Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Langzaam maar zeker wordt de inlaat steeds mooier !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Weer een stap verder met de V6. De motor schakelt keurig over van benzine op LPG en vice versa. Het toerental signaal is uitstekend. Alleen hebben we de lambdasensor veel te dicht bij de uitlaatpoort geplaatst waardoor deze overhit. Er komt dan een melding "heater open" en de AFR meting valt weg.

Er valt weer wat te klussen...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
De cilinderkop van de B230 gedemonteerd. De kleppen hadden te weinig speling waardoor er blow-by gassen aanslag hadden veroorzaakt op de inlaatkleppen. Het leek me een goede zaak de boel dan maar te demonteren voor inspectie op verbrande kleppen.

Wel zonde want er zat een zeer zwaar uitgevoerde koppakking met dito kopbouten in de motor. Ik heb nu meteen de cilinderkop gematched op de spruitstukken. Achteraf gezien was het gekkenwerk geweest om dit gemonteerd op de motor te proberen. De hoeveelheden alu-slijpsel zijn enorm.

1 poort is al heel erg netjes. Er zitten dus nog wel meerdere uren slijpwerk aan te komen voor de kanalen helemaal netjes aansluiten. Gemonteerd op de auto leek het wel mee te vallen. Maar nu ik het goed kan bekijken zit er hier en daar toch ruim 2mm te veel vlees in de kop waardoor de lucht kan botsen en verdere cilindervulling kan voorkomen.

Er blijkt een verkeerde distributieriem te zijn gemonteerd. Ik heb eigenlijk een riem nodig met 122 tanden met een vierkant profiel (origineel vierkant, 123 tanden). Maar er zat een riem op met ronde tanden. Meer speurwerk benodigd. Verder kreeg ik de nokkenas-timing niet goed. De nokkenas bleef tussen de 5-7 graden verkeerd staan. Een halve tand, dus. Hetgeen bij deze een verstelbaar nokkenaswiel nodig maakt.

Het drijfwerk zal nog best goed zijn maar is niet geheel naar mijn zin. De hoongroeven zijn zo goed als verdwenen. Ik heb zo mijn twijfels bij de toleranties. Het ziet er niet versleten uit, maar toch. Grote twijfel nog over wat ik ga doen.

Ik heb een aantal opties:

Dit blok laten zoals het is, kop netjes maken en de boel weer dicht maken met een H nokkenas die goed uitgetimed is.

Dit blok uit de auto halen en deze naar een overmaat boren en nieuwe zuigers plaatsen.

Of een ander blok pakken en de mooie spulletjes van dit blok overbouwen maar dan op een lage compressie om een turbo mogelijk te maken...

Ik denk dat de eerste optie het meest voor de hand liggend is. De derde optie trekt mij ook bijzonder... Alleen moet ik dan nog even uitzoeken wat voor blok ik nodig heb... Dat zou dan de sterkste B23/230 moeten zijn waar mijn krukas inpast (stroker 2,5 liter) met zuigerbodemkoeling. Vermoedelijk kost dit me evenveel als het huidige blok opnieuw opknappen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
2 1/2 poort netjes... We dremelen gewoon stug door....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
foto's? Big Grin
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Zal ik morgen even maken. Ik zit nog zwaar te twijfelen... Blok eruit, demonteren en turbo-zuigers monteren ? Dan meteen een turbo spruitstuk met een turbo erop... Met mijn ITB's en de aangepaste cilinderkop heb je dan meteen wat speciaals. 250 pk moet dan wel haalbaar zijn. Maar dan moet de zuigerbodem wel gekoeld worden. Het is een 230K blok. Ik weet niet of daar de koelers al in zaten ? Morgen even met Bert bellen nadat ik de speling op de zuigers heb gemeten. Het blok gebruikt geen olie en geeft geen overdreven carterdruk.

Ik heb bij deze de pest gekregen aan carburatie en benzine... Deze hebben de zuigerwanden mooi verkloot.

Stel... Ik neem de route van de turbo. Welk spruitstuk pak ik dan ? (uitlaat) en welke turbo ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Blok als turbo opbouwen...

Als het allemaal niet al te erg tegenzit pak em beet 1000 euro... En dan nog ongeveer 700 euro voor een turbo..

Twijfeltwijfeltwijfel....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
[Afbeelding: IMG_9506.JPG]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Plaatje van port-matching...

Straks nog even afwerken om de boel iets netter te maken.

En dan hÃÂÃÂl goed schoonmaken...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
TURBO erop? Ik zeg DOEN!!

Het spruitstuk van de laatste 940turbo is dacht ik t meest optimaal. Elferink eens bellen? Of wordt t nieuw spul?

Turbocompressor; ik hoorde van JW240 (dacht ik) dat de turbo's die op de Volvo 850 T5-R en latere modellen gemonteerd waren (Mitsubishi's) wel beter zijn dan de Garretts die origineel door Volvo op de 240 zijn gezet. Ik denk dat t m zit in variabele schoepen enz.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.575 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 13.815 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)