Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
een motor op vol vermogen hoor je niet pingelen. gevaarlijk.
met optrekken kan je het wel degelijk horen
Antwoord
ik begrijp niet dat er geen pingelsensor standaard op een B21ET zit. Zeker wegbezuinigd ofzo. :? Maar tegen de tijd dat ik een Bozzma-LPi-MS in ga bouwen / in laat bouwen is zo'n sensor wellicht wel fijn ja.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als ie goed werkt, tenminste....

De shop is open !

Ik nodig iedereen die geinteresseerd is vrolijk rond te klikken. Je mag ook bestellen, maar als je de bestelling niet uitgevoerd wenst te hebben, zet dan even bij de opmerkingen "test VolVolvo" Voor de Volvolvo members ga ik nog wel wat leuks doen.

Ik hoop dat jullie het wat vinden ! Het is een beetje offtopic dus reakties graag per mail.

http://www.bs-autotune.nl

Veel plezier met shoppen !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
mooie site en leuke shop. Ga ervan likkebaarden, maar moet nog effe geduld hebben!
Antwoord
De computer wordt nu ombebouwd naar EDIS-loos DIS systeem. En gaat van MS 2 naar MS 1-extra.

Waarom ?

MS 1-extra heeft betere mogelijkheden om 2 brandstoffen te kunnen aansturen.

We denken misfires te hebben. Het kan zijn dat dit komt door LPG wat de zeer open inlaat uitwaait, maar het kan ook zijn dat de VR sensor niet lekker werkt. Door de DIS bobine nu rechtsteeks aan te sluiten kan het VR signaal beter bekeken worden op missers en is er betere controle vanuit de MS op het ontstekingsgebeuren.

Bovendien is er meteen een shift-light schakeling gemaakt. De B230 knalt zo snel zijn toerengebied door dat de toerenteller onbetrouwbaar is. Nu gaat er een LED cluster branden op een bepaald toerental die je aangeeft dat er van gang gewisseld moet worden.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
zon shift light systeem.

wat moet je daarvoor aanpassen?
en is zon gedeelte misschien tekoop bij jouw? of kan ik dat zelf maken en instellen?

nu je terug gaat naar ms1 moet je zeker ook weer alles op niew tunen? of sla je je gegevens op en die stop je zo weer in je ms1
Antwoord
Je moet een aantal componentjes op je boardje installeren. Het valt wel mee, 5 of zo. Je kan ze zo bij de plaatselijke electronicaboer halen.

We hebben een circuit gemaakt voor het shift-light, voor de selector tussen LPG en benzine. Beide hebben nu een eigen ontstekingsmap en een brandstofmap. De verandering t.o.v. de MS2 is dat ik nu 2 injectordrivers beschikbaar heb voor 4 injectoren. Bij MS2 maar 1. En dat scheelt stroom door mijn drivers en nu kan ik injectoren per paar laten vuren inplaats van alle vier tegelijk.

Omdat we EDIS niet meer gebruiken hebben we een extra transistor geplaatst. Je kan de software zo configureren dat de MS bijvoorbeeld een LED uitgang gebruikt om de bobine te schakelen. Het klinkt maf, maar zo kan je wel tot 6 bobine's schakelen. (Hee ! V6 ?) Bovendien kan je nog andere uitgangen gebruiken. Bijvoorbeeld voor het aansturen van de overdrive van de versnellingsbak: bij die belasting / gasklepopening en toerental OD aan, bij die belasting en toerental OD uit....

De prachtige kabelboom moet dus min of meer overhoop. We gaan alweer naar versie 5.. Ai... Maar deze keer maar kleine wijzigingen. Dus wie weet kan ik het op de makkelijke manier doen...

Zo zit er ook een grapje in het bedraden.. Ik heb alles aan massa gelegd. De MS werkt op het princiepe dat alle apparaten aan + 12 volt hangen en de MS de massa schakelt. De massa aansluitingen pompen dus behoorlijk wat stroom weg naar de accu.

De sensoren berusten echter op weerstandsmeting. +5 volt erop en kijken wat er terug komt. En als je die ook op de massa aansluit dan kan je dus lichte potentiaal verschillen krijgen in de massa van de computer, de auto en de sensoren. Je waarden gaan dan wiebelen. Ook daar moet dus nog een draadje getrokken worden. Van de massa's van de sensoren naar de MS computer zonder tussenkomst van de carroserie van de auto.

Bij bestudering van de logfiles kwam ik ook een leuke dip tegen iedere keer als ik mijn gas los liet. Alle waarden kukelden dan in. Vermoedelijk zit mijn gaskleppositiemeter niet goed aangesloten waardoor de voeding van de sensoren (+5v) instort bij vol gas. Oeps. Even nameten.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Even een plaatje dat mensen ook nog snappen waar ik het over heb:

[Afbeelding: megalogviewer.JPG]


De bovenste wat hobbelende signaal is de MAP. Ofwel de druk in het inlaatspruitstuk. Deze neemt af als de gasklep verder open gaat. MAP staat in verhouding met de belasting van de motor. Hoe lager, hoe lager de belasting. Dit signaal is nogal rommelig. Ik heb al een brandstoffilter geplaatst om het signaal wat af te vlakken. Ik gebruik de aansluiting die eigenlijk bedoeld is om het stationair toerental te regelen. Bovendien heb ik wat voedingsproblemen (zie hieronder). Dit signaal moet dus nog rustiger worden. Dit gaat vermoedelijk wel gebeuren als ik de MAP aansluitingen pak waarmee normaal de Tbody's synchroon gesteld worden.

De gele lijn is het toerental dat de motor draait. (RPM / krukaspositiesensor)

De paarse lijn staat voor de opening van de injectoren t.o.v. de totale cyclus.

De witte lijn is de opening van de injector maar dan uitgedrukt in milliseconden. Je ziet dat deze een overeenkomst heeft met de AFR lijn die er doorheen loopt. Als de injectorpuls een piek maakt dan zie je dat de AFR ook naar beneden uithaalt. De motor krijgt dan te veel LPG.

De rode lijn is de meting in de uitlaat: AFR = Air Feul Ratio. Ratio is verhouding en het staat dan ook voor de lucht-brandstof verhouding. Wat wil dit zeggen ? Er wordt 10kg lucht met 1 kg LPG verbrand. Een ideaal mengsel zou zijn (bij LPG) 15,1 kg lucht op 1 kg LPG. Bij benzine is het 14,7 kg lucht op 1 kg benzine. LPG heeft dus een hogere verbrandingswaarde maar is lichter dan benzine. Dat is een van de redenen dat je er IN LITERS meer van nodig hebt. De motor loopt trouwens lekkerder en geeft ook meer vermogen als deze wat rijker loopt. Tussen de 1:13,5 en 1:14,5 zou erg mooi zijn. Het is de bedoeling dat je de motor zo economisch mogelijk tuned. Dus dat de motor zo arm mogelijk loopt in deellast zonder te gaan sputteren en mooi rijk bij vol gas zodat er vermogen is wanneer dat nodig is. Deze zou tussen de 13,5 en de 15 moeten zitten. In dit stukje zit ie wat lager, 10. Hier is het signaal stabiel maar ik heb er soms last van dat deze waarde als een gek over het scherm schiet. Vermoedelijk waait dan de LPG uit mijn spruitstuk. Een wat langere inlaat en luchtfilters moeten dat tegen gaan. En ik moet de massa van de lamda-meting ook de MS computer invoeren ipv aan de carrosorie te leggen.

Dan hebben we nog de witte lijn, dat is de koelwatertemperatuur. Die schommelt nogal. Daar klopt dus iets niet. En je ziet dat ie vrolijk mee lift op het signaal van de TPS sensor. Dus of de TPS molt de voeding van de temperatuursensors door een verkeerde aansluiting, of ik heb een serieus potentiaal verschil in de massa (of beide).

Je ziet nog een groene lijn, dat is de inlaatluchttemperatuur. Deze corrigeert de hoeveelheid ingespoten benzine. Warme lucht bevat immers minder deeltjes en dus ook minder zuurstof.

En de onderste lijn is weer de injectoropening t.o.v. de cyclus. Al deze sensorsignalen zijn in te stellen in het programma. Je kan enorme logfiles maken in een Excell bestandsformaat. Dus je kan ook de signalen als waarden onder elkaar bekijken. Handig om bijvoorbeeld missers in het krukassignaal te ontdekken.

Een auto die af-fabriek is werkt niet anders. De garage kan dit soort log's tegenwoordig ook maken. Maar het is de fabrikant die dit soort logs liever niet laat zien. Waarom is me een raadsel. Ik ben er dol op.

De motor loopt al heel aardig. Maar de logfiles laten zien dat er nog veel fijnslijperij in zit. Ik maak me daar niet te veel zorgen over. Als alle hardware goed in elkaar steekt dan is het tunen van de auto voor straatgebruik in een rondje van 30 kilometer voor elkaar. Je ziet dat er nog een paar "storingen" ingebouwd zijn. 2 daarvan hebben de inbouw van de MegaSquirt als veroorzaker. Namelijk een onjuiste massa verbinding en een verkeerd aangesloten vaccuum leiding. Een daarvan heeft als oorzaak de wel heel erg open inlaat en mijn onervarenheid daarmee.

Over de open inlaat gesproken. Ik ben me daar nu natuurlijk aardig in aan het verdiepen. En het is lastige materie. De inlaatlengte en diameter zijn van belang voor de cilindervulling en dus direct voor het koppel. Inlaatluchtpulsatie zal altijd optreden en binnen bepaalde toerentallen voor je werken. Ik merk nu echter dat het heel erg tegen mij werkt. het inlaattraject moet eigenlijk minstens net zoveel inhoud hebben als de cilinder. En dat red ik niet. Ik zit op de helft. Het gevolg is dat als de klep dicht gaat, de voortsnellende lucht op de klep botst. Er ontstaat een enorme kettingbotsing van luchtdeeltjes en er ontstaat een overdruk. Dit gaat met de snelheid van het geluid ! De puls stuitert op de inlaatklep en gaat zich de ander kant op bewegen. De lucht vliegt nu de korte inlaat uit ! Ik heb berekend dat mijn inlaattraject ongeveer een halve meter lang moet zijn om dit te voorkomen.... De lucht kan echter ook 2x op en neer gaan. Dan kom ik al korter uit. Het effect is dan wel minder sterk, maar nog steeds aanwezig. Maar.. Dan moet de lucht met LPG wel terugkeren het spruitstuk in. En bij mij is dat een open pijp. Wat eruit vliegt komt bij mij niet meer terug. Mijn lucht vliegt met LPG en al... Weg... Het vaccuum dat ontstaat trekt wel weer wat lucht aan, maar in mijn geval werkt de pulsdruk vulling dus tegen mij. Wat is hier aan te doen ? Luchtfilters plaatsen moet voorkomen dat het gas wegwaait. En de platte deksel van het luchtfilter doet het gas terugstuiteren de inlaat in. Ik hoop dan weer MAP waardes te gaan zien die boven de buitenluchtdruk is zoals ik die met het standaard spruitstuk wel zag.

Lastig zat, een autootje opvoeren.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Sjonge jonge...wat ga jij ver....Of ga ik dit ook nogh tegen komen met mijn turbo'tje?

Ik hoop dat ik er meer van ga begrijpen als ik zelfs meer aan het megasquirt-tunen ga :twisted:
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Dit zijn basic's 8)

Maare.... Als je er mee bezig gaat leer je heel snel.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.275 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.842 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.853 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 14.711 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.357 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 9.047 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.163 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.284 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.924 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)