Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
TheSaint77 schreef:Hoe gaat t nu? Heb je al TSL er in? Ben erg benieuwd!
Ook alweer druk aan het werk?

Waar zat je precies in Griekenland?
Vanmorgen de motor bijgevuld met 20W50 i.c.m. TSL. En wat me vanmiddag direct opviel is dat de auto stukken minder rookt. Of de motor nu beter loopt is moeilijk te zeggen. Maar wat betreft de rook ben ik al erg tevreden (en ook mijn medeweggebruikers

). Het hoeft niet perse aan de TSL te liggen, kan natuurlijk ook de olie zijn. Ben nu erg benieuwd naar het verbruik.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Geen idee waar de carterventilatie zit bij een diesel. Maar het is inderdaad precies wat het doet. Het zuigt de dampen aan uit het carter. En als je pech hebt zit daar je kostbare olie bij. Loskoppelen en in een potje hangen.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Bozzma schreef:Geen idee waar de carterventilatie zit bij een diesel. Maar het is inderdaad precies wat het doet. Het zuigt de dampen aan uit het carter. En als je pech hebt zit daar je kostbare olie bij. Loskoppelen en in een potje hangen.
Mijn tankie moet binnenkort naar de garage voor wat onderhoud, vraag ik daar wel naar de carterventilatie.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...), maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Jw240 schreef:ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...),

hock:

hock: Nee, dus.
Jw240 schreef:maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)
Ik zal eens goed informeren bij de garage. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Erik265 schreef:Jw240 schreef:ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...),
hock:
hock: Nee, dus.
Jw240 schreef:maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)
Ik zal eens goed informeren bij de garage. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.
'grote' kans kan overdreven zijn hoor, afhankelijk van de toestand van de motor en de rijstijl. Let er wel een beetje op. Warme motor (dunnere olie), zware belasting (hoge verbrandingsdruk), versleten motor (meer lekkage gassen naar het carter), verstopt luchtfilter (de motor trekt dan meer vacuum), te veel olie in het carter.... enkele dingen die het op hol slaan in de hand kunnen werken.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe de carterventilatie bij een 240 diesel zit... Maar ik denk niet dat ie alle rotzooi zo op straat dumpt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Die VW-tjes gingen anders bij bosjes. En volgens mij hebben we het er wel over gehad ?
Loskoppelen lijkt mij een uitstekende stap voor een testperiode om uitsluitingen te bereiken..
Zo hee.. Ik kan nog es de politiek in
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Als je eventueel aan een revisie moet zou ik er gelijk aan denken om te onderzoeken of er zo'n moderner TD(i) blok ingelepeld kan worden
[img][/img]
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
abbabak schreef:Als je eventueel aan een revisie moet zou ik er gelijk aan denken om te onderzoeken of er zo'n moderner TD(i) blok ingelepeld kan worden 

Lijkt me wel wat 8)
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
doe dan een D5! laatst ging er een voor 750 euro op ebay....
alleen lastig met dat engine management. Ik heb er laats naar gekeken, maar megasquirt heb ik nog niet op een diesel gezien. Origineel spul lukt niet denk ik. Dan ben je dus aangewezen op de sturing van de penta D3, de D5 in maritieme uitvoering.... $$$$$$$$$$$$$$$ (blok enzo kost dan 15.000 euro geloof ik)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni