Berichten: 20
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2010
Ik heb een Volvo 245 uit 1977 met een modernere B200K motor die is omgebouwd naar een Cab. Ik denk dat er een B21A in heeft gezeten en dat de oude bak (M46) achter de nieuwere motor is gezet.
Ik wil nu toch een 5 bak inbouwen en ik vraag me af wat ik daarvoor nodig heb naast de M47 bak en de pook. Heb ik ook een andere aandrijfas nodig? En is het handig om een bak met complete koppelingsunit te kopen?
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Waarom zou je ?
Als de M46 goed werkt zou ik 't zo houden.
Een M47 is zwakker dan de M46.
Zelfs de overbrengverhoudingen zijn hetzelfde...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 20
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2010
Ik hoop hiermee wat lager in toeren te komen. Ik rij veel snelweg en hoop hiermee de auto stiller te maken. Die vijfde versnelling is dan wel fijn. Of kan ik dan beter een Overdrive erachter bouwen en een kortere aandrijfas.
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Ik denk dat ik weet waar het hier fout gaat.
Geertkroon, een M46 is een 4bak met OD, een M47 is een 5 bak.
Waarschijnlijk heb je op dit moment een M45 ofterwel een 4 bak.
De M47 met kilometerteller komt weinig voor. Een M46 vind je nog wel ooit.
Zelf een overdrive achter een M45 schroeven is geen optie.
Je heb altijd een kortere aandrijfas nodig.
Berichten: 20
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2010
A dank je voor de info. Dan zou ik een M46+OD moeten kopen compleet met achteras? Wat heb ik nodig om die OD te besturen? Ik zou het fijn vinden om minder toeren en lager brandstof verbruik te kunnen realiseren.
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
geertkroon schreef:A dank je voor de info. Dan zou ik een M46+OD moeten kopen compleet met achteras? Wat heb ik nodig om die OD te besturen? Ik zou het fijn vinden om minder toeren en lager brandstof verbruik te kunnen realiseren.
Je moet een M46 hebben, met bijpassende achteras. Je hebt ook nog een bijpassend kabelboompje + relais nodig. In principe is dat alles. Kwestie van zoeken op marktplaats e.d.
Berichten: 20
Topics: 9
Lid sinds: Oct 2010
Ga ik doen! Bedankt voor alle info en ik hou via Volvolvo de ontwikkelingen bij.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een achteras is dat ding wat dwars tussen beide wielen zit, die is goed voor alle versnellingsbakken.
De aandrijfas loopt van voor naar achter, en omdat de M46 iets langer is dan de M45, moet er een stukje van af. De originele aandrijfassen voor M46 zijn meestal kwijt of op de sloop verdwenen, net als de kabelboom. Wat je op Marktplaats tegenkomt is een incomplete kale bak. En meestal zonder km telleraandrijving.
Deze M46 is met telleraandrijving, maar weer zonder de pook, ook zoiets:
http://link.marktplaats.nl/458010683
Deze heeft geen telleraansluiting (en komt achter een diesel vandaan), heb je niks aan:
http://link.marktplaats.nl/453215474 (geen 135 euro waard).
Inkorten en balanceren van de aandrijfas kan je bij allerlei bedrijven laten doen. Kabeltjes en relais zijn standaard en zelf te maken.
ls het goed is, past de ingaande as van de M46 zo door het gat van de koppelingsplaat in je auto.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De M46 die achter een diesel vandaan komt is prima te gebruiken maar je moet het koppelingshuis even overzetten.
Voor de rest is hij volgens mij het zelfde.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het koppelingshuis is niet zo'n probleem, maar de ontbrekende kilometerteller aandrijving wel.
Bovendien gok ik dat dit de recentere 22 splines versie is, en niet de 10 splines versie (tot ca. 78-79). Wat ook niet zo'n probleem is als je de bijbehorende 22 splines koppelingsplaat hebt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969