11 September 2007, 19:09
Misschien een domme vraag, maar moet je een electronische ontsteking afstellen? Zoja, hoe doe je dit?
Volvo 245 GLE 1979
Moet je een electronische ontsteking afstellen?
|
11 September 2007, 19:09
Misschien een domme vraag, maar moet je een electronische ontsteking afstellen? Zoja, hoe doe je dit?
Volvo 245 GLE 1979
11 September 2007, 19:55
als het nog een is met hallgever dan kun je het tijdstip nog afstellen door aan de onsteking te draaien
de 240 van na 1986 hebben meestal een vaste onsteking die niet na te stellen is met uitzonderding de amerikaanse crysler onsteking
Volvo S70R B5234T4 M59
11 September 2007, 21:04
Michiel,
jouw 245 van 1979 kan je gewoon nog afstellen met een stroboscooplamp.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
11 September 2007, 22:48
BirnieF245 schreef:Michiel, En dan kan ik het geheel van contact punten etc weglaten? De rest is dus het zelfde?
Volvo 245 GLE 1979
12 September 2007, 08:20
[En dan kan ik het geheel van contact punten etc weglaten? De rest is dus het zelfde?]
Als je hiermee bedoeld, dat je dat niet meer hoeft af te stelllen klopt het. Echter heb je een "after markt" electrionische onsteking gemonteerd, daar zijn zoveel verschillende uitvoeringen van, met en zonder behoud van de bestaande contactpuntjes, dat je in bepaalde gevallen wel de puntjes moet afstellen, echter door de electronsiche ontsteking zullen deze niet meer inbranden en gaan dus langer mee, wel zal de nokvolger van de puntjes slijten en zullen de puntjes na een lange tijd wel vervangen en of afgesteld moeten worden. Elec. onsteking zonder puntjes, hier kan je de statische vervroeging van de verdeler alleen maar afstellen. De Contacthoek heeft een vaste waarde.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
12 September 2007, 10:23
Ik heb een GLE, dus vanaf fabriek een electronische ontsteking. Ik zal Haynes er eens op naslaan hoe af te stellen.
Volvo 245 GLE 1979
27 November 2007, 22:25
Ik ben weer een stukje verder, ik heb een TSZ-2 ontsteking. Kalkstreepje zetten op wiel en verdeling, motor starten > stroboscoop richten.
Daarna geeft haynes aan dat ik "...release the clampbolt on the distributor mounting and turn the distributor one way or the other..." Bedoelen ze hiermee de ontsteking zelf? En welke bout hebben ze het dan over? Iemand een idee?
Volvo 245 GLE 1979
27 November 2007, 22:58
yep, ontsteking zit met twee bouten vast, doe er een of twee los, gewoon handvast, en draai links of rechts zachtjes de onsteking terwijl je motor stationair loopt, je merkt direct het verschil.
als ze mooi loopt zet je de ontsteking weer vast
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83 V70 t-5 ' 99
8 December 2007, 21:32
Euh, de hele onstekingsklok zit met 1 bout op je blok geborgd en niet met 2...
Stel je onsteking alleen af als je een stroboscoop lamp hebt. Op je krukaspoelie, de grote helemaal onder zit een streepje (mogelijk schoonmaken) Je hebt net naast de grote zwarte kap een zwart plastic plaatje zitten waar een schaalverdeling op zit. Dit zijn je graden vooronsteking (Gaat van -10 naontsteking naar +30gr vooronsteking. Volgens mij heb jij 8gr vooronsteking nodig. Maak met een heel dun streepje op je poeliestreepje en bij +8gr op de plastic kap. De stroboscooplamp op de eerste cilinder aansluiten en de onstekingsklok losmaken en iets draaibaar vastzetten. Je moet de -warme- motor constant 1000 rpm laten draaien, en dan kan je met de stobos het tijdstip op precies 8gr zetten. Behalve dat ik de boel loshad of wegens LPG van 8gr naar 11gr ging heb ik dit spul nooit af -hoeven- stellen. Goed spul, dat orginele... ;D BTW De klok kan wel flink vastgeroest zitten. @PP: Je hebt wel gelijk maar het is wel van dik hout... Dat geldt alleen als je zeker weet dat je er gevoel voor hebt en is een beetje ??? als iemand wegens een kapot vacuumslangetje aan een onsteking gaat lopen draaien... 8)
[img][/img]
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|