Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Acculampje
Hallo medeforummers,

Vandaag zette ik de 240 uit en toen bleef het lampje van de accu aan staan (ik heb dan dus de sleutel eruit). Zodra ik de auto start gaat hij wel gewoon uit. Wat me opvalt is dat als ik het contact op 2 zet (normaal branden dan alle lampje), het lampje van de accu weer niet brandt.

Dus tijdens het rijden zie ik het acculampje niet, alleen als ik de sleutels uit het contact haal.

Weet iemand wat dit kan zijn?

alvast bedankt,

Sander
Volvo For Life!<br /><br />Driving: Volvo 240 GL 2.3 '84<br />A product of superb Swedish engineering
het lampje van de accu heeft 2 funties in 1;

als de motor begint met lopen geeft de dynamo nog geen laadstroom.
voor het leveren van laadstroom is het nodig dat het veld van de dynamo bekrachtigd wordt met een minimaal klein stroompje.

dit stroompje wordt door het controlelampje geleverd.
het lampje ligt in je dashboard VIA je contacslot aan plus.
als de dynamo stroom gaat leveren en dus spanning opbouwd gaat dit lampje uit omdat het lampje dan van 2 zijden dezelfde spanning krijgt.

zou de dynamo nu uitvallen onderweg (door gebroken V-riem of inwendig manco)gaat het lamje weer branden omdat de zelfbekrachtiging van het veld is onderbroken en het lampje via het veld weer massa vindt.
dit is dus de tweede funtie van het lampje: JOU WAARSCHUWEN in geval van problemen.

ik vertel deze achtergrond even omdat het nu voor jou makkelijker wordt de storing te doorgronden.

er kunnnen een aantal zaken aan de hand zijn en die mogelijkheden kan je nu wellicht beter beredeneren.

blijft je contactslot inwendig soms hangen qua contacten?
krijgt de kabel van het controlelampje soms ergens spanning toebedeelt door een andere draad?
is er een diode van de dynamo defect waardoor de spanning "terugloopt"?

je zou in ieder geval het bewuste draadje op de dynamo eens los kunnen trekken en kijken wat er met het lampje gebeurt..........

wil je gedetailleerde info werp dan eens eens een blik in de groen boekjes elders op dit forum.(topic over orginele volvo werkpl.handb. / schema's)

succes, groet jan
Ik zou uitgaan van een defecte spanningsregelaar op je dynamo (dus de diode die Jan beschrijft)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Het kan ook zijn dat er nog ergens een lekstroom is als de auto uit staat, oftewel er is iets waar stroom verbruikt.

Dit is mij eens overkomen met wat bleek een kleine kortsluiting in de stekkerdoos van de trekhaak, hierdoor was de accu na 2 dagen leeg.

Je kunt dit controleren door de minpool van de accu los te nemen en dan een amperemeter tussen de min van de accu en de accuklem te zetten.
Doe dit natuurlijk als de auto uit staat en dus ook deuren(binnenlichtjes uit)dicht en radio uit.
Let op het klokje in het dashboard verbruikt altijd iets(neem zonodig hier het zekeringetje van uit).
Lees je een stroom af op de meter dan is er ergens een kortsluiting en dat kan weinig stroom zijn,vervolgens alles checken(kan via elke keer een zekering uit te nemen).
Bedankt voor de reacties,

De dynamo bleek het euvel te zijn (kapotte diodebrug), er zit inmiddels een andere dynamo in en alles werkt weer perfect!

groet

Sander
Volvo For Life!<br /><br />Driving: Volvo 240 GL 2.3 '84<br />A product of superb Swedish engineering

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Acculampje brand bij sleutel uit contact, en dynamo losgekoppeld... 240 2 4.757 22 December 2012, 21:16
Laatste bericht: 240
  acculampje flikkert??? volvoman0_0 5 3.810 5 September 2011, 08:35
Laatste bericht: 242-turbo
  Bij oplopen toeren gaat mn acculampje branden job245 21 12.524 22 October 2010, 09:52
Laatste bericht: VolvoDick
  verse dynamo, toch brandt acculampje, raw weigert 245pst78 11 9.795 14 December 2009, 14:24
Laatste bericht: 245pst78
  Acculampje brandt bij stationair Rob 13 12.078 2 February 2008, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Mistlampen aan -> acculampje brandt ook gezellig mee ruuds70 2 2.540 10 July 2007, 13:06
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)