Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 M47 naar M90 ombouw
#1
Ik heb momenteel een volvo 740 met een b230 fk met een 16T turbo, nu zit er een m47 bak aan maar ik heb een M90 kunnen kopen dus ik ga die er aanhangen, ik heb wel nog een paar vragen/problemen.

ik heb nu een dog dish vliegwiel maar ik ga dit vervangen door een M46 plat vliegwiel omdat dit lichter is.

maar welke drukgroep kan ik hierop monteren 240mm of 228mm ik heb al verschillende dingen gelezen maar sommige zeggen dat 240mm niet past? Hoe groot is een drukgroep?

Moet ik iets aanpassen aan het koppelingsvork met een ander vliegwiel?

Of is het beter voor het dog dish vliegwiel te gebruiken? met een betere drukgroep

Mijn vliegwiel:

http://postimg.org/image/mjysbpi9z/

De Auto:
http://postimg.org/image/3t4iwb5vn/

http://postimg.org/image/tofzqxqw1/
16T
3inch uitlaat
custom uitlaatspruitstuk

Nu zou die een 250pk hebben maar de koppeling vd m47 slipt door in 4de
Antwoord
#2
Dat was een dogdish vliegwiel, lijkt me een stuk afgedraaid of dat is al een plat vliegwiel waar putjes in geboord zijn. Hoedanook niet standaard.

Hier iemand die vliegwielopties onderzoekt: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm

240 mm is dan 9,5" wat volgens deze site wel past. Hij plakt er een Ford Falcon drukgroep achter omdat die er heel veel zijn Australie, iets soortgelijks moet hier ook te vinden zijn. Hier iemand die een SAAB drukgroep erop heeft gepast: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...tcount=109
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Dat was een dogdish vliegwiel, lijkt me een stuk afgedraaid of dat is al een plat vliegwiel waar putjes in geboord zijn. Hoedanook niet standaard.

Hier iemand die vliegwielopties onderzoekt: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm

240 mm is dan 9,5" wat volgens deze site wel past. Hij plakt er een Ford Falcon drukgroep achter omdat die er heel veel zijn Australie, iets soortgelijks moet hier ook te vinden zijn. Hier iemand die een SAAB drukgroep erop heeft gepast: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...tcount=109

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=160983
hier hebben ze het met een M46 gedaan en het is een M46 vliegwiel, ik ga het ook doen met mijn vliegwiel , de krans er laten in boren. maar ik moet weten of het koppelingsvork dan past.
Antwoord
#4
hmm.. denk ook meteen aan de combi met een B20.. eindelijk van die korte 1 af..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#6
heeft er iemand de diameter van de 850 R drukgroep? het koppelingsvork kan je aanpassen heb ik gelezen dus dat is al opgelost, het vliegwiel is 29cm.
Antwoord
#7
Laurens Zondag schreef:word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.
oh ja.. dat wordt dan een pasring.. maar laten we het topic niet kapen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Laurens Zondag schreef:word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.

Is dat zo? Een m46 kun je toch ook achter een b20 bouten? Ligt ie alleen wel gekanteld.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
-"ik ga het ook doen met mijn vliegwiel , de krans er laten in boren"-

Die op de foto heeft al de gaatjeskrans, anders zou hij ook niet werken met de injectiesystemen van de B230FK. En zoals je ziet is er nog een heel stuk cirkel beschikbaar voor een grotere koppelingsplaat.
Ws. heb je nu een 8,5"/215 mm plaat, met een gewoon dogdish vliegwiel zou je ook al aardig vooruit gaan naar 9" en die zijn nogal makkelijk te vinden. Het dogdish geval is wel erg zwaar, op turbobricks zagen mensen de gekste stukken eraf.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Volvo 142 B23 schreef:Is dat zo? Een m46 kun je toch ook achter een b20 bouten? Ligt ie alleen wel gekanteld.
nope, daar heb ik een omgelast huis voor gebruikt.. een M90 is 1 geheel met de bak, dus hoog uit een pasring kan dit oplossen, en dan wordt mogelijk de prise-as te kort enzo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma Bozzma 30 57.068 13 November 2024, 15:11
Laatste bericht: skidje
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 5.888 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.671 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  M47 Guibo flens naar gewone flens oudevolvo 15 12.589 7 June 2016, 13:42
Laatste bericht: Tyn245GL
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.571 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.181 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.595 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  B30 blok van automaat naar schakel Retsok 6 12.180 25 May 2014, 20:58
Laatste bericht: Retsok
  Van M45 naar M46 met OD in een 245DL 1979 WilbertL 15 9.138 21 February 2014, 21:46
Laatste bericht: Black Moose
  Volvo 240 M90 ombouw koppelings vraag 244Drift 6 7.451 16 December 2013, 17:48
Laatste bericht: 244Drift

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)