Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
ik zou het gewoon bij de ouwe Diesel houwen, maar dan WEL met een turbo intercooler erbij ;-) Ook al is dat wat lastig met de plaats onder de motorkap.

(ik was trouwens in Stalis, heb welgeteld ÃÂÃÂn Volvo 240 gezien. Die foto hebben jullie nog te goed!! :-) Later meer! )
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Jw240 schreef:doe dan een D5! laatst ging er een voor 750 euro op ebay....
alleen lastig met dat engine management. Ik heb er laats naar gekeken, maar megasquirt heb ik nog niet op een diesel gezien. Origineel spul lukt niet denk ik. Dan ben je dus aangewezen op de sturing van de penta D3, de D5 in maritieme uitvoering.... $$$$$$$$$$$$$$$ (blok enzo kost dan 15.000 euro geloof ik)

Kan ik mijn tank veranderen in een slagschip Big Grin Big Grin Big Grin

Dan weet ik wel leukere dingen te bedenken voor 15.000 euri.

Ik hou het toch liever zo origineel mogelijk. Hopelijk hoeft het nooit zover te komen dat er een andere motor in moet :?
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Het viel me zaterdag op dat het toch wel erg vies is bij de motor. Ik vermoed toch dat hier mijn olie blijft wat tijdens het rijden grotendeels verbrand. Als ik met mijn raam open rijdt, ruik ik altijd een verbrande olielucht.
Zou het toch een lekke koppakking kunnen zijn? Dan is er toch ook vaak sprake van koelvloeistoflekkage?
Ik heb de verkoper ook al eens gewezen op het feit dat er op deze plek wel wat olie ligt en volgens hem was dat normaal. Is dat zo? Hij raadde me toen een Slick behandeling aan. Gelukkig had ik daarover al een en ander op dit forum gelezen :twisted: TSL leek me toch beter Big Grin
Ik ben nog steeds van plan om een aantal revisiebedrijven te bezoeken, maar helaas ontbreekt de tijd vaak.

[Afbeelding: imgp1262yy3.jpg]

[Afbeelding: imgp1259di0.jpg]
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
lekker klepdekselpakking in combinatie met wat onderdruk denk ik? Bozzma?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Nou... Goed is anders...

Als ik het zo zie komt het niet van beneden. Maar.... Koop voor de lol eens een nieuwe kleppendekselpakking ? En dan niet zo'n rubber onding uit China, maar gewoon eentje van de Volvo (of VW). Kost niet te veel.

Dit zit te hoog voor een koppakking. Dus daar zou ik me nu even geen zorgen over maken, of je moet een test kunnen (laten) doen. Ze plaatsen dan een reservoirtje op je radiatordop (of in het tankje ernaast) en een vloeistof kleurt blauw bij uitlaatgassen in het koelsysteem.

Een tweede is dat de olie lijkt te komen... Uit de carterventilatie die is aangesloten op het inlaatspruitstuk. Dus:

Haal deze van het spruitstuk, maak het spruitstuk dicht, hang de slang in een grote pot (diep erin) en een tweede slang op de deksel weer er uit. Dan kunnen de dampen ontsnappen en de olie blijft in de pot. Wel regelmatig legen en een meer definitieve oplossing is wel gewenst (een terugloop naar het carter bijvoorbeeld...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Trouwens... Waarom Slick, TSL of welke toevoeging dan ook zou helpen tegen een spruitstuk vol met olie.... Dat is me onduidelijk...

Valt die verkoper nou onder de categorie:

Goede verkoper

of:

Slechte verkoper ?
Antwoord
Bozzma schreef:Trouwens... Waarom Slick, TSL of welke toevoeging dan ook zou helpen tegen een spruitstuk vol met olie.... Dat is me onduidelijk...

Valt die verkoper nou onder de categorie:

Goede verkoper

of:

Slechte verkoper ?

Wat heeft dit er mee te maken?, ik denk eerder dat die persoon niet zoveel verstand heeft van zaken, en verteld gewoon wat ie een keer op een verjaardag heeft gehoord ofzo Wink
heeft dus niks met slechte verkoper te maken..
Antwoord
Nou......

Als dat iemand is die voor zijn brood volvootjes verkoopt mag je toch wel vakkennis verwachten :?:
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl
Antwoord
De vraag was zo gesteld:

Is het een goede verkoper omdat ie je (bijna) een middel weet te slijten dat je niet gaat helpen, maar hij haalt wel zijn marge.

Of is het een slechte verkoper omdat ie je niet goed voorlicht en je willens en wetens een product verkoopt dat niet gaat werken, of niet goed op de hoogte bent van de werking van het product.

Hoe dan ook, welke aditief dan ook, gaat je niet helpen in de strijd tegen de hoge carterdruk door langslekkende lucht langs de zuigers. Ook gaat een toevoeging niets doen aan wegsijpelende olie langs het blok door een lek. En een toevoeging gaat ook niet voorkomen dat de olie in dampvorm opgezogen wordt door de motor en als erg dure brandstof gebruikt wordt.

Wist je dat een dieselmotor uitstekend loopt op motorolie ? Vroeger werd het brandstoffilter gevuld met motorolie. Dan werd de brandstof makkelijker aangezogen zodat het ontluchten makkelijker ging.

Reken er dus op dat je van motorolie in een diesel geen spoortje meer terug gaat vinden in de uitlaat van een dieselmotor !
Antwoord
Bozzma schreef:Trouwens... Waarom Slick, TSL of welke toevoeging dan ook zou helpen tegen een spruitstuk vol met olie.... Dat is me onduidelijk...

Voor alle duidelijkheid: de lekkage was in het begin niet zo extreem en dus lag er toen ook niet zoveel olie als nu op het spruitstuk. Het was wat viezig maar er lagen dus geen plasjes olie in.
Omdat het luchtfilter schoon was en er geen zichtbare lekkage was, hield het daar bij de verkoper op. Hij heeft de carterdop nog een tikkie vastgedraaid en daar moest ik het mee doen. Maar even afwachten, Volvo had in de US nog nooit zo hard gereden bla bla Slick 50 bla bla dure olie erin bla bla.
Daarna ben ik nog bij een officiele Volvo dealer geweest en daar kwam ik ook niet verder. Die had het ook over een ander soort additief en ook over andere olie proberen. Dat heb ik dus eerst maar gedaan. Heeft me in 5 maanden rond de 150 euro gekost (olie+TSL).

Maar ik ben het nu wel een beetje zat. Probleem is dat ik in mijn leven nog nooit onder een auto heb gelegen en dus een echte leek ben op autotechniekgebied. Ik was al erg trots op mezelf dat ik de koplampen nu voor elkaar heb. Dus Bozzma, grote kans dat het inderdaad de carterventilatie is. Maar ik zou niet eens weten waar dat ding zit, laat staan dat ik hem af kan koppelen. Dat laat ik dus liever aan de vakman over. Over vijf jaar draai ik mijn hand daar waarschijnlijk niet meer voor om, maar tot die tijd moet ik nog heel wat leren.

Mijn plan is als volgt: dinsdag gaat mijn wagen naar Combigarage voor wat onderhoudszaken. Ik wil ze vragen of zij dan ook het klepdekselpakking willen vervangen en of ze willen kijken naar de carterventilatie. Dat wacht ik even af.
Ik heb twee adresjes van revisiebedrijven, een in Minnertsga en een in Nieuwolda. Daar wil ik sowieso heen om alles door te laten meten zodat ik weet wat de staat van de motor is. En mocht de lekkage niet verholpen zijn, dan kunnen ze daar kijken wat er aan te doen is.

Ik ben in ieder geval blij met jullie advies, zo ben ik in ieder geval goed voorbereid. Big Grin

jojoman schreef:Als dat iemand is die voor zijn brood volvootjes verkoopt mag je toch wel vakkennis verwachten Question

Daar heb je wel een punt. Als ze merken dat je technische kennis (flink :? ) tekort schiet, zullen dit soort lui er al snel misbruik van maken om zo onder evt. onkosten uit te komen. Maar als je wel kennis van zaken hebt, heb je er misschien wel een goeie aan. Daarom zal ik deze firma ook niet met naam en toenaam noemen, maar Henqui mag hem zaterdag de groeten doen :lol:
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.668 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.239 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.733 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.748 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.026 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.037 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.636 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.393 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.222 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)