Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Rij gisteren op een donkere slingerende weg naar huis, dus denk ik zal de mistlampen maar eens aandoen, gaat ook het acculampje zwakjes meebranden.
Zou een aardeprobleem kunnen zijn. Hoe pak ik dat aan? Of wat zou het anders kunnen zijn?
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
kijk inderdaad even naar je massa
als je een digitale universeelmeter pakt (voor 5 euro heb je ze al!!!)kan je heel eenvoudig een massaprobleem vaststellen.
start the engine, zet alle stroomvreters aan stel de meter in op gelijkspaning (bereik >20 volt en zet de ene meetstift op dynamohuis en andere op minpoolvan de accu.
kijk uit dat je meetsnoeren niet automatisch opgewonden worden in de v-riemen en vin.(uitrollen gaat namelijk heel lastig als je de snoeren weer een keer wil gebruiken)
je kunt je snoeren ook tijdelijk verlengen maar zorg voor een solide verbinding tussen verlengsnoertje en meetstift anders creeer je een meetfout.
als je nu 0 volt meet is er GEEN massaprobleem
als je een waarde zou meten van bijvoorbeeld 3 volt heb je een serieus massaprobleem.
een paar tienden van een volt is toelaatbaar maar liever niet meer dan 0,3 volt.
als je deze meetmethode ook herhaalt over de + zijde weet je ook direkt of dit circuit in orde is.
dit is een universeel toepasbare methode die veel aan het licht kan brengen zonder sleutelen.
als je namelijk zo maar wat probeert weet je nooit zeker of je resultaat boekt,
je kan net zo goed even succes hebben door toeval en na een week weer gezeur.
METEN IS WETEN
maar het kan ook goed zijn dat je koolborstels bijna op zijn.
dus als bovenstaande methode niets opleverd laat je dynamo dan even testen bij een auto-elektro-specialist.
doorrijden met te korte borstels ruiineren je collector onnodig en brengen de reparatiekosten nodeloos omhoog.
groet, jan
als
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Die methode is wel heel kort door de bocht, alhoewel je zo wel het belangrijkste massaprobleem kunt opsporen. Ik zou een staalborstel door de (lege!) zekeringkast halen, alle zekeringen vervangen door nieuwe en de contacten van de klokkenwinkel schoonmaken.
Helpt dat niet dan zou ik de lampunits + massapunten eens opschuren. Dan moet het toch wel weg zijn
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter