Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hét grote M90 ombouw-topic door Bozzma
#1
In dit topic informatie over de M45/46/47 --> M90 swap.

Wat is een M90:

De M90 is een 3 assige versnellingsbak gemonteerd in o.a. de Volvo 940, de 960 en de 850 (in M56 vorm). Ook zou ze in andere merken voorkomen. De M90 komt uit de stallen van Getrag en staat bekend om zijn sterkte en fijne schakelen.

De M90 die wij met de REDBLOCKS kunnen gebruiken komt uit de Volvo 940. De M90 heeft een vast koppelingshuis waardoor enkel dit type in aanmerking komt.

Mocht je een i5 of een i6 swap aandurven dan dien je een M90 uit een 960 te scoren. Deze past achter de aluminium Volvo motoren (B2X04).

Hoe herken ik (mijn) M90 ?

Er zit een stickertje op. Daar staat het nummer op. Maar grote kans dat dit inmiddels is verdwenen. Ik weet niet of er verder nog kenmerken zijn. Van buitenaf herken je een M90 aan de positie van de achteruit versnelling. Deze zit onder de 5e gang.
Geproduceerd vanaf ~95. Het is een 3 assige 5-versnellingsbak waarvan de laatste versnelling een overdrive is. De M90 is er in verschillende varianten:

Voor de redblocks:

M90H
M90L
M90L2

1208675: M90H
4DRS CH-145918
5DRS CH-93623
(REPL 1208790-4)


1208790: M90H

4DRS CH 145919-218356
5DRS CH 93624-161856
(B200, REPL 5003925-4)
(B230, REPL 1208812-6)


1208812: M90H
EXC B230FK
4DRS CH 218357-222133
5DRS CH 161857-168179
(REPL 1208884-5)
B230FK
4DRS CH 218357-221970
5DRS CH 161857-167988
(REPL 1208857-1)


1208884: M90H

EXC 230FK
B200FT
(REPL 1208936-3)


1208936: M90H
B200FT
(REPL 5003985-8)


5003985: M90H
B200FT

1208857: M90L
B230FK
4DRS CH 221971-238057
(REPL 1208937-1)
5DRS CH 167989-198076
(REPL 1208947-0)


1208937: M90L
B230FK
4DRS CH 238058-
B230FT
(REPL 5003994-0)


5003994: M90L
B230FK, B230FT
4DRS CH 238058-


1208947: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-
(REPL 8111096-7)


8111096: M90L2
B230FK
5DRS CH 198077-


5003925: M90H
B200/B230FT
(REPL 5003985-8)


5003985: M90H
B200/B230FT

5003994: M90L
B230FK

Gear ratios:
M90L:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1

M90L2:
1st - 3,91:1
2nd - 2,2:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,7:1

M90H:
1st - 3,54:1
2nd - 2,05:1
3rd - 1,38:1
4th - 1:1
5th - 0,81:1

Bijzonderheden over de M90:

De M90L2 is de meest begeerlijke bak omdat deze van het laatste type is. De seals zouden minder snel gaan lekken en er is een modificatie gepleegd op de 3e versnelling waardoor deze beter bestand is tegen mis-schakelen. De overdrive van de M90L2 is wat aan de lange kant.

De VolVolvo 240 / M90 swap:

Aanpassingen
De koppeling:

Voor de koppeling zijn een aantal mogelijkheden. De belangrijkste factor is het koppel dat overgebracht dient te worden. Het dual-mass vliegwiel dat normaal in combinatie met de M90 wordt gebruikt is geen aanrader. Het is erg zwaar, kan kapot (hinderlijk oscilerende aandrijflijn) en kan een beperkt vermogen aan.

Het is handig om het vliegwiel te wisselen voor een "dog-dish" style vliegwiel. Dit omdat dit vliegwiel het 60-2 patroon voor het motormanagement systeem heeft (niet alle...) Dit vliegwiel zou in combinatie met een 940 TDI© drukgroep en koppelingsplaat gebruikt kunnen worden. Goed tot 400Nm. De Volvo 850GLT (2.5 liter 20V) koppelingsplaat werkt ook en is naar zeggen een haartje dikker dan de 940TDi plaat.
Clutch disc 940TDi, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 468 031
Pressure plate, stock, 228mm, Sachs p/n: 3082 204 033

Verdere performance upgrades:

Custom clutch setup. Good for a little over 450NM.
Clutch disc 850GLT, organic, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1862 314 032
Pressure plate, strengthened/performance, 228mm, Sachs p/n: 3082 999 763

Eventueel kan je de performance drukgroep samen met de volgende koppelingsplaten gebruiken om nog meer koppel te kunnen weerstaan:

Clutch disc 850GLT, organic race, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 996
(Will hold a little over 510NM with the strengthened pressure plate)
Clutch disc 850GLT, sintered, 20 splines, 228mm, Sachs p/n: 1864 999 993
(Will hold a little over 580NM with the strengthened pressure plate)

Een telefoontje naar European Tuning is ook de moeite waard. Zij leveren SPEC performance koppelingen.

Lukas en Kaasie zijn bezig om te kijken of ze een dog-dish groter kunnen maken om zo een 850-T5 drukgroep en koppeling te kunnen gebruiken (deze is 240mm ipv 228mm). Voor veel auto's is het noodzakelijk de gaten in het vliegwiel te behouden voor de toerental-opnemer. Het is gebleken dat deze gaten gewoon blijven zitten na het afsteken van de rand.

Mocht je voor serieus vermogen gaan dan is het raadzaam om de opstaande rand van de "dog-dish" vliegwiel af te (laten) steken zodat je een platte schijf krijgt. Dit scheelt ook nog eens een hoop roterende massa. Het is dan mogelijk na het boren van gaten op de juiste plekken om een Volvo T5 drukgroep en koppeling te monteren. Er is veel leuk spul te koop als je deze mod uitvoert. En vermoedelijk is ze goedkoper dan een performance setje van Sachs voor het originele "dog-dish" vliegwiel.

Hydraulisch gedeelte koppeling:

De mastercilinder van een 260 is te gebruiken. Vermoedelijk kan je ook de mastercilinder van een 700/900 gebruiken. In het schutboard zit al een gat waar de koppelingscilinder zo in kan. Het pedaal past niet. Het pedaal van een Volvo 260 met handbak is te gebruiken. Je kan ook het pedaal 6 centimeter verlengen en de hevel omkeren. Tevens dien je deze iets te verlengen en een bochtje te geven.

De slave cilinder kan je gewoon nemen van een willekeurige 700/900.

De leiding aansluitingen zijn dikker dan de aansluitingen van de remleidingen. Mogelijk M12x1 Ik ga proberen deze leidingen te laten maken door de hydrauliek-boer. Maar je kan ze ook van een 260/700/900 sloper halen.

De versnellingspook:

De plaatsing van de versnellingspook is niet correct. Standaard staat de pook 9,5 cm te ver naar achteren. Ik heb de aluminium stang 9,5 cm ingekort door deze te "spalken" met een stalen U profiel. De trekstang voor de bediening is doorgezaagd en eveneens 9,5cm ingekort. De 940 heeft een oog in de tunnel hangen waar de aluminium stang aan hangt. Ik heb 2 nieuwe gaten geboord om dit oog te bevestigen. En ik heb het uiteinde van de stang verder ingekort zodat deze in de tunnel past.

De baksteun:

Deze dient van een 240 Automaat te komen. Deze heeft een vlakke bovenkant. De aanpassing is redelijk simpel. Teken de breedte af van het M90 baksteun-rubber. Zaag de balk aan de bovenkant in. Hou het vertikale gedeelte intact. De bak heeft een schuin-lopend gedeelte. Zaag deze ook in. Slijp het staal aan de rechte kant door en vouw het open. Slijp nu de rest van het materiaal weg zodat er enkel een lip met dezelfde hoogte als de balk overblijft. Monteer het rubber in dit gat. Maak 2 gaten om het rubber vast te zetten en las de zaagsnedes van de balk weer dicht zodat deze weer sterkte heeft. Monteer de balk ACHTERSTEVOREN en dan past ze precies.

De aandrijfas:

Deze kan je nemen van een 240 met M47 versnellingsbak. Deze is echter ongeveer 50mm te kort. Dit is op te lossen door een dubbele hardi-disc toe te passen. Ik heb hier echter maar voor korte duur goede resultaten gehad: de as begon te slingeren. Voor de langere termijn is het verstandig een bus te draaien om tussen de centreerpen en de uitgaande as van de bak te zetten. Een andere optie is de as laten verlengen. Dit kan onder andere bij UNI CARDAN.

[Afbeelding: 20122007434ti9.jpg]

[Afbeelding: 20122007441yc4.jpg]



Het is handig dan meteen het tussenlager aan te passen naar een type 700/900. Zie volgende tekeningen. Een simpele strip metaal volstaat. Ik heb de originele steun gebruikt, het originele 200 rubber door midden gesneden en het hart eruit gehaald. De strook rubber in de tunnel geplaatst, ogen/boutgaten van het 700/900 rubber afgeslepen en de steun ertegenaangeschroefd. Geen beweging meer in te krijgen en de as hangt soepeltjes maar stevig in het rubber.

[Afbeelding: centrebrgdwgqr0.jpg]
[Afbeelding: centrebrgqn7.jpg]


Kilometerteller:
Ehh... Tja.. De telleraandrijving in de bak is afwezig. Er zit een digitale pulsgever (handig voor cruise-control). Ik heb een teller met een kabel-aandrijving. Ik weet nu nog niet hoe ik dat op ga lossen.

Shopping list:

1x M90L2 (De M90H's hebben trouwens betere overbrengingen!)
1x baksteun rubber M90 1328900-1 (€50)
1x subframe baksteun Volvo 240 automaat
1x hydraulische slave-koppelingscilinder M90 6843913-1 (€100)
1x druklager M90 9163505-1 (€50)
1x dog-dish vliegwiel
1x koppelingsplaat Volvo 850 GLT 2.5 20V Sachs 1862 314 032 (€125) / Volvo 940TDiC Sachs 1862 468 031 / Special
1x drukgroep Volvo 200/700/900 M47 turbo / Volvo 940TDiC / Special
1x hydraulische master-koppelingscilinder Volvo 260 1205729 (700/900 6814719) (€175)
1x koppelingspedaal Volvo 260 1272895 (of verbouwen) (6CM langer, hevel aanpassen)
1x leiding hydraulisch gedeelte koppeling (260 / 700 / 900 (€ 100) / Hydrauliek-boer)
2x Hardi-disc + 6x M12x100 bouten / bus laten draaien om cardan te verlengen (~47mm)
1x Cardanas M47
1x tussenlager 700/900 series 1340501 + 1340647 + 183265 + 1340502 (€100)
1x flesje remvloeistof
1x oog ophanging pook in tunnel
1x aluminium pookstang (9,5cm inkorten)
1x M90 versnellingspook
1x stalen bedieningshandle versnellingspook (9,5cm inkorten)
1x hulpje om de bak te helpen monteren (Jelmar ;D )

Nog even een goede tip: Vervang de keerringen van de bak. De M90's staan erom bekend dat ze kunnen gaan "lekken". Vooral de keerring bij de price-as is gevoelig.

Met dank aan:
Jelmar
JW240
Kaasie
Lukas


Ik kwam nog een leuke site tegen waarop je kan zien wat bandendiameter, versnellingsbak en eindoverbrenging doen met toerentallen. Álle versnellingsbakken die ik zo 123 ken staan in het progsel al ingegeven. Dus type bak uitkiezen, wat waarde's invullen en schakelen maar !

http://www.balsa.no/bil/calcs/gearcalc/
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#2
echte hollander lekker eigenwijs. 8) Big Grin

dus hier de eerste reactie op je topic. :Smile :Smile

een vliegwiel van een 850 PAST NIET.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dit vliegwiel heeft 10 gaten waarmee hij op de kruk-as word vast gezet.
de RED-BLOCKS hebben er maar 8.

een koppelingset van een 850 T5 krijg je niet in een dog-dish vliegwiel.
of je moet de rand , waar de drukgroep op staat , van het vliegwiel afdraaien dat je een vlak oppervlak krijgt.
dan heb je een vlak vliegwiel gecreerd net als de b21/23 motoren.
het enigste verschil is , als je dog-dish een rand met gaatjes heeft voor je toerental opnemer is dit wel noodzaak om je vliegwiel vlak af te draaien.

of je neemt een B21/23 vliegwiel en je ramt er 58 - 2 gaatjes in de rand naast de tandkrans.
dan neem je een T5 drukgroep en die meet je uit en boor je de centreer-pennetjes over en de bouten van de drukgroep.
zie foto:

[Afbeelding: vliegwiel3fc4.th.jpg]

------

voor de km/uur teller kan je / moet je een beetje hobbyen.
zie hier onder:

je sleuteld een achter-as onder je 240 van een later type , met zo'n puls-teller op het diff.
je rukt je dashbord uit je wagen (bij mij de 242 uit '78) en je demonteerd je mechanische km/uur teller.

dan pak je een bij passende elektronische km/uur teller die bij de achter-as hoort en knutsel je in je dasbord.
ik moet zeggen het is te doen maar wel je koppie gebruiken.
zie foto's

het gat van de mechanische km/uur teller uit de 242 dashbord.

[Afbeelding: kmteller5qt2.th.jpg]

in het 4 kantje kan je zien dat het oude type wijzerplaat over de ronde (nieuwe model) wijzerplaat legt.
het nieuwe ronde model moet je ff afslijpen/knippen dat hij net zo groot is als het vierkante oude type wijzerplaat.
de oude wijzerplaat schuif je heel voorzichtig over de naald van de elektronische teller unit en past op de zelfde boutjes waar de nieuwe type wijzerplaat tegen de klok aan zit.

[Afbeelding: kmteller21pp9.th.jpg]

in het vierkantje : deze 2 pootje moeten blijven staan op het printplaatje.

[Afbeelding: kmteller31sg8.th.jpg]

dan soldeer je deze 2 verbindingen aan elkaar.

[Afbeelding: kmteller41fd3.th.jpg]

dan ga je net zo lang , stukje bij beetje , slijpen in de orignele printplaat van de ouwe dashbord dat de nieuwe type teller in de dashbord past

[Afbeelding: kmteller7re0.th.jpg]

van witte achterkant van het nieuwe type dashbord slijp je het gedeelte van de teller af.
deze past op de bout gaten in het ouwe dashbord.
en houd de teller op zijn plek

[Afbeelding: kmteller10gq0.th.jpg]

het is ff skarrelen maar het werkt.

de bedrading is vrij simpel.
de rood/zwarte is + achter contact.
de zwarte is - (massa)
de blauwe gaat naar de puls-teller op de achter-as.
en de andere draad van de puls-teller is een - (massa).

ik heb een dubbeldraad getrokken van de achter-as naar de teller in het dashbord en daar alles aan gesloten.
de massa verbindingen van de klok en de puls-teller heb ik bij elkaar aan de massa gelegd om eventuele storingen te voorkomen via de massa.


Antwoord
#3
Maar..... Ik heb een GT-teller. Dat maakt het verhaal een tikje anders.

Dank voor de update !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#4
?????? GT-teller.

bedoel je zo'n dashbord met allemaal losse klokjes?
dan kan dat idd niet. :-\
Antwoord
#5
wow, wat een uitdaging!! ;D ;D ;D
wou dat ik zoveel klote + kennis had, keep up the good work!!!!
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#6
Klote zitten enkel in de weg. ;D En kennis doe je hier op. :Smile

Koop een M90L2 en ga aan de gang !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#7
En ik zit met m'n mond open van verbazing :o

Maar niet stoppen, doorgaan!!!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#8
lache dit zeg ;D Zeer mooi!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Allemaal prachtig en indrukwekkend Wink Maar mijn M46 doet het nog goed genoeg dus laat ik het zo Tongue

Overigens heb ik nog een goede M90 liggen uit een 960 dus als iemand zich geroepen voelt :Smile
Antwoord
#10
Altijd leuk voor een 5/6 cilinder ombouw. Zouden de T5 blokjes al betaalbaar zijn ? ;D

Het werk lag even stil. Vriendin zit ziek thuis en het was een tikkeltje wachten op delen. Vandaag weer een mooi koppeling-remcilindertje binnen gekregen van een 260 van JW240. Morgen dat ding even spoelen en dan inbouwen. De baksteun (X-member) kan er weer onderuit, dan kan deze doorgelast worden. Ik zal een paar foto's maken voor in de startpost. Maar dan zijn alle deeltjes wel zo goed als compleet en dan kan er weer gestart worden !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.006 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Ombouw van M45 naar M46 of M47 Mark244 8 9.571 26 April 2016, 12:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 5.180 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Gezocht: iemand die M40 kan vervangen door M46 rcjvnoort 11 10.003 15 December 2015, 15:41
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  740 M47 naar M90 ombouw xseto 10 10.510 11 February 2015, 19:12
Laatste bericht: Jw240
  Volvo 240 M90 ombouw koppelings vraag 244Drift 6 7.451 16 December 2013, 17:48
Laatste bericht: 244Drift
  vervangen automaat 265 door een AW71 kan dat hellohaas 9 6.447 17 June 2012, 20:08
Laatste bericht: oudevolvo
  Achteras 740 Turbo ombouw voor 240 Turbo? Coenraad 4 4.144 3 May 2012, 12:21
Laatste bericht: Coenraad
  4 bak M46 vervangen door 5 bak M47 geertkroon 10 8.980 15 November 2011, 14:48
Laatste bericht: twaintje
  Kardanas kapot door verkeert plaatsen kruiskoppeling (blunder) job245 10 7.846 27 October 2010, 21:42
Laatste bericht: job245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)