Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Een paar dagen geleden heb ik een topic gestart over revisie van mijn achteras 240 ET 81'.
Nu is mij door een bevriende garage een complete 740 Turbo Intercooler aangeboden voor een schappelijke prijs.
De grote vraag is echter of de achteras ook pas kan worden gemaakt voor mijn 240. Beide auto's hebben een starre achteras vaarvan ik heb begrepen dat de breedtematen en dergelijken aardig overeenkomen maar dat de ophanging wel afwijkt.
Heeft iemand er ervaring mee of dit redelijkerwijs kan worden gedaan?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Zojuist in een ouder topic gelezen dat de 740 achteras circa 10 cm breder is, dat is best veel (als dit waar is).
Een andere vraag die in me opkomt; Wijkt de 240 Turbo achteras af van andere 240 assen (verhouding en lagering)?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ben ook benieuwd. Nog niet veel wijzer geworden via dit Topic!
http://volvolvo.nl/showthread.php/10712-...met-200-pk
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Volgens mij zijn de benzine automaten uitgerust met een 3.73 en de handbakken met een 3.54
Wel of geen turbo maakt geloof ik niet uit.
Er zijn wel wat uitzonderingen geweest.
Zo kan je onder de B234 in de 740 soms kortere overbrengingen vinden en er zijn wat diesels die
afwijken.
Af en toe een ombouw bij de dealer voor wat meer trekkracht met een aanhanger kan ook voorkomen.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Hi Skidje. Ik had jouw topic ook gelezen, inderdaad onvoldoende informatie om een stap te zetten. Wat Jerry aangeeft klopt, de as kan meer vermogen aan zonder (zoals in mijn geval) uiteen te worden getrokken.
Probleem blijft vrees ik de as lengte, 10 cm is veel. Ik heb gisteren uitgemeten dat je de binnenranden van de wielkasten ca. 3 cm moet uitsnijden om het geheel passend te maken.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio