Topics: 23
Leuk zeg:
Gespot op de Vehikel, onze MegaSquirt pressentatie. Een demo-boardje gemaakt met de BiGas componenten, een MS ECU, bougie's en diverse relais en schakelaars. Het is allemaal waanzinnig leuk geworden. Daarnaast heel veel mensen die koekeloeren in de motorruimte. Ik krijg veel complimenten al blijf ik zelf lekker kritisch....
Mocht je de Vehikel missen dit weekend, we staan weer op de Volvobeurs in Oktober met de GT, de 264 en ons demo-bord.
Topics: 33
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Topics: 28
mooi op gezet bozzma
kwam heel informatief over in mijn ogen.
en voor de rest van het weekend maar wat zangzaad mee voor je keel :lol: :lol:
anders hou je het hele weekend niet vol met ouwe hoeren over de MS en componenten :wink:
Nee, er zijn (veel) meer Volvo's in de familie. De "oer" 264 waarmee dit topic is begonnen !
Hoe ver is Funs eigenlijk al ?
Topics: 20
Bozzma schreef:......de MS stelt daar de inspuiting op af. Zo werken diverse GM's, Volvo's en Saab's ook. MS noemt dit "flex-feul" en er zit support voor in voor de MS2. ........Voor ons nog niet echt handig.
Het gaat wel om een vernieuwbare brandstof en er is minimaal uitstoot van schadelijke gassen. Zowel E85 als Methanol mag worden gezien als een minder milleubelastende brandstof. Daarom hangen er in Zweden diverse voordelen aan auto's die op deze brandstof rijden.
In Duitsland zit er geen zccijns op E85, kost derhalve nog geen 90 cent. Maar er zijn nu nog maar 10 pompen...
In .nl komt E85 uit op....1,95 want wij voldoen al aan Kyoto :roll: :evil: Je kunt het in Rdam voor deze prijs tanken... In .se tank ik ongestraft 50 % E85 en vul het aan met laag oktaan benzine...
In .de ga ik E85 in de LPG Volvo halen om de Eend en de motoren thuis op E40 te laten rijden.
[img][/img]
En wat heb je daaraan ?
Want van Methanol dien je meer in te spuiten. Veel meer. Je verbruik wordt dus aanzienlijk hoger.
De voordelen zijn dat je een hogere klopvastheid hebt maar daar heb je enkel baat bij als je enorm hoge drukken boven de zuiger hebt staan. Zeg 3 bar turbo-laaddruk of zo.
Ik zou niet zomaar op andere brandstoffen overgaan. Dat kan niet ongestraft. Je dient wel degelijk de afstelling te veranderen.
Ik zou trouwens niemand aanraden Methanol te tanken. De Methanol is zeer bijtend voor zo goed als alle materialen. In een E85 concentratie valt het wel mee, maar het is toch iets om rekening mee te houden. Ga er van uit dat de 15% maar voor 5-7% energie zal leveren. Je verbruik wordt hoger.
Topics: 22
Bozzma schreef:En wat heb je daaraan ?
Want van Methanol dien je meer in te spuiten. Veel meer. Je verbruik wordt dus aanzienlijk hoger.
De voordelen zijn dat je een hogere klopvastheid hebt maar daar heb je enkel baat bij als je enorm hoge drukken boven de zuiger hebt staan. Zeg 3 bar turbo-laaddruk of zo.
Ik zou niet zomaar op andere brandstoffen overgaan. Dat kan niet ongestraft. Je dient wel degelijk de afstelling te veranderen.
Ik zou trouwens niemand aanraden Methanol te tanken. De Methanol is zeer bijtend voor zo goed als alle materialen. In een E85 concentratie valt het wel mee, maar het is toch iets om rekening mee te houden. Ga er van uit dat de 15% maar voor 5-7% energie zal leveren. Je verbruik wordt hoger.
ik zou het zeker niet afschrijven als brandstof. Het meerverbruik is wel te overzien als de auto er goed is op afgesteld. Motor loopt soepeler. Met een turbo motor is die extra octaan ook erg fijn (105). Bij een t5 merk je al goed of je 95 of 100 oktaan getankt hebt.
veel volvo's hebben een systeem dat al tegen aanzienlijke ethanol concentraties kan. LH jetronic past zichzelf perfect aan op ethanol (hoeveelheid brandstof), zoals je al zei, en dan nog even de ontsteking wat vervroegen. Wel even de computer resetten.
Met MS moet het nog beter gaan, zeker met een brandstofsensor.
Hier staat alles uitgelegd door iemand die het in zijn getunede 940 heeft:
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hp?t=73061
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Ja, daar ben ik het mee eens.
Bij turbo-motoren. Yup. Bij hoog opgevoerde motoren, yup. Als het (veel) voordeliger is en niet meer dan E85 op LH-jettronic (of een erg rijk lopende K-jettronic

).
Met MS zou je 100% methanol kunnen rijden. Maar daar moet de installatie dan wel tegen kunnen. Met MS kan je met een steeds wisselende concentratie rijden. Er komt dan een sensor geleend van een Zweedse of Amerikaanse BiFuel autofabrikant in de tank en de MS past de inspuiting aan. Denk er wel aan dat de inspuiting met Methanol bijna 3x zoveel moet zijn als met benzine. Je hebt dus een enorme overmaat aan injectoren nodig. De meeste fabrikanten houden rekening met 15% speling in de injectoren om acceleratie verrijking op te kunnen vangen. Met E85 wordt deze ruimte dus meteen opgevuld. Ga dus niet met hogere concentraties rijden op een standaard auto.
Ahh... Het echte werk moet nog komen
Je kan ook zonder TPS prima rijden hoor. Alleen moet je de acceleratieverrijking dan MAP-based doen.
Met MS2 is dat nog mooier. Daarmee kan je een hybryde verrijking kiezen.
Wat voor injectoren ga je gebruiken ? In onze 264 zitten Keihin's. Zorg ervoor dat je PWM voor de injectoren aanstaat want anders voorspel ik je een doorgebrand flyback-circuit.