Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Gelukkig nog niet definitief gekocht. Er zitten lichte krassen in de cilinderwand en de hoongroeven zijn weg. Dat betekend dus geen smering onder vollast en versnelde slijtage..

Er komt nog een LPT 940 blok binnen (met M90 !). Hier heb ik ook een optie op. Na 1995 is er in de ET motoren een ander type zuiger gekomen die voor minder kanteling (slijtage) zou moeten zorgen. Deze combinatie heeft ook meer dan 3 ton gelopen dus hier heb ik ook niet al te veel vertrouwen in. Maar het is samen met de 531 kop wel een goede basis om onder handen te nemen. Vanaf 1994 zitten er standaard oliesquirters in de turbo-blokken. De ET die nu open is gemaakt heeft deze nog niet. Ze kunnen erin, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Ik heb een revisieblokje in krat op de kop kunnen tikken ;D

Een B230?? met turbo aansluiting uit 87. Er zit een 530 kop op met een Y (???) nokkenas. Ziet er allemaal keurig (nieuw) uit. Nu nog even opbouwen !

Jeroen
Antwoord
toch maar WEER een ander blok ? Tongue
Antwoord
Ja.. Ik heb er op deze manier nog wel een paar blokken over.. Interesse ?
Antwoord
Aardig aan het bouwen ! Nieuwe blokje staat nog in de stalen kooi, maar is zo prima op te bouwen. Nieuwe riem eromheen (krat + motor staat al een poosje...), Nieuwe waterpomp, de transportlak nog maar eens een beetje dik overgedaan (ik heb nu een blackblock ! ;D ) Alle steuntjes geplaatst en spullen gemonteerd. Spruitstukken en turbo moeten er nog op, maar dan begint er aardig schot in te komen !

Ik heb een +90 spruitstuk liggen maar daar zitten een paar haarscheurtjes in :-\ Er kwamen nog geen uitlaatgassen doorheen, dus daar maak ik me maar niet al te veel zorgen over. Ik heb de keuze uit ongeveer 6 turbo's en ik ben nu aan het bepalen welk type ik nodig heb.

Eindelijk zit er weer een beetje schot in.

Jeroen
Antwoord
als het allemaal turbo's zijn die van standaard 240/740/940 turbo's af komen, maakt het echt geen groot verschil.
bij 0.9/1bar zijn die turbo's volkomen uitgescheten.

Bij hogere druk produceren ze veel te veel hitte en zal de turbo het heel gauw voor gezien houden. Wink
Antwoord
Inderdaad. Het is een TD04H-13C. Goed voor max 250 pk als zul je dat met deze turbo niet snel halen. Ik wil nog kijken naar een betere FMIC, dan moet een druk van 1 bar net haalbaar zijn. Geschat komt er dan ongeveer 200 pk uit. Moet voldoende zijn om het komtje van de daily driver om te krijgen, zeker icm een LSD. Volgende week weer verder bouwen. Dan gaan de spruitstukken en turbo erop !
Antwoord
Hier dan ook maar weer eens een update.

Ik ben verder gegaan met de ITB setup. Eigenlijk omdat ik het niet kon verkroppen dat ik de auto niet helemaal lekker aan het lopen kreeg. Inmiddels ben ik van de wasted spark bobine's van Ford af en heb ik het getande wiel verplaatst naar de nokkenas. Nu weet MegaSquirt precies waar cilinder 1 in de cyclus staat en kan ik dus per bougie vonken. Als je genoeg bobine's hebt, tenminste...

Nou ja. Die heb ik dus. 4x MSD Blaster SS op de kleppendeksel. En ik moet zeggen: Een verschil.

De pijp was compleet doorgerot dus ik heb een tussenstukje laten maken bij EPS en mijn 3" RVS pijp met maar 1 absorbtie demper eronder gehangen. Funest voor de performance want alle snelheid is uit de uitlaatlucht. En het klinkt als een straaljager. Wel mooi. Maar veel te hard.

De motor loopt nu tijdelijk op benzine (injectie). Wat een verschil t.o.v. LPG. De auto pingelt als een bezetene. Euro 95 / CR 1:11 is geen goede combo. Aan de andere kant merk je dat de motor boven de 5000 toeren echt los gaat op benzine. Laatst heb ik een 911 rijder zijn dag volkomen verpest door in een kinderachtig sprintje naast de 911 te komen. Dat was leuk.

Je merkt dat LPG langzaam fikt. Daar waar mijn motor echt gaat presteren laat LPG het afweten. Op benzine krijg je bij 5000 toeren nog een extra push in de rug. Met LPG begint het vermogen dan juist af te nemen (trage verbranding).

Hoe dan ook. De auto is op zijn minst grappig. Een quote van de APK keurmeester na een minutenlange inspectie onder de motorruimte: "jij bent echt niet wijs". Wat mij betreft een compliment.

Een afgescheurde motorsteun zal me binnenkort wel doen besluiten het blok te liften. De turbo is bijna zover dat deze erin kan. Dan kan ik veel beter gebruik maken van de eigenschappen van LPG. Zeker bij lage toerentallen is het zeer klopvast en de turbo geeft bij een mooi laag toerental al zijn vulling. Theoretisch zouden LPG en turbo van elkaar moeten houden. De praktijk ? Geen idee.

[Afbeelding: copuj0.th.jpg]
Antwoord
Ziet er goed uit. Draait je EDIS wiel nu niet 2x te langzaam,nu hij op de nokken as zit?
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
erg mooi!
wel een gevaarlijk ding die getande schijf daarboven Wink

trouwens, ik heb net op turbobricks versterkte motorsteunen besteld, kosten iets van 60 euro per set, van poly-urethaan, oliebestendig enzo. 3 verschillende stages, beginnend bij 250 pk... als je gelijk een setje mee wil bestellen en zo de verzendkosten delen, laat maar weten.. misschien dat ze nog niet verzonden zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.576 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&M 22 13.815 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)