Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Geen commentaar....
:oops:
Maar goed. Even een paar dagen aan het free-lancen, morgen nieuw bobinetje monteren. Deze zal ook wel een zwaar leven hebben gehad..
Wat studie gedaan en inderdaad. Het type bobine dat ik heb is razendsnel opgeladen en alles wat je er meer instopt wordt omgezet in warmte. En dan smelt je de spoel. De stromen die er lopen zijn best hoog. En dat wordt allemaal in warmte omgezet..
Berichten: 25
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2006
Bozzma schreef:Geen commentaar....
:oops:
Maar goed. Even een paar dagen aan het free-lancen, morgen nieuw bobinetje monteren. Deze zal ook wel een zwaar leven hebben gehad..
Wat studie gedaan en inderdaad. Het type bobine dat ik heb is razendsnel opgeladen en alles wat je er meer instopt wordt omgezet in warmte. En dan smelt je de spoel. De stromen die er lopen zijn best hoog. En dat wordt allemaal in warmte omgezet..
dus je weet de oplaad tijd nu ook..D
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Yup, De ontstekingsdriver ook om zeep geholpen. Gelukkig fatsoenlijk zelf te repareren. Maar goed, als je de bobine te lang laat opladen dan loopt de stroom door de bobine te lang en te hoog door de bobine. Deze brand dan door.
Bovendien beperkt de driver de maximale stroom tot 7 ampere. Daarna gaat ie minder geleiden en wordt dus een weerstand en daardoor warm. Bij mij brandde de bobine door en daardoor werd de weerstand van de bobine lager (windingen brandde in elkaar door). Vervolgens kreeg de driver het nog zwaarder en uiteindelijk gaf deze de geest.
Maar goed. Het is dus allemaal prima te repareren. Het onderdeeltje kost 5 euro en de bobine kost een tientje op de sloop. Jammer, dat wel. Maar het was simpel te voorkomen geweest. Door domweg de dwell goed in te stellen. Net te laat. Maar goed. Ik heb dus op het BS-autotune forum een post gezet hoe je je bobine dient in te stellen. Dan hoeven anderen mijn fouten niet te maken.
We bouwen gewoon verder !
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb weer nieuwe VB921. Geen "normale" transistor maar een IC. Voor de zekerheid maar 2 stuks gehaald. Dan kan ik er nog eentje oproken. Want hoe plausibel het verhaal ook lijkt... Ik vind het raar aanvoelen dat 1,5 ms het verschil maakt......
We testen gewoon verder.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb de computer gerepareerd met een nieuwe driver en vandaag de boel flink mishandeld. En het is heel gebleven. Ik heb geprobeerd de auto te mappen maar ik heb nog te grote problemen om de lucht in het spruitstuk te houden, ondanks dat ik dat verlengd heb. Ik zal echt moeten wachten op de filters en hopen dat de boel dan stabiliseerd.
In ieder geval rijdt de auto weer en blijft nu verlost van een rokende computer. 1,5ms maakt dus toch het verschil....
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
met een brandstofsensor kun je ook MS laten aanpassen aan verschillende mengsels van benzine/ethanol. Ik was vorige week in zweden en daar kostte E85 veel minder dan benzine. Met die sensor erin kun je elk mengsel rijden...
http://www.forums.turbobricks.com/showth...post886219
ook al eens deze 240 gezien: (let niet op de titel :wink: )
http://www.forums.turbobricks.com/showth...ight=homer
285 pk met dubbele webers.. zeer interessante luchtinlaat...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja, zij hebben begrepen hou je luchtwervelingen rond je inlaat tegengaat en maximaal gebruik maakt van pulsatiedrukvulling. Motorruimte ziet er zowieso wel heel erg mooi en clean uit.
Okee... Bijna iedere motor met een lambdaregeling en brandstofcorrectie kan rijden op E85. E85 is een mengsel van 85% benzine en 15% ethanol. De Ethanol is zeer agresief tegen leidingen en injectoren dus echt aanbevelenswaardig is het niet. Al zou het kunnen zijn dat al het vuil ook loskomt.
Waarom is het rijden op Ehanol anders ? De verbrandingswaarde is bijna 3x lager dan benzine. Als je op E85 rijdt zal het motormanagement systeem dus iets meer moeten inspuiten. Dit kan simpelweg door de constatering van de lambdasensor dat het mengsel te arm is en dat er dus een x percentage gecompenseerd moet worden.
Waarom wordt Ethanol gebruikt voor dragracers en de turbo-bifuel auto's van Saab en Volvo ? Ethanol is enorm klopvast. Je moet er welliswaar enorm veel van inspuiten, maar je kan de turbodruk en/of de compressie enorm opvoeren met enorme vermogens als gevolg.
Wat doet MegaSquirt anders ?
In Amerika zitten ze in de buurt van Brazilie. En in Amerika zijn ze woedend over de belachelijk hoge benzineprijzen (drie dollar/gallon....) Dus schakelen ze daar over op geimporteerde of eigen gebrouwen Ethanol. Daarvoor stoppen ze een sensor in de tank, die meet een frequentie die uitgezonden wordt in de tank om het mengsel te bepalen en de MS stelt daar de inspuiting op af. Zo werken diverse GM's, Volvo's en Saab's ook. MS noemt dit "flex-feul" en er zit support voor in voor de MS2.
Voor ons nog niet echt handig. Of je moet een stoker zijn van de giftige soort Vodka, die waar je blind van wordt.. Wij hebben geen grote import van niet drinkbare alcohol, wij hebben LPG. LPG kost in Brazilie 30 dollarcent de gallon heb ik ergens gelezen. Maar voor het hier is.. En nadat de blauwe boevenbende hun deel ervan opgeist heeft...
Het gaat wel om een vernieuwbare brandstof en er is minimaal uitstoot van schadelijke gassen. Zowel E85 als Methanol mag worden gezien als een minder milleubelastende brandstof. Daarom hangen er in Zweden diverse voordelen aan auto's die op deze brandstof rijden.
Berichten: 51
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Hey
Kent iemand Halo bougies?
Nou ik wel sind een tijdje.
Subjectief gezien.
- zijn duurder
+ gaan ca. 100.000km mee (gegarandeerd door de producent; zijn daarom niet in de gewone vakhandel te verkrijgen, maar ze kennen ze wel)
+ verbruik met bijna 1 liter gezakt.
+ motor reageert beter
voila de site
http://www.halo-benelux.com/
Deze mensen komen ook naar Utrecht.
Sommigen van jullie kennen ze mss van
http://www.volvo240.be
Greets Lex
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Je kan ook een sterkere ontsteking monteren
Ik was aan het spelen met de dwell van de bobine (oplaadtijd). Daarmee kan je bepalen hoeveel energie een vonk heeft. Wat een verschil zeg !
Berichten: 25
Topics: 0
Lid sinds: Jul 2006
Bozzma schreef:Je kan ook een sterkere ontsteking monteren
Ik was aan het spelen met de dwell van de bobine (oplaadtijd). Daarmee kan je bepalen hoeveel energie een vonk heeft. Wat een verschil zeg !
als een vonk krachtiger is kan je ook meer inspuiten dus meer vermogen ? de verbranding is krachtiger dus lijkt mij dat het meer kan verbranden in de zelfde tijd.