Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekker in de olie
TheSaint77 schreef:Hoe gaat t nu? Heb je al TSL er in? Ben erg benieuwd!

Ook alweer druk aan het werk?Big Grin Waar zat je precies in Griekenland?

Vanmorgen de motor bijgevuld met 20W50 i.c.m. TSL. En wat me vanmiddag direct opviel is dat de auto stukken minder rookt. Of de motor nu beter loopt is moeilijk te zeggen. Maar wat betreft de rook ben ik al erg tevreden (en ook mijn medeweggebruikers Big Grin ). Het hoeft niet perse aan de TSL te liggen, kan natuurlijk ook de olie zijn. Ben nu erg benieuwd naar het verbruik.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Geen idee waar de carterventilatie zit bij een diesel. Maar het is inderdaad precies wat het doet. Het zuigt de dampen aan uit het carter. En als je pech hebt zit daar je kostbare olie bij. Loskoppelen en in een potje hangen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Geen idee waar de carterventilatie zit bij een diesel. Maar het is inderdaad precies wat het doet. Het zuigt de dampen aan uit het carter. En als je pech hebt zit daar je kostbare olie bij. Loskoppelen en in een potje hangen.

Mijn tankie moet binnenkort naar de garage voor wat onderhoud, vraag ik daar wel naar de carterventilatie.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...), maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...),
Confusedhock: Confusedhock: Nee, dus.

Jw240 schreef:maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...
(deze motoren zijn wel behoorlijk bestand tegen hoge toeren, ik heb gelezen van mensen die er tot de 6000 rpm mee halen...)

Ik zal eens goed informeren bij de garage. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Erik265 schreef:
Jw240 schreef:ik weet niet of er al voor gewaarschuwd is (ik heb nu geen tijd om het hele topic door te spitten...),
Confusedhock: Confusedhock: Nee, dus.

Jw240 schreef:maar let op met de carterventilatie bij een diesel. Bij te veel lekkage van gassen langs de zuigers het carter in is er grote kans op het op hol slaan van de motor. De motor loopt dan op zijn eigen motorolie. Totdat het toerental zo hoog is opgelopen dat een drijfstang breekt oid...

Ik zal eens goed informeren bij de garage. In ieder geval bedankt voor de waarschuwing.

'grote' kans kan overdreven zijn hoor, afhankelijk van de toestand van de motor en de rijstijl. Let er wel een beetje op. Warme motor (dunnere olie), zware belasting (hoge verbrandingsdruk), versleten motor (meer lekkage gassen naar het carter), verstopt luchtfilter (de motor trekt dan meer vacuum), te veel olie in het carter.... enkele dingen die het op hol slaan in de hand kunnen werken.
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe de carterventilatie bij een 240 diesel zit... Maar ik denk niet dat ie alle rotzooi zo op straat dumpt.
Antwoord
Die VW-tjes gingen anders bij bosjes. En volgens mij hebben we het er wel over gehad ?

Loskoppelen lijkt mij een uitstekende stap voor een testperiode om uitsluitingen te bereiken..

Zo hee.. Ik kan nog es de politiek in Tongue
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Als je eventueel aan een revisie moet zou ik er gelijk aan denken om te onderzoeken of er zo'n moderner TD(i) blok ingelepeld kan worden Big Grin
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Als je eventueel aan een revisie moet zou ik er gelijk aan denken om te onderzoeken of er zo'n moderner TD(i) blok ingelepeld kan worden Big Grin

Big Grin Lijkt me wel wat 8)
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
doe dan een D5! laatst ging er een voor 750 euro op ebay....
alleen lastig met dat engine management. Ik heb er laats naar gekeken, maar megasquirt heb ik nog niet op een diesel gezien. Origineel spul lukt niet denk ik. Dan ben je dus aangewezen op de sturing van de penta D3, de D5 in maritieme uitvoering.... $$$$$$$$$$$$$$$ (blok enzo kost dan 15.000 euro geloof ik)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 11.669 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 6.239 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.733 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.749 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 7.026 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Brandende olie WimB 5 5.038 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 9.636 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 8.395 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.222 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)