Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kardanas kapot door verkeert plaatsen kruiskoppeling (blunder)
#1
Eind vorige week constateerde ik veel trillingen in de auto, met name tijdens het optrekken. Dus vandaag maar eens op onderzoek uit, en begonnen met het bijvullen van de versnellingsbak die altijd wel een beetje olie lekt.
Onder de bak:
[img width=800 height=600]http://img249.imageshack.us/img249/293/img1094s.jpg[/img]

Uit de overdrive:?:?:
[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/1707/img1092gi.jpg[/img]

Vervolgens eens even gekeken naar de staat van de cardan as. Ik schrik me dood, er zit enorm veel speling op kruiskoppeling die ik nog geen 7000km geleden vervangen heb. Blijkbaar ben ik toen niet erg handig bezig geweest. 1 van de geperste passinkjes, inclusief het borgveertje zijn er uit gevallen. Logisch dus dat er trilling in de aandrijfas zit. Meteen alles maar demonteren en tot mijn spijt zag ik dat de cardanas ook beschadigt is.... Valt dit te herstellen of meteen een andere aandrijf as er onder? Wat adviseren jullie, niet vervangen, compleet andere as of alleen dit onderdeel vervangen?
[img width=800 height=600]http://img15.imageshack.us/img15/8694/img1096qs.jpg[/img]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Een goede gebruikte aandrijfas zoeken lijkt me de makkelijkste oplossing.
Antwoord
#3
Da's mooi balen. Op zich zijn die oren hard zat, en is er ruimte genoeg om de cupjes klem te zetten. Ik vijl er ook wel eens wat braampjes af en dan gaat het cupje er weer in en draaien maar. Onder die 144's zitten cardans die al half zijn gemangeld door de jaren.
Dit kan je voorkomen door de groeven waar de klemveer in gaat goed leeg te krabben. En de cupjes goed aan te drukken zodat die veer de ruimte krijgt om in de groef te vallen.

Maar is dat een GKN kruiskoppeling type 50SL voor 44,5 mm as? Zou je dan misschien die twee cupjes naar mij op willen sturen? Ik heb nl. een soortgelijke blunder van iemand anders onder mijn auto aangetroffen, een kk die met 1 oud cupje teruggeplaatst was. Dat gaf ook flinke speling.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Marc ik kan je die 2 cupjes wel opsturen, kan je jouw adres geven via een PB?
Mijn zwager heeft gisteren nog even naar de schade gekeken en met de dremel de boel weer netjes gemaakt. Nu zit het voorste deel weer netjes in elkaar. Ik ga die er zo weer onder monteren, maar nu vraag ik me af hoe ik em terug moet plaatsen... Hoe weet ik nou zeker dat ie in de goeie stand staat, qua balancering? Iemand een tip voor me?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#5
Als je geluk hebt, staan er nog ingeslagen merktekens op van sleutelende voorgangers of van Volvo zelf.

Ik neem aan dat dit het achterste deel is, wat aan de achteras zit. Hij kan maar op 2 manieren op het schuifstuk, want de voorste kk van het achterstuk is gespiegeld aan de kk achter de bak. De kk bij de as is een kwart slag gedraaid t.o.v. de middelste (en dus ook de voorste).

Snap je het nog?

Ik stuur je mijn adres!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ik ben zelf in de war.

Het is

bak 0}-----schuifstuk-{0-----0}achteras

van opzij gezien. Ik zoek een plaatje op www, nog niks gevonden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
??
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Die is wel goed, in elk geval de voorste. Maar ik zocht het tekeningetje uit Haynes. Vreemd dat dat nergens online staat. Of dat ik het niet kan vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Mijn as is weer anders dan de 2 op het plaatje. Hij lijkt veel op de zwarte as. Maar het voorstel deel is nog iets korter. Ik heb trouwens het kortste stuk los gehad (wat direct aan de bak hangt).
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#10
Het gaat om de onderlinge orientatie vd kruiskoppelingen, die is op jouw as net zoals de voorste. Dan blijven er dus twee mogelijkheden over, 50% kans dat je het in 1 keer goed hebt! Met een klein testritje kom je er gauw genoeg achter of je goeie gekozen hebt.

Kijk uit met de moertjes vd flensboutjes, na een paar keer gebruik zijn ze niet meer zo heel zelfborgend. Beter een veerring er onder stoppen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 57.074 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.006 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Gezocht: iemand die M40 kan vervangen door M46 rcjvnoort 11 10.003 15 December 2015, 15:41
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Kapot overdrive relais, bypass mogelijk? Bazis 28 23.542 3 November 2014, 01:50
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd
  Versnelingsbak Nolvo 240 plaatsen peterxvolvo 5 3.161 11 February 2013, 19:15
Laatste bericht: peterxvolvo
  kruiskoppeling volvo 244 vervangen winkbuhl 13 9.365 30 September 2012, 12:57
Laatste bericht: Potvisboer
  vervangen automaat 265 door een AW71 kan dat hellohaas 9 6.447 17 June 2012, 20:08
Laatste bericht: oudevolvo
  middelste kruisstuk/ kruiskoppeling welke maat heb ik nodig op 245 met M46 bak? MartjeB 3 3.536 13 April 2012, 20:46
Laatste bericht: Marc1970
  4 bak M46 vervangen door 5 bak M47 geertkroon 10 8.980 15 November 2011, 14:48
Laatste bericht: twaintje
  koppeling checken alvorens blok en m40 terug te plaatsen. Hoe? Jeroen V 28 14.790 9 September 2011, 08:48
Laatste bericht: volvodutchy

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)