Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verse dynamo, toch brandt acculampje, raw weigert
#1
245DL (1978) zegt dat de accu niet oplaadt (rood lampje).
(1) Spanningsregelaar vervangen: hielp niet
(2) Hele dynamo laten vervangen (rib uit mijn lijf) - nog steeds brandend lampje.
Accu laadt wel op (14,4 V op de polen)

Beetje frotten aan zekeringen: Floep, en alles is weer normaal.
Eindje rijden: probleem terug. Volgorde is:
Eerst gaat acculampje branden,
Even later doen richtingaanwijzers het niet. Alarmlichten nog wel!
Nog even later: ook alarmlichten doen het niet meer.
Wie het snapt mag het zeggen!

- ps
Antwoord
#2
massakabel ergens een bvreukje??
en als je hem hebt laten vervangen...... ga je toch terug om het goed te laten werken?
je hebt tenslotte garantie, lijkt me, en wat is een rip uit je lijf? hier in A'dam , bij Wilkes, ruildynamo, ingezet en al: € 140,-
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
Een zekering die niet lekker kontakt maakt, maak de zekeringen en houders eens mooi schoon, kan zeer helpen met dit soort problemen.
Zekering 13 is bestemd voor het instrumentenpaneel, RAW, seatbelt warning.


Misschien heb je hier iets aan?
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...system.pdf
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...models.pdf



[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
Heb je de dynamo laten vernieuwen omdat je zonder stroom kwam te zitten of omdat het rode lampje brandde?
Ik hoop niet dat het laatste het geval is ,anders heb je waarschijnlijk veel geld voor niks uitgegeven.
Antwoord
#5
@JOS245
Wrijf het het maar lekker in :-\
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#6
:-[ emmmehhh, tsja, inderdaad... niet zo slim achteraf.
Maar de nieuwe dynamo werkt wel (ook al was de oude waarschijnlijk nog niet op) want er staat 14,1 volt bij stationair draaien (iets tussen 12 en 13 in rust).
Toch gaat rode lampje telkens weer aan en het is echt geen h.....sloep!
Volgens P.H.Olving 1e druk schema '78 zit het blauw/rode draadje achter zekering 5.
Dat zou dan naar pin 15 van de AI gaan en ik vermoed dat dat gewoon het knopje met de driehoek is (kerstboom).
En als de AI op nul (uit, dus) staat, is pin 15 doorverbonden met 49 witte draad die naar KN_REL gaat en daarna door in het geel naar de RAW schakelaar aan het stuur. Ik vermoed dat er

Ik moet de kou in om dit ff allemaal te checken.

Dank voor alle suggesties, ik ga verder speuren met deze tips.
Antwoord
#7
de schema's van de bovengenoemde site zijn van een tachtiger, maar het principe zal hetzelfde zijn.
Aan 1 kant van het lampje staat 12 volt, van de zekering. Aan de andere kant staat de 14,1 volt die voor de spanningsregelaar staat.
Als er aan 1 kant geen spanning staat, doordat de accu niet bijlaadt of de zekering defect is of slecht contact maakt, gaat het lampje branden.
De stroom gaat dan lopen via andere, op dat punt, aangesloten onderdelen/instrumenten.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#8
en ook de staat van je accu gechecked? + accupolen??
als je accu niet meer 100% is kan je lampje ook gaan branden
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#9
lijkt me sterk, 14,4V op de polen
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#10
Smile Yabba dabba doe,
Black Moose aka Jan, je had helemaal gelijk!
Ik zat in het verkeerde bedradingsschema te kijken (1978) terwijl mijn 245 van 11/1978 het bedradingsschema van 79/80 bleek te hebben. Dus niet zekering 5 (waar niks aan vast zit) maar inderdaad zekering 13. Toen ik er in het donker tegenaan duwde bij ingeschakeld contact zag ik in het midden van de zekering een vonkje!
De zekering was door, maar maakte soms wel en soms geen contact.
Daarna nog 10 seconden werk om zekering te vervangen en een heerlijk testritje gemaakt. 8) Alles werkt weer zoals ik het gewend was. ;D
Toppie, bedankt!

Nog een beetje filosoferend... het zou kunnen dat de zekering (8 A) door de LPG-schakelaar is opgeblazen, die was ook op 13 geprikt. Heb ik nu op 2 gezet (16 A), maar misschien is 11 (ook 16 A) wel een betere keus. De LPG-schakelaar hoeft pas iets te doen vanaf contactsleutel standje 2 tenslotte. Misschien heeft een van de deskundologen daar nog diepe gedachten over?
Gegroet,
ps
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  centrale deurvergrendeling weigert Kogelman 4 552 17 September 2024, 09:06
Laatste bericht: skidje
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 3.133 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.108 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.889 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Laadstroomlampje brandt bij contact uit Frank&Frida 20 18.322 15 March 2018, 23:08
Laatste bericht: Frank&Frida
  Dynamo vraag socrates 2 3.579 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 14.222 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.451 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 10.299 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 28.356 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)