Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
Bozzma schreef:Hoi,

Dat soort vragen kan je beter per mail stellen.

Anders wordt hier straks heel MegaTune besproken en dan komt er niemand meer koekeloeren....

Misschien dat een apart MegaTune topic of zelfs...een compleet nieuwe http://www.megatune.nl forum!? :-) Dan maakt t niet zo veel meer uit namelijk.

(Jeroen, ik mail je nog. Maar ik ben er nog niet aan toe gekomen. Wordt vervolgd...)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
TheSaint77 schreef:een compleet nieuwe http://www.megatune.nl forum!?

Dat zou ik jammer vinden.
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar vind het wel heeeeel interessant om te volgen. De stukjes die voor mij te hoog gegrepen zijn sla ik gewoon over, maar volg de rest met grote interesse. Als je hier een apart forum voor gaat maken, weet ik zeker dat ik het niet meer ga volgen Cry
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
zo'n forum zou alleen handig kunnen zijn voor mensen/amateurs (maar dan niet negatief bedoeld) die het inbouwen en afstellen. Voor ons inderdaad minder van belang. Dit experiment is inderdaad zo wel op zn plaats en makkelijk te lezen door ons zo langs de zijlijn. En eventueel een apart topic met meer diepgaande info zou geen probleem zijn en misschien wel handig denk ik. Want ik ga zelf geen tweede forum opstarten, waarvan ik de inhoud zelf niet goed kan volgen. Dat is meer wat voor Jeroen denk ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
We zijn bezig met een Nederlands forum dat een kopie is van de Engelse. Dit gaat volgende week online.

Alle instellingen behandelen.... Het zijn er veel....

De eerste keer dat ik mijn auto aan het draaien had op een computer.... Eindelijk ! Nou kan ik echt wat afstellen.. Maar... Waar moet ik beginnen... WIL ik wel zoveel opties ?

Je krijgt er feeling mee als je ermee aan het werk gaat (of je blaast de boel op... :oops: ) Niet alle settings zijn enorm belangrijk en het grootste deel is wel te begrijpen als je ermee aan de slag gaat.

Ik had vandaag een leuke:

Een mooie wisselschakeling met een relais gemaakt om de verschillende injectoren, afsluiters en pomp te bedienen. Alles zat netjes, testen. De LPG afsluiters springen open maar gaan nooit meer dicht. Er bleef spanning op staan. Meten, geen spanning. Testen, toch spanning....

Denken, denken, denken......

De spanning loopt van het relais naar de injector. De injector zit met de massa vast aan een andere injector. De massa van deze injector is niet op de massa aangesloten, want deze bedient de computer. Zo loopt de stroom door naar de massa van de andere injector, door de injector heen en naar de afsluiter en daar naar de massa....... Een mooie stroomkring, dus.

Je moet het maar verzinnen...

Ik heb nu een 2e relais gemonteerd voor de brandstofpomp en de LPG afsluiters.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:We zijn bezig met een Nederlands forum dat een kopie is van de Engelse. Dit gaat volgende week online.

Alle instellingen behandelen.... Het zijn er veel....

De eerste keer dat ik mijn auto aan het draaien had op een computer.... Eindelijk ! Nou kan ik echt wat afstellen.. Maar... Waar moet ik beginnen... WIL ik wel zoveel opties ?

Je krijgt er feeling mee als je ermee aan het werk gaat (of je blaast de boel op... :oops: ) Niet alle settings zijn enorm belangrijk en het grootste deel is wel te begrijpen als je ermee aan de slag gaat.

Ik had vandaag een leuke:

dat klinkt zeer intressant dat nieuwe forum.

voor mij is de grootste drempel het lezen van de engelse tekst.
en vertalen met een online vertaler zet ook geen soda aan de dijk haha.

najah ik praat wel met je verder via de mail dan komt het vast goed Big Grin
Een mooie wisselschakeling met een relais gemaakt om de verschillende injectoren, afsluiters en pomp te bedienen. Alles zat netjes, testen. De LPG afsluiters springen open maar gaan nooit meer dicht. Er bleef spanning op staan. Meten, geen spanning. Testen, toch spanning....

Denken, denken, denken......

De spanning loopt van het relais naar de injector. De injector zit met de massa vast aan een andere injector. De massa van deze injector is niet op de massa aangesloten, want deze bedient de computer. Zo loopt de stroom door naar de massa van de andere injector, door de injector heen en naar de afsluiter en daar naar de massa....... Een mooie stroomkring, dus.

Je moet het maar verzinnen...

Ik heb nu een 2e relais gemonteerd voor de brandstofpomp en de LPG afsluiters.
Antwoord
Auto loopt weer !

Zelfde instellingsfoutjes gemaakt.. Aanslaan, afslaan... Even denken.... Wat was het ook alweer ? Ow ja, PWM kleiner zetten... Starten... En... Lopen !

Als je nu naar de motor kijkt slaat ie al aan. Dat is wel eens anders geweest !

Nog even de gaskabel monteren en dan naar het tankstation rijden. LPG halen en omzetten maar.

Ik ben blij. Topjob ! Het ziet er allemaal mooi en afgewerkt uit en de motor draait mooier rond dan ooit met maar 5 minuten afstelwerk.

Ik hoop alleen wel dat mijn luchtfilters snel komen. Ik heb de verdeler afgedicht met een 40mm vriesdop en daar is een buisje ingelast van 25mm. Daar komt een filter op zodat het carter de dampen makkelijk kwijt kan. Je ziet dat de standaard ontluchting toch druk laat opbouwen. Bij 200+ PK is dat gewoon een probleem. Maar nu dus niet meer.

Wat klinkt dat ding fel en wat knalt ie in toeren omhoog als je de gaskleppen opengooit ! Wow... Wordt er een beetje bang van.
Antwoord
"even" gas wezen tanken...... Tank em vol en het komt er meteen weer uitzetten... Aanvoerslang gecontroleerd ? :oops:

Nou ja.. Liep goed af.
Antwoord
klinkt goed..
nu ik nog, ik heb toch al wel van vele mensen gehoort dat het een stuk beter loopt dan met de mechanische en dat terwijl ik vind dat die nu ook al goed loopt, alleen het starten en stationair lopen is een ramp Big Grin
Antwoord
Zo !

Vandaag was het zover. EINDELIJK testrijden met de GT. De injectoren in serie waren geen succes. De injectoren werden niet opengetrokken dus ik heb ze maar weer parallel gezet. De motor liep na drie startpogingen en na wat afstellen en nalopen, wat montagewerk (gaskabel...) tijd voor avondeten om aan te sterken voor een tuningssessie met Niels.

De motor liep wat rommelig en moeizaam. Had moeite met oppakken bij gasgeven en pendelde nogal. Amper de straat uit en de deellast settings zaten er al in. We hadden het vermoeden dat het EDIS kastje niet goed zijn werk deed en zo werden op de snelweg onder wisselende belastingen de rest van de kenvelden ingeregeld.

Het nieuwe EDIS kastje werd gemonteerd en deze leek beter in de stekker te "klikken". De motor leek ook minder rommelig te lopen en langzaamaan werd het steeds beter. De map voor de brandstof was snel compleet.Het vermogen viel ronduit tegen.

De motor begon na wat aanpassingen in de ontsteking vermogen te winnen. Vanaf 2500 toeren al redelijk oppakken. Bij 3500 toeren een aardige duw in de rug, bij 5500 toeren een trap in de rug en bij 6500 toeren heel veel power... Bij 7800 toeren SCHAKELEN ! De auto schreeuwt dan als een DTM wagen. De toerenteller klimt zo snel dat je het niet bij kan houden. De volgende aanpassing is dan ook een shift-light. Ik heb het LED clusterlampje al liggen. Lastig te begrijpen, maar dit lampje is geen luxe of gadged.

Maar ook veel last van turbulentie in de inlaatkanalen. De wideband lamda meter gaat als een ruitenwisser op stand 3 tekeer en vooral in de derde en vierde versnelling voelt het niet goed. De lucht wil niet mooi de kelken in en vermoedelijk komt het zelfs de kelken weer uit door pulsdrukvulling en wordt het gas weggeblazen door de rijwind. Luchtfilters en iets langere inlaatkelken moeten dat gaan voorkomen en de powerband naar beneden halen.

Een waanzinnige ervaring om de auto weer eens te voelen. De wegligging is werkelijk ongekend. Ik heb nog nooit een auto gehad die zo vast op de weg lag. Mag ook wel.. Volvo Heavy duty veren en Koni-geel en 195/55/15 Michelin Excalto. Het voelt knetterhard maar toch zeer comfotabel. De auto geeft 1 op 1 door wat er gebeurd maar filtert alle vervelende richeltjes en hobbeltjes weg. Het nadeel is dat de snelheidsbeleving in de auto minimaal is.
Antwoord
MEGASQUIRT LPG GT PROJECT GESLAAGD.

[Afbeelding: enginebay.JPG]

Ik kan het nu echt onderschrijven. De LPG installatie gedraagd zich prima.

Ik kan maar een ding zeggen.. Dit systeem is prima geschikt om binnen een redelijk budged een high-performance auto op LPG te laten lopen.

Er valt nog veel te schaven aan de auto, met name aan de lengte en vorm van de inlaat. De wisselschakeling wekt nog niet zoals het zou moeten en ik heb een MS2 die nog niet geschikt is om op dual-fuel te lopen.

To do:

Stevigere bracket maken voor de VR sensor die de krukaspositie meet.
Inlaatkanalen aanpassen en luchtfilters monteren.
Carterventilatiefilter monteren.
Dual-fuel schakeling verbeteren, als er een zekering uitbrandt gaan de LPG afsluiters open. Not nice...
.....
....
En nog 2 A4-tjes vol.

Mooi project !

Maar goed. Rustig aan de puntjes op de i zetten. De druk is van de ketel, de auto is bruikbaar voor iedere dag. Volgende week is de V6 aan de beurt ! Daar verwacht ik niet te veel van behalve dat die prima comfortabel en krachtig op LPG gaat lopen. De doelstellingen van fase 1 van de startpost, zeg maar. Al hebben we de doelstelling al bijgesteld met electronische ontsteking. Vermoedelijk niet met EDIS 8, maar met een direct coil-driver voor 3 bobine's (DIS).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.576 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&M 22 13.815 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)