium Volvo motoren (B2X04).
Hoe herken ik (mijn) M90 ?
Er zit een stickertje op. Daar staat het nummer op. Maar grote kans dat dit inmiddels is verdwenen. Ik weet niet of er verder nog kenmerken zijn. Van buitenaf herken je een M90 aan de positie van de achteruit versnelling. Deze zit onder de 5e gang.
Geproduceerd vanaf ~95. Het is een 3 assige 5-versnellingsbak waarvan de laatste versnelling een overdrive is. De M90 is er in verschillende varianten:
Voor de redblocks:
M90H
M90L
M90L2
1208675: M90H
4DRS CH-145918
5DRS CH-93623
(REPL 1208790-4)
1208790: M90H
4DRS CH 145919-218356
5DRS CH 93624-161856
(B200, REPL 5003925-4)
(B230, REPL 1208812-6)
1208812: M90H
EXC B230FK
4DRS CH 218357-222133
5DRS CH 161857-168179
(REPL 1208884-5)
B230FK
4DRS CH 218357-221970
5DRS CH 161857-167988
(REPL 1208857-1)
1208884: M90H
EXC 230FK
B200FT
(REPL 1208936-3)
1208936: M90H
B200FT
(REPL 5003985-8)
5003985: M90H
B200FT
1208857: M90L
B230FK
4DRS CH 221971-238057
(REPL 1208937-1)
5DRS CH 167989-198076
(REPL 1208947-0)
1208937: M90L
B230FK
4DRS CH 238058-
B230FT
(REPL 5003994-0)
5003994: M90L
B230FK, B230FT
4DRS CH 238058-
1208947: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-
(REPL 8111096-7)
8111096: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-
5003925: M90H
B200/B230FT
(REPL 5003985-8)
5003985: M90H
B200/B230FT
5003994: M90L
B230FK
Gear ratios:
M90L:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1
M90L2:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,7:1
M90H:
1st - 3,54:1
2nd - 2,05:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1
Bijzonderheden over de M90:
De M90L2 is de meest begeerlijke bak omdat deze van het laatste type is. De seals zouden minder snel gaan lekken en er is een modificatie gepleegd op de 3e versnelling waardoor deze beter bestand is tegen mis-schakelen. De overdrive van de M90L2 is wat aan de lange kant.
De VolVolvo 240 / M90 swap:
Aanpassingen
De koppeling:
Voor de koppeling zijn een aantal mogelijkheden. De belangrijkste factor is het koppel dat overgebracht dient te worden. Het dual-mass vliegwiel dat normaal in combinatie met de M90 wordt gebruikt is geen aanrader. Het is erg zwaar, kan kapot (hinderlijk oscilerende aandrijflijn) en kan een beperkt vermogen aan.
Het is handig om het vliegwiel te wisselen voor een "dog-dish" style vliegwiel. Dit omdat dit vliegwiel het 60-2 patroon voor het motormanagement systeem heeft (niet alle...) Dit vliegwiel zou in combinatie met een 940 TDI© drukgroep en koppelingsplaat gebruikt kunnen worden. Goed tot 400Nm. De Volvo 850GLT (2.5 liter 20V) koppelingsplaat werkt ook en is naar zeggen een haartje dikker dan de 940TDi plaat.
Clutch disc 940TDi, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031
Pressure plate, stock, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033
Verdere performance upgrades:
Custom clutch setup. Good for a little over 450NM.
Clutch disc 850GLT, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 314 032
Pressure plate, strengthened/performance, 228mm, Sachs p/n: 3082 999 763
Eventueel kan je de performance drukgroep samen met de volgende koppelingsplaten gebruiken om nog meer koppel te kunnen weerstaan:
Clutch disc 850GLT, organic race, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 996
(Will hold a little over 510NM with the strengthened pressure plate)
Clutch disc 850GLT, sintered, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 993
(Will hold a little over 580NM with the strengthened pressure plate)
Een telefoontje naar European Tuning is ook de moeite waard. Zij leveren SPEC performance koppelingen.
Lukas en Kaasie zijn bezig om te kijken of ze een dog-dish groter kunnen maken om zo een 850-T5 drukgroep en koppeling te kunnen gebruiken (deze is 240mm ipv 228mm). Voor veel auto's is het noodzakelijk de gaten in het vliegwiel te behouden voor de toerental-opnemer. Het is gebleken dat deze gaten gewoon blijven zitten na het afsteken van de rand.
Mocht je voor serieus vermogen gaan dan is het raadzaam om de opstaande rand van de "dog-dish" vliegwiel af te (laten) steken zodat je een platte schijf krijgt. Dit scheelt ook nog eens een hoop roterende massa. Het is dan mogelijk na het boren van gaten op de juiste plekken om een Volvo T5 drukgroep en koppeling te monteren. Er is veel leuk spul te koop als je deze mod uitvoert. En vermoedelijk is ze goedkoper dan een performance setje van Sachs voor het originele "dog-dish" vliegwiel.
Hydraulisch gedeelte koppeling:
De mastercilinder van een 260 is te gebruiken. Vermoedelijk kan je ook de mastercilinder van een 700/900 gebruiken. In het schutboard zit al een gat waar de koppelingscilinder zo in kan. Het pedaal past niet. Het pedaal van een Volvo 260 met handbak is te gebruiken. Je kan ook het pedaal 6 centimeter verlengen en de hevel omkeren. Tevens dien je deze iets te verlengen en een bochtje te geven.
De slave cilinder kan je gewoon nemen van een willekeurige 700/900.
De leiding aansluitingen zijn dikker dan de aansluitingen van de remleidingen. Mogelijk M12x1 Ik ga proberen deze leidingen te laten maken door de hydrauliek-boer. Maar je kan ze ook van een 260/700/900 sloper halen.
De versnellingspook:
De plaatsing van de versnellingspook is niet correct. Standaard staat de pook 9,5 cm te ver naar achteren. Ik heb de aluminium stang 9,5 cm ingekort door deze te "spalken" met een stalen U profiel. De trekstang voor de bediening is doorgezaagd en eveneens 9,5cm ingekort. De 940 heeft een oog in de tunnel hangen waar de aluminium stang aan hangt. Ik heb 2 nieuwe gaten geboord om dit oog te bevestigen. En ik heb het uiteinde van de stang verder ingekort zodat deze in de tunnel past.
De baksteun:
Deze dient van een 240 Automaat te komen. Deze heeft een vlakke bovenkant. De aanpassing is redelijk simpel. Teken de breedte af van het M90 baksteun-rubber. Zaag de balk aan de bovenkant in. Hou het vertikale gedeelte intact. De bak heeft een schuin-lopend gedeelte. Zaag deze ook in. Slijp het staal aan de rechte kant door en vouw het open. Slijp nu de rest van het materiaal weg zodat er enkel een lip met dezelfde hoogte als de balk overblijft. Monteer het rubber in dit gat. Maak 2 gaten om het rubber vast te zetten en las de zaagsnedes van de balk weer dicht zodat deze weer sterkte heeft. Monteer de balk ACHTERSTEVOREN en dan past ze precies.
De aandrijfas:
Deze kan je nemen van een 240 met M47 versnellingsbak. Deze is echter ongeveer 50mm te kort. Dit is op te lossen door een dubbele hardi-disc toe te passen. Ik heb hier echter maar voor korte duur goede resultaten gehad: de as begon te slingeren. Voor de langere termijn is het verstandig een bus te draaien om tussen de centreerpen en de uitgaande as van de bak te zetten. Een andere optie is de as laten verlengen. Dit kan onder andere bij UNI CARDAN.
Het is handig dan meteen het tussenlager aan te passen naar een type 700/900. Zie volgende tekeningen. Een simpele strip metaal volstaat. Ik heb de originele steun gebruikt, het originele 200 rubber door midden gesneden en het hart eruit gehaald. De strook rubber in de tunnel geplaatst, ogen/boutgaten van het 700/900 rubber afgeslepen en de steun ertegenaangeschroefd. Geen beweging meer in te krijgen en de as hangt soepeltjes maar stevig in het rubber.
Kilometerteller:
Ehh... Tja.. De telleraandrijving in de bak is afwezig. Er zit een digitale pulsgever (handig voor cruise-control). Ik heb een teller met een kabel-aandrijving. Ik weet nu nog niet hoe ik dat op ga lossen.
Shopping list:
1x M90L2 (De M90H's hebben trouwens betere overbrengingen!)
1x baksteun rubber M90 1328900-1 (â¬50)
1x subframe baksteun Volvo 240 automaat
1x hydraulische slave-koppelingscilinder M90 6843913-1 (â¬100)
1x druklager M90 9163505-1 (â¬50)
1x dog-dish vliegwiel
1x koppelingsplaat Volvo 850 GLT 2.5 20V Sachs 1862 314 032 (â¬125) / Volvo 940TDiC Sachs 1862 468 031 / Special
1x drukgroep Volvo 200/700/900 M47 turbo / Volvo 940TDiC / Special
1x hydraulische master-koppelingscilinder Volvo 260 1205729 (700/900 6814719) (â¬175)
1x koppelingspedaal Volvo 260 1272895 (of verbouwen) (6CM langer, hevel aanpassen)
1x leiding hydraulisch gedeelte koppeling (260 / 700 / 900 (⬠100) / Hydrauliek-boer)
2x Hardi-disc + 6x M12x100 bouten / bus laten draaien om cardan te verlengen (~47mm)
1x Cardanas M47
1x tussenlager 700/900 series 1340501 + 1340647 + 183265 + 1340502 (â¬100)
1x flesje remvloeistof
1x oog ophanging pook in tunnel
1x aluminium pookstang (9,5cm inkorten)
1x M90 versnellingspook
1x stalen bedieningshandle versnellingspook (9,5cm inkorten)
1x hulpje om de bak te helpen monteren (Jelmar ;D )
Nog even een goede tip: Vervang de keerringen van de bak. De M90's staan erom bekend dat ze kunnen gaan "lekken". Vooral de keerring bij de price-as is gevoelig.
Met dank aan:
Jelmar
JW240
Kaasie
Lukas
Ik kwam nog een leuke site tegen waarop je kan zien wat bandendiameter, versnellingsbak en eindoverbrenging doen met toerentallen. Ãlle versnellingsbakken die ik zo 123 ken staan in het progsel al ingegeven. Dus type bak uitkiezen, wat waarde's invullen en schakelen maar !
http://www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc/
Wat is een M90:
De M90 is een 3 assige versnellingsbak gemonteerd in o.a. de Volvo 940, de 960 en de 850 (in M56 vorm). Ook zou ze in andere merken voorkomen. De M90 komt uit de stallen van Getrag en staat bekend om zijn sterkte en fijne schakelen.
De M90 die wij met de REDBLOCKS kunnen gebruiken komt uit de Volvo 940. De M90 heeft een vast koppelingshuis waardoor enkel dit type in aanmerking komt.
Mocht je een i5 of een i6 swap aandurven dan dien je een M90 uit een 960 te scoren. Deze past achter de aluminium Volvo motoren (B2X04).
Hoe herken ik (mijn) M90 ?
Er zit een stickertje op. Daar staat het nummer op. Maar grote kans dat dit inmiddels is verdwenen. Ik weet niet of er verder nog kenmerken zijn. Van buitenaf herken je een M90 aan de positie van de achteruit versnelling. Deze zit onder de 5e gang.
Geproduceerd vanaf ~95. Het is een 3 assige 5-versnellingsbak waarvan de laatste versnelling een overdrive is. De M90 is er in verschillende varianten:
Voor de redblocks:
M90H
M90L
M90L2
1208675: M90H
4DRS CH-145918
5DRS CH-93623
(REPL 1208790-4)
1208790: M90H
4DRS CH 145919-218356
5DRS CH 93624-161856
(B200, REPL 5003925-4)
(B230, REPL 1208812-6)
1208812: M90H
EXC B230FK
4DRS CH 218357-222133
5DRS CH 161857-168179
(REPL 1208884-5)
B230FK
4DRS CH 218357-221970
5DRS CH 161857-167988
(REPL 1208857-1)
1208884: M90H
EXC 230FK
B200FT
(REPL 1208936-3)
1208936: M90H
B200FT
(REPL 5003985-8)
5003985: M90H
B200FT
1208857: M90L
B230FK
4DRS CH 221971-238057
(REPL 1208937-1)
5DRS CH 167989-198076
(REPL 1208947-0)
1208937: M90L
B230FK
4DRS CH 238058-
B230FT
(REPL 5003994-0)
5003994: M90L
B230FK, B230FT
4DRS CH 238058-
1208947: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-
(REPL 8111096-7)
8111096: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-
5003925: M90H
B200/B230FT
(REPL 5003985-8)
5003985: M90H
B200/B230FT
5003994: M90L
B230FK
Gear ratios:
M90L:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1
M90L2:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,7:1
M90H:
1st - 3,54:1
2nd - 2,05:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1
Bijzonderheden over de M90:
De M90L2 is de meest begeerlijke bak omdat deze van het laatste type is. De seals zouden minder snel gaan lekken en er is een modificatie gepleegd op de 3e versnelling waardoor deze beter bestand is tegen mis-schakelen. De overdrive van de M90L2 is wat aan de lange kant.
De VolVolvo 240 / M90 swap:
Aanpassingen
De koppeling:
Voor de koppeling zijn een aantal mogelijkheden. De belangrijkste factor is het koppel dat overgebracht dient te worden. Het dual-mass vliegwiel dat normaal in combinatie met de M90 wordt gebruikt is geen aanrader. Het is erg zwaar, kan kapot (hinderlijk oscilerende aandrijflijn) en kan een beperkt vermogen aan.
Het is handig om het vliegwiel te wisselen voor een "dog-dish" style vliegwiel. Dit omdat dit vliegwiel het 60-2 patroon voor het motormanagement systeem heeft (niet alle...) Dit vliegwiel zou in combinatie met een 940 TDI© drukgroep en koppelingsplaat gebruikt kunnen worden. Goed tot 400Nm. De Volvo 850GLT (2.5 liter 20V) koppelingsplaat werkt ook en is naar zeggen een haartje dikker dan de 940TDi plaat.
Clutch disc 940TDi, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031
Pressure plate, stock, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033
Verdere performance upgrades:
Custom clutch setup. Good for a little over 450NM.
Clutch disc 850GLT, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 314 032
Pressure plate, strengthened/performance, 228mm, Sachs p/n: 3082 999 763
Eventueel kan je de performance drukgroep samen met de volgende koppelingsplaten gebruiken om nog meer koppel te kunnen weerstaan:
Clutch disc 850GLT, organic race, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 996
(Will hold a little over 510NM with the strengthened pressure plate)
Clutch disc 850GLT, sintered, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 993
(Will hold a little over 580NM with the strengthened pressure plate)
Een telefoontje naar European Tuning is ook de moeite waard. Zij leveren SPEC performance koppelingen.
Lukas en Kaasie zijn bezig om te kijken of ze een dog-dish groter kunnen maken om zo een 850-T5 drukgroep en koppeling te kunnen gebruiken (deze is 240mm ipv 228mm). Voor veel auto's is het noodzakelijk de gaten in het vliegwiel te behouden voor de toerental-opnemer. Het is gebleken dat deze gaten gewoon blijven zitten na het afsteken van de rand.
Mocht je voor serieus vermogen gaan dan is het raadzaam om de opstaande rand van de "dog-dish" vliegwiel af te (laten) steken zodat je een platte schijf krijgt. Dit scheelt ook nog eens een hoop roterende massa. Het is dan mogelijk na het boren van gaten op de juiste plekken om een Volvo T5 drukgroep en koppeling te monteren. Er is veel leuk spul te koop als je deze mod uitvoert. En vermoedelijk is ze goedkoper dan een performance setje van Sachs voor het originele "dog-dish" vliegwiel.
Hydraulisch gedeelte koppeling:
De mastercilinder van een 260 is te gebruiken. Vermoedelijk kan je ook de mastercilinder van een 700/900 gebruiken. In het schutboard zit al een gat waar de koppelingscilinder zo in kan. Het pedaal past niet. Het pedaal van een Volvo 260 met handbak is te gebruiken. Je kan ook het pedaal 6 centimeter verlengen en de hevel omkeren. Tevens dien je deze iets te verlengen en een bochtje te geven.
De slave cilinder kan je gewoon nemen van een willekeurige 700/900.
De leiding aansluitingen zijn dikker dan de aansluitingen van de remleidingen. Mogelijk M12x1 Ik ga proberen deze leidingen te laten maken door de hydrauliek-boer. Maar je kan ze ook van een 260/700/900 sloper halen.
De versnellingspook:
De plaatsing van de versnellingspook is niet correct. Standaard staat de pook 9,5 cm te ver naar achteren. Ik heb de aluminium stang 9,5 cm ingekort door deze te "spalken" met een stalen U profiel. De trekstang voor de bediening is doorgezaagd en eveneens 9,5cm ingekort. De 940 heeft een oog in de tunnel hangen waar de aluminium stang aan hangt. Ik heb 2 nieuwe gaten geboord om dit oog te bevestigen. En ik heb het uiteinde van de stang verder ingekort zodat deze in de tunnel past.
De baksteun:
Deze dient van een 240 Automaat te komen. Deze heeft een vlakke bovenkant. De aanpassing is redelijk simpel. Teken de breedte af van het M90 baksteun-rubber. Zaag de balk aan de bovenkant in. Hou het vertikale gedeelte intact. De bak heeft een schuin-lopend gedeelte. Zaag deze ook in. Slijp het staal aan de rechte kant door en vouw het open. Slijp nu de rest van het materiaal weg zodat er enkel een lip met dezelfde hoogte als de balk overblijft. Monteer het rubber in dit gat. Maak 2 gaten om het rubber vast te zetten en las de zaagsnedes van de balk weer dicht zodat deze weer sterkte heeft. Monteer de balk ACHTERSTEVOREN en dan past ze precies.
De aandrijfas:
Deze kan je nemen van een 240 met M47 versnellingsbak. Deze is echter ongeveer 50mm te kort. Dit is op te lossen door een dubbele hardi-disc toe te passen. Ik heb hier echter maar voor korte duur goede resultaten gehad: de as begon te slingeren. Voor de langere termijn is het verstandig een bus te draaien om tussen de centreerpen en de uitgaande as van de bak te zetten. Een andere optie is de as laten verlengen. Dit kan onder andere bij UNI CARDAN.
Het is handig dan meteen het tussenlager aan te passen naar een type 700/900. Zie volgende tekeningen. Een simpele strip metaal volstaat. Ik heb de originele steun gebruikt, het originele 200 rubber door midden gesneden en het hart eruit gehaald. De strook rubber in de tunnel geplaatst, ogen/boutgaten van het 700/900 rubber afgeslepen en de steun ertegenaangeschroefd. Geen beweging meer in te krijgen en de as hangt soepeltjes maar stevig in het rubber.
Kilometerteller:
Ehh... Tja.. De telleraandrijving in de bak is afwezig. Er zit een digitale pulsgever (handig voor cruise-control). Ik heb een teller met een kabel-aandrijving. Ik weet nu nog niet hoe ik dat op ga lossen.
Shopping list:
1x M90L2 (De M90H's hebben trouwens betere overbrengingen!)
1x baksteun rubber M90 1328900-1 (â¬50)
1x subframe baksteun Volvo 240 automaat
1x hydraulische slave-koppelingscilinder M90 6843913-1 (â¬100)
1x druklager M90 9163505-1 (â¬50)
1x dog-dish vliegwiel
1x koppelingsplaat Volvo 850 GLT 2.5 20V Sachs 1862 314 032 (â¬125) / Volvo 940TDiC Sachs 1862 468 031 / Special
1x drukgroep Volvo 200/700/900 M47 turbo / Volvo 940TDiC / Special
1x hydraulische master-koppelingscilinder Volvo 260 1205729 (700/900 6814719) (â¬175)
1x koppelingspedaal Volvo 260 1272895 (of verbouwen) (6CM langer, hevel aanpassen)
1x leiding hydraulisch gedeelte koppeling (260 / 700 / 900 (⬠100) / Hydrauliek-boer)
2x Hardi-disc + 6x M12x100 bouten / bus laten draaien om cardan te verlengen (~47mm)
1x Cardanas M47
1x tussenlager 700/900 series 1340501 + 1340647 + 183265 + 1340502 (â¬100)
1x flesje remvloeistof
1x oog ophanging pook in tunnel
1x aluminium pookstang (9,5cm inkorten)
1x M90 versnellingspook
1x stalen bedieningshandle versnellingspook (9,5cm inkorten)
1x hulpje om de bak te helpen monteren (Jelmar ;D )
Nog even een goede tip: Vervang de keerringen van de bak. De M90's staan erom bekend dat ze kunnen gaan "lekken". Vooral de keerring bij de price-as is gevoelig.
Met dank aan:
Jelmar
JW240
Kaasie
Lukas
Ik kwam nog een leuke site tegen waarop je kan zien wat bandendiameter, versnellingsbak en eindoverbrenging doen met toerentallen. Ãlle versnellingsbakken die ik zo 123 ken staan in het progsel al ingegeven. Dus type bak uitkiezen, wat waarde's invullen en schakelen maar !
http://www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc/
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl