5 January 2009, 21:56
Het onderwerp MegaSquirt/LPG houd de gemoederen al een tijdje bezig op het forum en is leuk om te volgen. Ondertussen heb ik wat gefreubeld en in mijn 245 K-jettronic B21-E met lamda naregeling een dergelijk systeem gebouwd en in bedrijf gesteld.
Afgelopen zomer heb ik deze mooie 245DL kunnen kopen, het is een import uit Californie (nov. 2007) met katalysator en lambda naregeling op de K-jettronic dit in verband met de strenge en vroege emissie eisen in dit deel van de States. Het was bij de koop al meteen mijn bedoeling LPG in te bouwen en was mij niet bewust van de te verwachten problemen als er gebruik gemaakt wordt van een "traditioneel" LPG systeem met K-jet inlaat. De LPG boer om de hoek wilde wel inbouwen maar maakte de opmerking dat de garantie tot de deur zou zijn als het ging om backfires.
Het woord backfire heeft mij getriggert en de al gemaakte LPG afspraak doen annuleren.
Op het forum was al voldoende te vinden over het fenomeen "backfire" en andere problemen van LPG rijden en heb me redelijk ingelezen op het WWW. Nu rijdt ik al heel mijn (rijdend) leven op LPG, 20 jaar, en ben fan van dit spul, daar komt bij dat ik aardigheid heb in het zelf onderhouden van mijn volvo's (240GLE LPG G2 mengstukje) en dat bij elkaar heeft mij doen beslissen zelf een gehele LPG installatie in te gaan bouwen waarbij ik het belangrijk vind dat het K-jet systeem geheel in tact en werkend zou blijven, BI feul dus maar niet traditioneel.
De volgende stap was contact opnemen dhr. J. Bozma (jullie wel bekend) met de vraag of hij mij een complete inbouwset (van tank tot inspuitnippel) wilde leveren. Enige tijd later alles keurig aan de deur afgeleverd en de klus kon starten.
In het draatje van KdFI schrijft TheSaint77 het volgende;
Ik kan t voorgaande verhaal onderstrepen. Persoonlijk begon ik met NUL ervaring op injectie en motormanagement gebied. Maar nu ik er mee aan de slag ben geweest...echt heel interessant en leerzaam. Je weet tenminste wat er gebeurt en je kan er op acteren. Heel mooi en ja..inderdaad..lezen en meten is weten!!! Maar dan heb je ook wat.
Ik kan het iedereen met doorzettingsvermogen en gezond technisch verstand adviseren. Heb je twee linker handen en ga je al naar de dealer voor het verwisselen van je koplampje, dan zou ik er nog even over nadenken...Of je laat het doen. Maar maak dan wel duidelijke afspraken voor als er zich problemen/storingen voor doen na inbouw. Dat je iig geen scheve gezichten krijgt en op je neus staat te kijken in Zuid-Frankrijk.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan behalve dan het laatste stukje over Frankrijk dan, hier gaat bij mij de schakelaar om op K-jet en zoeven met de airco aan lekker door, BI feul, Be Happy
Gisteren examen wezen afleggen bij Jeroen Bozma ;D en we hebben de auto aan een functionele test onderworpen waarbij we de motor hebben opgestuwd naar toeren- hoogte en bijbehorende snelheid die ik van mijn leven nog niet heb durven vragen van een 240 (uberhaubt niet van een auto) Jeroen heeft nog na getuned en de puntjes op de I (njectie) gezet.
I'm happy!
Afgelopen zomer heb ik deze mooie 245DL kunnen kopen, het is een import uit Californie (nov. 2007) met katalysator en lambda naregeling op de K-jettronic dit in verband met de strenge en vroege emissie eisen in dit deel van de States. Het was bij de koop al meteen mijn bedoeling LPG in te bouwen en was mij niet bewust van de te verwachten problemen als er gebruik gemaakt wordt van een "traditioneel" LPG systeem met K-jet inlaat. De LPG boer om de hoek wilde wel inbouwen maar maakte de opmerking dat de garantie tot de deur zou zijn als het ging om backfires.
Het woord backfire heeft mij getriggert en de al gemaakte LPG afspraak doen annuleren.
Op het forum was al voldoende te vinden over het fenomeen "backfire" en andere problemen van LPG rijden en heb me redelijk ingelezen op het WWW. Nu rijdt ik al heel mijn (rijdend) leven op LPG, 20 jaar, en ben fan van dit spul, daar komt bij dat ik aardigheid heb in het zelf onderhouden van mijn volvo's (240GLE LPG G2 mengstukje) en dat bij elkaar heeft mij doen beslissen zelf een gehele LPG installatie in te gaan bouwen waarbij ik het belangrijk vind dat het K-jet systeem geheel in tact en werkend zou blijven, BI feul dus maar niet traditioneel.
De volgende stap was contact opnemen dhr. J. Bozma (jullie wel bekend) met de vraag of hij mij een complete inbouwset (van tank tot inspuitnippel) wilde leveren. Enige tijd later alles keurig aan de deur afgeleverd en de klus kon starten.
In het draatje van KdFI schrijft TheSaint77 het volgende;
Ik kan t voorgaande verhaal onderstrepen. Persoonlijk begon ik met NUL ervaring op injectie en motormanagement gebied. Maar nu ik er mee aan de slag ben geweest...echt heel interessant en leerzaam. Je weet tenminste wat er gebeurt en je kan er op acteren. Heel mooi en ja..inderdaad..lezen en meten is weten!!! Maar dan heb je ook wat.
Ik kan het iedereen met doorzettingsvermogen en gezond technisch verstand adviseren. Heb je twee linker handen en ga je al naar de dealer voor het verwisselen van je koplampje, dan zou ik er nog even over nadenken...Of je laat het doen. Maar maak dan wel duidelijke afspraken voor als er zich problemen/storingen voor doen na inbouw. Dat je iig geen scheve gezichten krijgt en op je neus staat te kijken in Zuid-Frankrijk.
Ik sluit mij hier helemaal bij aan behalve dan het laatste stukje over Frankrijk dan, hier gaat bij mij de schakelaar om op K-jet en zoeven met de airco aan lekker door, BI feul, Be Happy
Gisteren examen wezen afleggen bij Jeroen Bozma ;D en we hebben de auto aan een functionele test onderworpen waarbij we de motor hebben opgestuwd naar toeren- hoogte en bijbehorende snelheid die ik van mijn leven nog niet heb durven vragen van een 240 (uberhaubt niet van een auto) Jeroen heeft nog na getuned en de puntjes op de I (njectie) gezet.
I'm happy!
245DL 1980 USA