Lukas Lagerweij schreef:Even over het EDIS-systeem, ik weet niet of het ergens hier al staat uitgetekend. Maar heb je ergens een schema van het EDIS toegepast op een Volvo? Een soort stappenplan over het hoe en wat....
Ik heb hier erg veel intresse in i.c.m. MegaSquirt. Hierdoor wordt het mogelijk om elke kop te kunnen gebruiken zonder rekening te hoeven houden met de plaatsing van de verdeler ( denk hierbij aan een 16v).
Erg goede en leuke opmerking. Zoals je ziet is er in mijn opstelling (voor en na) ook geen ruimte meer voor de verdeler. In de oude opstelling schaafde de bougiekabel ook door op de gasklepas. (bougiekabel, vonk, carburateur, benzine ??? Brrrr...)
Maar goed. Het is vrij "straight forward". Loop naar de sloop, haal van een willekeurige Escort de EDIS4 (links voorin, t staat er met koeieletters op, vaak van Motorcraft). Haal van dezelfde auto een bobine. Vergeet niet de stekkers ook mee te nemen en knip ze zo af dat je een lekker stuk draad overhebt.
Rij langs de Ford en koop een triggerwiel (20 euro) en een sensor (40 euro). Bouw het sensorwiel op de poelie en hang de sensor ernaast met een lange stevige metalen strip. Zorg dat de sensor zo hangt dat als de zuiger 1 in BDP staat de missende nok 90 graden voorbij de sensor is.
Verbind de zwarte draad van de bobine op de contactgeschakelde plus. (zekering!) Verbind de andere 2 draden met de corrosponderende kleuren op de EDIS unit. Dan heb je nog een plus en een min op de EDIS unit, nog 2 draden die naar de sensor gaan en 2 draden die naar de Megasquirt gaan. Er zit nog een groene draad op de EDIS en die kan je aansluiten op de toerenteller (pin 2 op EDIS). Toen eenmaal de sensor gepositioneerd was had ik alles binnen 30 minuten werkend.
Overigens zou je ook MegaJolt kunnen gebruiken. Dit is een eenvoudig "ignition only" printje en kost minder dan de helft van een MegaSquirt. Maar het is natuurlijk wel leuk dat als je het hebt over 16v koppen monteren dat je ook "all the way" gaat door ook EFI toe te passen. En vergeet dan ook de inlaat niet. Je motor heeft lucht nodig om te presteren.