Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
In dat geval bouwen we er 6 COP's op. Ook geen probleem. Al is het Odd-fire programmatje nog wel experimenteel. Ik laat de ontsteking nu maar voor wat het is. Want het Volvo Hallgestuurde ontstekingssysteem werkt zo mooi, het lijkt wel 123 !

Zonder grollen. Vandaag weer tegen mijn eigen princiepes ingegaan en.... Kop gestoten.

Voortaan: kabels worden van en naar de accukabels getrokken. Beide. Ieder andere manier is de goden verzoeken.

Zo ging ik het spanningsverschil in de verdeeldoos meten met alles ingeschakeld wat ik kon vinden: 0,3 volt. Maar... Dan moet de boel ook warm worden..... Vinger erop. AUW ! Loeiheet. Mijn voedingslijnen komen voortaan dus bij de accu vandaan.

Vandaag de V6 op LPG laten lopen en ik moet zeggen, liep als een zonnetje ! Heel mooi rustig. Alleen deed de Lamda-sensor gek. Stond op een AFR van 10 en leek weinig te doen. Armer, armer, armer, motor uit (zonder backfire !). Contact uit, lambdameter op de laptop, kijken, lijkt ok. Vervolgens starten, mooie lambdawaarde. Overschakelen op LPG, lambdameter uit. Hà? Alles nagekeken, alles gechecked. Nada. Blijft maar een ding over. Als de injectoren aangestuurd worden gaat de stroom van die dingen naar de carrosserie. Op het punt waar ook de lambdasensor op de carrosserie zit. Daar gaan zoveel electronen doorheen en kennelijk is er toch een weerstand. En daardoor valt de lambdameter uit. Mijn massalijnen gaan voortaan dus altijd terug naar de accu. Principieel wou ik dat al, maar bij deze auto had ik het al eerder net even anders uitgedacht.

Waarom hebben moderne auto's deze problemen niet ?

Nou... Die hebben ze wel. Want soms fikt een computer spontaan uit. Sorry, m'neer. Puter kapot..... Hoe kan dat ? Een reden kan zijn dat de massa verbinding van de computer een overgangsweerstand heeft. Er staat 12volt op de injectoren en deze worden door de computer aan massa gelegd. Je kan je voorstellen dat als deze massa ondebroken raakt, maar de computer wel schakelt dat deze op andere manieren door de computer zal wandelen om de electronen door te laten. En dan gaat zo'n ding in rook op.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Vandaag de dynamo van de GT vervangen. Weer een 55 ampere. Andere lagen er helaas niet. Helemaal tevreden ben ik niet. De spanning blijft nog niet staan op 14 volt maar kiept met lichten aan en met fan draaiend toch naar de 12 volt.

Maar.. Ik heb natuurlijk nog een 0,3 volt over het verdeelblokje staan en met de massa-aansluitingen ben ik ook nog niet geheel tevreden. Ruimte voor verbetering dus.

Ik had al wel veel minder missers en het koppel is toegenomen (door 1 volt meer prik, niet te geloven toch ?)

Nog een paar klusjes te doen en vanavond eens in de computer-bouw duiken.

Jammer dat Prins niet mee wil werken.. Die Keihin injectoren smaken toch naar meer....
Antwoord
weer wat bijgeleerd dus jeroen.. Big Grin

ik deed gelukkig altijd al mijn spanning en massa aansluitingen gelijk naar de accu, sommige raden het af omdat bij de accu min pool alle storing gevoelige bronnen binnen komen zoals dynamo enzo.

maar merk weinig van eventueele storingen, ook geen rare storingen door massa's van andere sensoren.

gelukkig had ik die tip van jouw al gehad Big Grin
tot nu toe heb ik de kabelboom nog geen 1 keer overhoop moeten halen, ja alleen met het aansluiten wat, dus ben erg trots
Antwoord
HàhÃÂ... In de GT is nu alles stabiel. Het zat dan ook wel tegen. Als ik alle missetjes bij elkaar optel kom ik een heel eind. Ik heb de sensormassa's nu doorgesoldeerd in plaats van bij elkaar geknoopt met een klem. En ik heb de andere massa's op de accupool gezet. De +12 volt komt nu ook rechtstreeks van de accupool en de gebruikte dynamo is een haartje beter dan de oude. De spanning blijft nu tenminste boven de 12 volt al houd het nog niet over als ik met licht aan rij en de fan slaat aan. Toch maar een dikke 100 ampere regelen die in nieuwstaat is. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Ik was erg happy met de AFR waarden en ze zijn nu echt regelbaar. Ik heb nu tenminste ook eens een keer 100 km kunnen rijden op minder dan een kwart tank (50 liter). En dat met af en toe stevig doorhalen, een nogal rijk dipje bij optrekken. Nog even en deze auto wordt de zuinigste die ik heb ! Let wel, het gaat om de opgevoerde GT !

Helemaal tevreden ben ik nog niet. De motor smoort laag in toeren. Ik wil eigenlijk eens gaan kijken naar een MSD bobine. De nokkenastiming moet nog worden nagekeken (ook maar even nieuwe riem doen....) en de inlaatspruitstukken moeten nog worden gematched. Daar verwacht ik eigenlijk erg veel van.

Je merkt gewoon dat de motor zich nog niet helemaal prijs geeft. Ergens zit er nog een configuratiefout. In het inlaatspruitstuk of in de nokkenas.

Wat ik ook ga doen is de benzine injectoren weer aansluiten en lopend maken. Dan kan ik de motorkarakterestiek van benzine en LPG naast elkaar leggen.
Antwoord
Je weet dat je bobine te zwak is als je vanuit stilstand het gas intrapt en hij niet meteen optrekt... (heb het gemerkt 150km van m'n huis vandaan ;( )
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
jeroen, je bedoelt dat je alle massa draden nu op een aparte pin hebt inplaats bij elkaar knopen en dan naar 1 pin?

zo heb ik het wel gedaan in iedergeval heb nu nog 6 massa pinnen over ofzo.

verder is mijn kabelboom redelijk goed ben nog niet te spreken over de vaccuum slang deze is van wat simpel rubber en deze smelt met warmte van de motor al bij elkaar. en dat zelfs nog nu hij in zon ribbel slang zit.

moet nu alleen nog de idle valve installeren en launche control aansluiten.
maar die voor bereidingen heb ik al mee genomen bij het maken van de kabelboom dus kan straksgewoon aan pluggen en playen Big Grin
Antwoord
Nou.. Ik heb wel met iets meer te maken dan een zwakke vonk.... Ik kan mijn oplaadtijd op de miliseconde strak timen. Ik kan de ontsteking op de tiende graad timen (wat je daar aan hebt.... :twisted: ) Maar ik wil gewoon een echt dikke vonk hebben waar ik van op aan kan. Grote kans dat ik die al heb.. Maar het blijft Ford-spul van de sloop. En we hadden een GM coil op de proefstand en daarmee trokken we spanningsbogen van 2 cm. Ik weet niet wat de Ford-bobine doet, maar beter, mooier en nieuwer smaakt altijd naar meer.....

Of draai ik nu door ? :twisted:

VAG-man:

Ik heb alles wat op de massa moet op de -pool van de accu gezet. En dat hielp. Geen rommelig signaal. Enne.. Ik heb een aantal korte draadjes naar de massa van de MS lopen. Die gaan over in 1 1,5mm2 kabel en die gaat naar de accu.

Volgens mij ben ik nu wel ongeveer klaar met de bedradingsproblematiek. Dat was nogal een bevalling. Voordeel is dat de mensen die het aan me vragen het in een keer goed zullen doen.

Ik heb nog even het logfile zitten bekijken. Er zitten nog een paar probleempjes in. Ik spuit een beetje veel gas in onder de 2000 toeren bij vol gas. Dan stikt de motor er letterlijk in. Het spruitstuk is dan ook heel inefficient. Bij gas-los wordt het mengsel heel arm. Kan vervelend zijn met LPG, maar geen backfires gehoord. Gek genoeg heb ik die eerder bij een rijk mengsel. Maar dat zal de nokkenas zijn. De V6 slaat gewoon af zonder ploffen als het mengsel niet goed is. De ontstekingstabel moet nog herzien worden, maar ik heb weinig referentie dus ik weet niet zo goed hoe ik em moet afstellen. Daar moet ik me even op inlezen.

Als je alle probleempjes onder de knie hebt is het afstellen echt niet moeilijk. Stuk rijden, analyse met een software tooltje, aanpassen, beetje afvlakken met de hand, weer een stuk rijden, datalog maken, analyseren.... Enz. En zo kom je steeds dichter bij een mooie lean-run op de snelweg tot een mooi oppakkende motor op de straat. Ik ben ver, maar niet snel tevreden.....

Tongue
Antwoord
jeroen,
ik zou in jouw geval de komende tijd meer richten op de puntjes die je zelf al op noemde,
over de flow van je inlaat, en nokkenas timing.

stel je denkt nu klaar te zijn en te vreden en ja gaat vervolgens weer die dingen aan passen en dan zal net weer blijken dat je weer een hoop moet aanpassen.

en over de bedrading, door jouw fouten( of fouten je wist niet beter ) heb ik het nu in 1 keer goed gedaan, natuurlijk ook door eigeninzicht van sommige dingen.
maar ik denk als jij mij niet verteld had dat ik alle massa's naar de ms moest doen ik ook gewoon alles aan de auto had gekoppeld.
uiteindelijk is het net zo veel werk, of je nu je draadje aan je stekker soldeert of met een oogje of iets aan je motor.

maar het vergt net even meer tijd. en uit eindelijk baal je als alles weer open kan.
Antwoord
Nou ! Zeker als je 3 draaadbomen hebt gemaakt en het is nog steeds niet naar je zin. Simpelweg komt het hier op neer:

-Inlaatluchttemperatuur sensor: dunne draad, van en naar MS

-Koelvloeistofsensor: dunne draad, van en naar MS

-gaskleppositiesensor: let op dat je een goede hebt, 3 dunne draden van en naar MS.

-VR sensor: afgeschermde draad, van en naar MS, bij MS de shield aan de massa leggen (niet aan de andere kant)

-Injectoren: 0,75-1,5mm2 per injectortrap. Plus op de injector, massa naar de MegaSquirt. Als voeding 2x 0,75-1,5mm2 voor de injectoren via contactgeschakeld relais vanaf accu (!) 2x 10A zekeringen
0,75-1,5mm2 naar de MS toe, gezekerd met 5A als voeding via contactgeschakeld relais vanaf accu (!)

-Tenminste 1 x 1,5mm2 massaaansluiting van MS naar de '-'pool van de accu.

En dan heb je de boel in orde. Mocht je nog bobine's aansluiten, sluit deze dan aan via het brandstofrelais. Bij gebruik van de EDIS: deze krijgt ook een eigen voeding via de contactgeschakelde relais.. Wederom massa op de accu.

Zorg voor voldoende boordspanning. De spanning moet stabiel blijven en boven de 13 volt. Anders is de dynamo een tikkeltje op of moet er een grotere uitvoering geplaatst worden.

Als ik zo'n stukje tekst aan het begin had gehad Tongue

Nou ja, feitelijk was het er wel, maar versnippert en in Engels. En wie leest er nou 100 pagina's vóór ie gaat aansluiten ?
Antwoord
niemand.

ik heb het zo aangesloten.

alle signaal sensoren zitten op 1mm kwadraat draden, zowel signaal als massa's

injector voeding 1,5mm kwadraat,injector massa's ook 2* 1,5mm
idle op ook 1,5mm

plus ms op 1,5

edis zit met 1mm signaal draden.

massa heb ik 1 van 2,5mm kwadraat en een 2de draad van 1,5mm

alle signaal massa's naar de ms terug, en de ms massa naar de accu.
alle plussen ook direct van af de accu, en onderling geschakelt door relais's
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.577 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 13.816 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)