Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Omdat 3000 omw/min. bij 90 km/h in z'n 4 niet echt een feest is, wil ik de M45 in mijn 244 DL uit 1980 graag vervangen door iets anders. Het is de bedoeling om het voorlopig alleen bij de versnellingsbak zelf te laten, het is namelijk de bedoeling om met deze auto te blijven rijden totdat mijn andere 244 `af` is, waarschijnlijk komt er daarna een B230 in. Omdat de koppeling nog goed aanvoelt wil ik deze, geheel tegen mijn gewoonte in, dus lekker laten zitten. Er staat me alleen iets van bij dat er verschillende prise-assen zijn, m.a.w. welk bouwjaar is voor mij bruikbaar? Ik weet dat alle versnellingsbakken van 1986 en later geen aansluiting voor de kilometertellerkabel hebben, het mooiste is natuurlijk een bak uit 1985 of ouder te gebruiken. Om dat probleem te kunnen omzeilen zat ik aan de oplossing te denken die hier:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=247344 voorbij komt te gebruiken, samen met een achteras van een late 240.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 April 2016, 17:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 April 2016, 18:30 door Marc1970.)
Hier staan een paar zinnige feiten over 10 of 22 splines in:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=138958
Die tellertruuk is een handige.
edit- In de 4 pas 90 bij 3000 rpm is wel wat langzaam, volgens mij heb je daar een te kleine bandenmaat en een vrij korte achteras bij elkaar. Mijn 240 zou dan 100 gaan, op 195/65r15. Op de 185r14 ballonband nog wat harder.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Het wordt dus een bak uit 1979 of later. Een M46 met tellerkabelaansluiting lijkt gemakkelijker te vinden dan een M47 met tellerkabelaansluiting. Logisch natuurlijk, want de M46 was er al veel eerder. Ik heb altijd gedacht dat bakken zonder die aansluiting een stuk goedkoper waren, maar dat lijkt toch wel mee te vallen.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De M47 zonder teller is niks waard, tenminste, paar jaar geleden kocht ik er 2 voor 50 euro en twee weken geleden verkocht ik er 1 voor 20.
De M47 met teller heeft een iets andere lagering van de 5 en is niet de meest duurzame versie gebleken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Marc1970 schreef:edit- In de 4 pas 90 bij 3000 rpm is wel wat langzaam, volgens mij heb je daar een te kleine bandenmaat en een vrij korte achteras bij elkaar. Mijn 240 zou dan 100 gaan, op 195/65r15. Op de 185r14 ballonband nog wat harder.
Dit klopt wel wat Mark244 aangeeft. Mijn 245DL had een M45 en deed in zijn 4 hetzelfde: 3000 rpm bij 90 km/u met bandenmaat 185/80/14. Dit ligt aan de eindoverbrenging; niet aan de bandenmaat. Dit was een van de redenen waarom ik een M46 heb gemonteerd: reductie motortoerental en wat meer comfort. Met ingeschakelde OD bij 90 km/u draait de motor nu zo'n 2250 rpm; bij 120 km/u 3000rpm.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn 145 draait met m47 4000 toeren bij 130 km.
Achteras is de boosdoener.
Is iets van 1op 4.50 geloof ik.
Komt snel een 3.90 as onder.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Bandenmaat is bij mij 175/80R14. Uit een snelle rekensom kwam een eindoverbrenging van 1:4,009, uitgegaan van een wielomtrek van 200,4576 cm, en verder wat lange kommagetallen te hebben afgerond. Dat lijkt me wel een hele korte eindoverbrenging. Waarschijnlijk geeft de snelheidsmeter ook nog wat meer aan dan de werkelijke snelheid, dus dan zal de eindoverbrenging nog korter zijn dan mijn berekening...
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 April 2016, 11:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 April 2016, 11:41 door Marc1970.)
Die bandenmaat is prima voor de sedan. Dan zit je uitkomst precies tussen 2 bestaande assen, de 4,10 en de 3,91:1. De eerste waarschijnlijk. Als je een 3,54 as eronder zet, krijg je bijna een vijfde versnelling en wordt de 1 ook een stuk langer (nuttiger).
De axle ratio staat op de as zelf, plaatje op het diff of sticker op de linkerasbuis.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011