Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Eind vorige week constateerde ik veel trillingen in de auto, met name tijdens het optrekken. Dus vandaag maar eens op onderzoek uit, en begonnen met het bijvullen van de versnellingsbak die altijd wel een beetje olie lekt.
Onder de bak:
[img width=800 height=600]http://img249.imageshack.us/img249/293/img1094s.jpg[/img]
Uit de overdrive:?:?:
[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/1707/img1092gi.jpg[/img]
Vervolgens eens even gekeken naar de staat van de cardan as. Ik schrik me dood, er zit enorm veel speling op kruiskoppeling die ik nog geen 7000km geleden vervangen heb. Blijkbaar ben ik toen niet erg handig bezig geweest. 1 van de geperste passinkjes, inclusief het borgveertje zijn er uit gevallen. Logisch dus dat er trilling in de aandrijfas zit. Meteen alles maar demonteren en tot mijn spijt zag ik dat de cardanas ook beschadigt is.... Valt dit te herstellen of meteen een andere aandrijf as er onder? Wat adviseren jullie, niet vervangen, compleet andere as of alleen dit onderdeel vervangen?
[img width=800 height=600]http://img15.imageshack.us/img15/8694/img1096qs.jpg[/img]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Een goede gebruikte aandrijfas zoeken lijkt me de makkelijkste oplossing.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's mooi balen. Op zich zijn die oren hard zat, en is er ruimte genoeg om de cupjes klem te zetten. Ik vijl er ook wel eens wat braampjes af en dan gaat het cupje er weer in en draaien maar. Onder die 144's zitten cardans die al half zijn gemangeld door de jaren.
Dit kan je voorkomen door de groeven waar de klemveer in gaat goed leeg te krabben. En de cupjes goed aan te drukken zodat die veer de ruimte krijgt om in de groef te vallen.
Maar is dat een GKN kruiskoppeling type 50SL voor 44,5 mm as? Zou je dan misschien die twee cupjes naar mij op willen sturen? Ik heb nl. een soortgelijke blunder van iemand anders onder mijn auto aangetroffen, een kk die met 1 oud cupje teruggeplaatst was. Dat gaf ook flinke speling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Marc ik kan je die 2 cupjes wel opsturen, kan je jouw adres geven via een PB?
Mijn zwager heeft gisteren nog even naar de schade gekeken en met de dremel de boel weer netjes gemaakt. Nu zit het voorste deel weer netjes in elkaar. Ik ga die er zo weer onder monteren, maar nu vraag ik me af hoe ik em terug moet plaatsen... Hoe weet ik nou zeker dat ie in de goeie stand staat, qua balancering? Iemand een tip voor me?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je geluk hebt, staan er nog ingeslagen merktekens op van sleutelende voorgangers of van Volvo zelf.
Ik neem aan dat dit het achterste deel is, wat aan de achteras zit. Hij kan maar op 2 manieren op het schuifstuk, want de voorste kk van het achterstuk is gespiegeld aan de kk achter de bak. De kk bij de as is een kwart slag gedraaid t.o.v. de middelste (en dus ook de voorste).
Snap je het nog?
Ik stuur je mijn adres!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik ben zelf in de war.
Het is
bak 0}-----schuifstuk-{0-----0}achteras
van opzij gezien. Ik zoek een plaatje op www, nog niks gevonden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die is wel goed, in elk geval de voorste. Maar ik zocht het tekeningetje uit Haynes. Vreemd dat dat nergens online staat. Of dat ik het niet kan vinden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Mijn as is weer anders dan de 2 op het plaatje. Hij lijkt veel op de zwarte as. Maar het voorstel deel is nog iets korter. Ik heb trouwens het kortste stuk los gehad (wat direct aan de bak hangt).
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het gaat om de onderlinge orientatie vd kruiskoppelingen, die is op jouw as net zoals de voorste. Dan blijven er dus twee mogelijkheden over, 50% kans dat je het in 1 keer goed hebt! Met een klein testritje kom je er gauw genoeg achter of je goeie gekozen hebt.
Kijk uit met de moertjes vd flensboutjes, na een paar keer gebruik zijn ze niet meer zo heel zelfborgend. Beter een veerring er onder stoppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969