23 July 2006, 12:01
Wedstrijdje, iemand ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
|
23 July 2006, 12:01
Wedstrijdje, iemand ?
23 July 2006, 13:48
Hey
Start jij ook op LPG? Ik ben van plan ook ms in te bouwen. Mijn carbu heeft vervangdelen nodig en die zijn niet meer te krijgen! Het gaat om een B230K blok (bj1989) met een 531 kop erop. Bedoeling is er een injectiesysteem op te zetten en een gasklep van een 960 zodat ie de vliegwielsensor niet nodig heeft. LPG zou gasvormig worden geinjecteerd. Greets Lex
23 July 2006, 16:05
Ik heb er over zitten nadenken dat als ik een ombouw voor iemand zou doen, hoe zou ik dat dan doen ?
Nou ja, als je dus gaat prutsen aan een K-jettronic systeem of je doet een inbouw op een carburatie-motor... En je doet alles heel netjes en mooi.. En vervolgens wordt je genekt door een valse lucht trekkende carburateur, K-jettronic klep die niet gangbaar is, een rommeltje van een ontstekingssysteem... Ik denk dat ik mezelf (en de eigenaar van de auto...) veel ellende zou kunnen besparen door van de sloop een dergelijk spruitstuk te halen. brandstof-injectoren erop, DIS ontsteking erop en gegarandeerd netjes werken. Dus inderdaad... Als ik jouw auto had... En in princiepe had ik jouw setup, dan zou ik het spruitstuk monteren van een sloper op L-H jettronic/motronic. Benzine en LPG zijn prima draaiend te krijgen op 1 computer. Er is maar 1 maar. Er komt niet veel lucht door dit spruitstuk. Reken op 130 PK bij 6000 toeren. Maar 130 ECHTE pk's zijn er nog best veel. Het koppel van zo'n spruitstuk is wel erg goed en de motor loopt erg soepel en netjes. Mijn DCOE boddy's zijn wel even wat heftiger. Die rommelen een beetje op deellast en de motor moet echt toeren draaien om koppel te ontwikkelen. Dat is het nadeel van dikke korte aanzuigkanalen. Maar ik heb dan weer dik 200pk. Een krukassensor met triggerwheel MOET je gebruiken. Laat ik het zo zeggen, ik weiger te werken aan een systeem zonder. Gewoon te lastig. Dat zou genoeg moeten zeggen. Stel je bij het monteren van zo'n sensor niet al te veel voor. 2 stripjes lassen op de poelie, een steun maken en klaar. Ik kan je daarbij ook ondersteunen. De moeite van het inbouwen verdien je dubbel en dwars terug. Ik denk dat ik weet waarom je een 940 aanhaalt. De laatste spruitstukken hebben een andere TPS sensor waardoor deze bruikbaar zijn als Alpha N mengselbereiding. De computer kijkt dan naar gasklepopening en toerental. Maar dit is redelijk gokwerk en enkel bruikbaar voor racemotoren die toch meestal vol gas rijden. De mengselbereiding lijkt dan op dat van een CIS injectie. Beter niet mee werken, is mij verteld. Een toetentalsensor is nog steeds nodig met dit systeem. Wel kan je de verdeler (de hall-sensor van de verdeler) nemen als toerental gever. Ik kreeg bij de V6 nare spikes (spanningspieken) binnen over dit kanaal. Je zit immers naast het hoogspanningscircuit te werken. Bij een 4 cilinder zou dit goed kunnen gaan werken, bij een V6 heel lastig door de onregelmatige ontstekingspulsen. Maar nogmaals... Een sensorwiel is een veel mooiere oplossing. De computer weet veel nauwkeuriger waar de krukas is en je koppelt alle systemen los van je computer zodat je niet meer afhankelijk bent van de huidige kwaliteit van je sensoren en ontsteking. Mocht je het sensorwiel gewoon niet mooi vinden of zo, er zijn ook andere vormen in de handel. Maar deze was gewoon goedkoop en makkelijk te verkrijgen, vandaar. Ik kan je trouwens alle spullen (interessant) leveren. Stuur maar een PM, dan bellen we er een keer over. Ow ja, starten op LPG ? De auto heeft nog nooit zo mooi gestart. Naar de sleutel kijken en lopen. Dat was wel eens anders op benzine (carburateurs)... Pompen, starten, pompen, starten, starten starten, vol gas, pruttelpruttelpruttel....... En moeizaam lopen. Dus inderdaad, starten op LPG gaat fantastisch als je de computer netjes hebt ingesteld. Vraag: Zijn alle spruitstukken van de B23/230 motor hetzelfde ? Ik heb een spruitstuk van een 740 met een 55mm gasklep. Ik ben heel benieuwd of er spruitstukken zijn met meer flow. Want met een custom computersysteem is het heel makkelijk om de motor wat extra lucht te geven en met de computer er ook een beetje meer brandstof bij te doen. Meer vermogen kost dan niets extra's.
23 July 2006, 18:36
Hey
Thx voor het antwoord. Ik ben nu alle gegevens aan het verzamelen. Een vriend van me bouwt net een B230FT met een kleine 280pk. met dit systeem. In de 740 reeks had je idd een spruitstuk met een grotere gasklepdiameter dat was voor de vroege B234 motoren. Later werden de gaskleppen kleiner. greets lex
23 July 2006, 21:59
Okee, dus we zoeken de eerste B230 motoren met een gasklep groter dan 55 mm. Ik ben morgen op de sloop te vinden met een schuifmaat
![]() Als je iets niet duidelijk is, post het maar, of vraag het per mail. Het Nederlandse Megasquirt forum gaat volgende week open.
23 July 2006, 22:10
Hey Teiger!!!! Grrrrr
Ik ben zelf ook bezig met een B23FT (760 1984). Dit blok word totaal gereviseerd, ook wil ik hier rond de 300 pk uit persen i.c.m Megasquirt. Welke leuke opties levert Megasquirt vooral voor turbo's. Ik ben ook van plan om EDIS te gaan gebruiken. Ik volg deze hele topic al een tijdje, het gaat veel kanten op qua opties, EDIS, gas, throttle bodies...Ben erg benieuwd naar het MS forum, meld me er zeker aan.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
23 July 2006, 22:15
Prachtig!
![]() Heb je trouwens je knock/pingel sensor niet meer nodig? ![]()
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
23 July 2006, 22:42
Okee.... EDIS is al weer oud...
Je kan prima een direct coildriver gebruiken. En met een kleine aanpassing kan je er 2 aansturen (DIS). Maar, EDIS werkt wel makkelijk. Ik heb de turbo-techniek iets te laat ontdekt en ik heb nu geen zin om mijn compressie omlaag te brengen. Ik blijf wel even atmosferisch. TB's zijn leuk op een turbo motor ! Het lijkt een beetje overdone, maar als je er over gaat nadenken.... Het volume van het spruitstuk achter de gasklep wordt kleiner. Dus als je de gaskleppen opent is er minder volume om op druk te brengen. Reken er dus op dat het turbo-gat minder groot wordt en de gasresponse verbeterd. Maar goed, als je wat wil weten, vraag of mail maar. Mastertje schreef:Prachtig! Goed gezien !!! (Nog) niet aangesloten. Ik moet het circuit nog even bestuderen maar de pingelsensor staat wel op mijn lijstje. Ik draai nu op 37,5 graden voorontsteking. En dat is best veel. Nog geen enkel teken van pingelen, maar de vraag is of je het zal horen ? Meten is weten en die pingelsensor gaat aangesloten worden. In de final-Volvo kabelboom zal deze aansluiting ook opgenomen worden.
23 July 2006, 23:19
Megasquirt forum:
Op http://forum.bs-autotune.nl kan je nu een forum vinden dat gelijk is aan het Amerikaanse MSEFI forum. Alleen... Nu enkel in het Nederlands. Het forum is nu nog leeg, maar er lezen 3 MS experts mee dus reken erop dat de meeste vragen wel snel beantwoord zullen worden. Je hebt nu dus alle aandacht !
23 July 2006, 23:32
Citaat:Goed gezien !!! OK! Je weet dat je deze met de juiste kracht aan moet draaien hÃÂ! Anders werkt ie niet ![]()
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|