Berichten: 37
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2014
Ik heb momenteel een volvo 740 met een b230 fk met een 16T turbo, nu zit er een m47 bak aan maar ik heb een M90 kunnen kopen dus ik ga die er aanhangen, ik heb wel nog een paar vragen/problemen.
ik heb nu een dog dish vliegwiel maar ik ga dit vervangen door een M46 plat vliegwiel omdat dit lichter is.
maar welke drukgroep kan ik hierop monteren 240mm of 228mm ik heb al verschillende dingen gelezen maar sommige zeggen dat 240mm niet past? Hoe groot is een drukgroep?
Moet ik iets aanpassen aan het koppelingsvork met een ander vliegwiel?
Of is het beter voor het dog dish vliegwiel te gebruiken? met een betere drukgroep
Mijn vliegwiel:
http://postimg.org/image/mjysbpi9z/
De Auto:
http://postimg.org/image/3t4iwb5vn/
http://postimg.org/image/tofzqxqw1/
16T
3inch uitlaat
custom uitlaatspruitstuk
Nu zou die een 250pk hebben maar de koppeling vd m47 slipt door in 4de
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
10 February 2015, 20:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2015, 20:32 door Marc1970.)
Dat was een dogdish vliegwiel, lijkt me een stuk afgedraaid of dat is al een plat vliegwiel waar putjes in geboord zijn. Hoedanook niet standaard.
Hier iemand die vliegwielopties onderzoekt:
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm
240 mm is dan 9,5" wat volgens deze site wel past. Hij plakt er een Ford Falcon drukgroep achter omdat die er heel veel zijn Australie, iets soortgelijks moet hier ook te vinden zijn. Hier iemand die een SAAB drukgroep erop heeft gepast:
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...tcount=109
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 37
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2014
Marc1970 schreef:Dat was een dogdish vliegwiel, lijkt me een stuk afgedraaid of dat is al een plat vliegwiel waar putjes in geboord zijn. Hoedanook niet standaard.
Hier iemand die vliegwielopties onderzoekt: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm
240 mm is dan 9,5" wat volgens deze site wel past. Hij plakt er een Ford Falcon drukgroep achter omdat die er heel veel zijn Australie, iets soortgelijks moet hier ook te vinden zijn. Hier iemand die een SAAB drukgroep erop heeft gepast: http://forums.turbobricks.com/showpost.p...tcount=109
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=160983
hier hebben ze het met een M46 gedaan en het is een M46 vliegwiel, ik ga het ook doen met mijn vliegwiel , de krans er laten in boren. maar ik moet weten of het koppelingsvork dan past.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hmm.. denk ook meteen aan de combi met een B20.. eindelijk van die korte 1 af..
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 37
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2014
heeft er iemand de diameter van de 850 R drukgroep? het koppelingsvork kan je aanpassen heb ik gelezen dus dat is al opgelost, het vliegwiel is 29cm.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Laurens Zondag schreef:word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.
oh ja.. dat wordt dan een pasring.. maar laten we het topic niet kapen..
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Laurens Zondag schreef:word lastig raymond. koppelingshuis is niet uitwisselbaar.
Is dat zo? Een m46 kun je toch ook achter een b20 bouten? Ligt ie alleen wel gekanteld.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 February 2015, 11:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2015, 12:30 door Marc1970.)
-"ik ga het ook doen met mijn vliegwiel , de krans er laten in boren"-
Die op de foto heeft al de gaatjeskrans, anders zou hij ook niet werken met de injectiesystemen van de B230FK. En zoals je ziet is er nog een heel stuk cirkel beschikbaar voor een grotere koppelingsplaat.
Ws. heb je nu een 8,5"/215 mm plaat, met een gewoon dogdish vliegwiel zou je ook al aardig vooruit gaan naar 9" en die zijn nogal makkelijk te vinden. Het dogdish geval is wel erg zwaar, op turbobricks zagen mensen de gekste stukken eraf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo 142 B23 schreef:Is dat zo? Een m46 kun je toch ook achter een b20 bouten? Ligt ie alleen wel gekanteld.
nope, daar heb ik een omgelast huis voor gebruikt.. een M90 is 1 geheel met de bak, dus hoog uit een pasring kan dit oplossen, en dan wordt mogelijk de prise-as te kort enzo..