Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
electronische ontsteking, welke stroomverdeler
#1
Ik heb een 245 DL bouwjaar 78 Amerikaans model met B21E. Een injectiemotor dus, met oorspronkelijk electronische ontsteking.

De vorige eigenaar heeft enorm lopen rotzooien, met name aan het electrische systeem. De electronische ontsteking is er tussenuit gehaald, de stroomverdeler zit nu rechtstreeks aangesloten op de bobine. Ontstekingstijdstip was zelfs statisch ingesteld aangezien de stroomverdeler intern behoorlijk roestig was. Schande. Liep heel onregelmatig.

Afijn, ik wil proberen om de configuratie weer origineel te krijgen. Nu mijn vragen:
- De originele stroomverdeler, een Bosch, heeft deze contactpuntjes of niet?
- En ook, waar zit de electronische aansturing? Ik heb rechts bij de bijrijdersplaats achter de bekleding een kast zitten die niet meer is aangesloten. Maar ook rechts vooraan net bij de voorlampen tegen de wielkast zit een klein kastje dat niet meer is aangesloten.
Kortom, een puzzeltje.
- Of zal ik maar direct een Lumenition electronische ontsteking inbouwen zoals beschreven op dit forum? http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1769
Antwoord
#2
Hoi,

De grijze boschmodule bij de wielkast in de motorruimte is de ontstekings module. Ik zou even van sloop onderdelen een verdeler halen met een hall sensor en eventueel ook dit kastje. Zoek even een draadschema hoe het precies moet werken. 1 draad gaat van de hall gever de module in. Eruit gaan 3-4 draden dus moeilijk kan het niet zijn (+,-, bobine en ?). Dit is vele malen goedkoper dan een Luminition. Op zich is dat ook mooi spul maar werkt net zo goed als een in goede staat verkerend bosch-systeem, namelijk 12.000 volt. Als je echt meer vonk willen met de ontsteking dan kan je een sensorwiel plaatsen op de poelie, een sensor ernaast hangen, een Ford Edis module plaatsen en een MegaJolt plaatsen. Dan is je ontsteking volledig regelbaar en werkelijk in sterkte toegenomen. Dit is ook nog goedkoper dan een Luminition systeem maar wel wat meer werk.

Vermoedelijk heb je nu contactpunten. Want een hall aansluiten op een bobine, dat werkt niet. Controleer de contactpunt opening (met voelermaatjes, erg belangrijk !) en koop een goedkoop "timinglight" stroboscooplampje bij de automaterialenhandel. Daar ga je plezier van hebben, ook met electronische ontsteking. Stel met losgekopelde vaccuumslang de voorontsteking in op 12 graden. Als de auto op gas loopt kan je wat meer doen. Zeg 15-17 graden. Maar dan moet je oppassen met het rijden op benzine en minstens superplus tanken.

Contactpunten kunnen prima werken als ze in goede staat zijn. De contacthoek is erg belangrijk voor het opladen van de bobine. Verder moet het vlak waarover de punten glijden licht vettig zijn en mogen de contactpunten niet (erg) inbranden. Dit herken je aan een bobbeltje en een kuiltje op de punten als ze nog vrij nieuw zijn. Dan is de condensator overleden. Het is slim om deze samen met de punten te vervangen. Zorg voor een nieuwe rotor en verdeler en let op de aanwezigheid van de koolstof pen. Goede bougie kabels en bougie's om het af te maken (in het donker spuiten met de plantenspuit mag geen bliksemschouwspel veroorzaken).

Veel succes en plezier !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels de betreffende verdeler en module in een andere auto mogen bewonderen.

De module zit helaas niet meer in mijn auto weet ik nu. Dat grijze kastje rechtsvoorin moet dus iets anders zijn.

Ik begrijp dat de modules voor een 78'er lastig te krijgen zijn. Welke module zou ik moeten hebben? Zijn ze allen identiek, of krijg ik een probleem als ik er een inzet uit een jonger exemplaar?

En gaan die modules ook samen met een gasinstallatie? Of zijn ze ontworpen voor benzine only?
Antwoord
#4
Je kan ieder 4 cilinder module pakken. Als je de bedrading maar goed aansluit. Bedenk dat bij zo'n kastje een verdeler hoort met een hallgever. Het mooiste is dus een sloopauto te zoeken waar alles nog in zit. Dan pak je de verdeler en het kastje plus de bedrading samen.

Er zit geen verschil in de ontsteking bij gas of bij benzine. Bij gas ligt de ionisatiespanning (de spanning waarop de lucht in geleidng gaat) hoger dan bij benzine en de ontsteking zou op gas vroeger mogen ontsteken dan bij benzine. Het is iig wel erg belangrijk dat je bij een auto op LPG de ontsteking goed in orde hebt. Als je een aantal misfires achter elkaar hebt dan kan de complete uitlaat ontploffen. Er ontstaat dan een scheur in de demper. Onprettig als je het meemaakt. Het is mij een keer gebeurd.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 330 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 874 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.520 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 2.946 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.929 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Welke curve bij 123 onsteking. Madman 3 3.819 30 October 2016, 13:32
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.795 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.668 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Elektronische ontsteking inbouwen Mark244 27 17.340 14 April 2016, 22:40
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.803 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)