Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BartJu's 245 DL automaat
#61
O, o, o, o, maak ik me nu weer schuldig aan wat ik bij sommige andere topics ook zo irritant vind: een hele beschrijving van het probleem, maar geen feedback over de uiteindelijke oorzaak?
Ja, daar maak ik me dus ook schuldig aan. Maar laast ik dat nu maar proberen recht te zetten...

De klacht met het warm lopen van de motor (naald tot bij het rood na een flink stuk snelweg) bleek veroorzaakt door een defecte thermostaat.
De thermostaat ging niet meer open, maar ook niet geheel dicht. Hierdoor kwam er wel heet KVS bij de radiateur en leek het dus wel e werken en liep ie alleen bij langdurig veel vermogen vragen warm.
En daardoor werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet, want de radiateur was dus wel warm na zo'n rit, maar kon de snelweg-piek niet snel genoeg kwijt.
Zoals boven al gesteld: het koelvermogen is dus zeer ruim bemeten! Maar de flow moet je dan niet te veel knijpen uiteraard.
Iedereen hierboven nog bedankt voor het meedenken!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#62
Zo, alweer 364 dagen stil in dit topic. Tijd voor een updatetje.
Niet speciaal over de 245 (die doet het gewoon, al is ie laatst wel op de brug geweest: in Barneveld tijdens de register roetspreventie avond).
Dus dan maar een plaatje van het wagenpark. Wel blij mee!

[Afbeelding: 20170514-3op1rij.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#63
Ik vind dat je een mooi gewassen wagenpark hebt daar. En mooi verspreid in de tijd. Oh het zijn allemaal automaten ook nog, te gek.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#64
Mij 164 heeft hetzelfde tellerkhuis met dan ook nog een toerenteller in het midden.
Soms loopt de temperatuur op en het aantal toeren omlaag.
Dit, zo kwam ik achter, heeft te maken met een slechte aarding van de printplaat van je tellerhuis.
Kan dus ook een reden zijn van omhoog lopen van de temperatuur.
Ook ben ik een keer op de snelweg tot stilstand gekomen en heb 'shame shame' Wink er de wegenwacht bij moeten halen ;( Wink
De contactpuntjes in de rotor stonden te dicht bijelkaar waardoor de motor de benzine niet genoeg gebruikte om de motor te laten draaien, maar de de motor heet werd en ging koken. Heeft de anwb de puntjes ff goed gezet en liep ie weer prima. De week erop meteen een electrisch ontstekingsblokje in de rotor geplaatst en hoef ik er verder nooit meer naar te kijken. Electrisch blokje geeft ook een veel sterkere, en eenmaal goed geplaatst, een precieze constante vonk.
Antwoord
#65
Niet dat ik niet op het forum ben geweest de afgelopen 2 jaar, maar kennelijk niet in dit topic over mijn eigen 245.
Is er een hoop gebeurd? Nee, en toch ook niet niks...
- Het krokante scherm RV is vervangen door een NOS en in kleur gespoten. Ziet er fors beter uit dan het krakelee scherm met relief en bruine accenten.
- Teller is stuk. Snelheid werkt, maar tellen doet ie niet meer. Er verder in gedoken en toen ook maar in de hele tandwielerij gedoken. Deteller gaf altijd al 10% te veel aan. Reden is dat ik een 3.91 achteras heb, en ht aandrijfwiel bij de bak voro 3.73 is. Op zoek naar beter tandwiel dat past. Topic hier.
- de banden uit 2000 (laten) vervangen. Ze waren niet versleten, niet gescheurd, wel hard en droog. Bij nat koud weer voelde je dat de grip miste (reed er dus weinig mee, alleen zomer). Nu Maxxis ME3 eronder (naast de Hankook K715 zo'n beetje de enige band in de 185/80R14 en juiste load index. Wat een verschil! In grip, geluid, en ook in comfort. Hij stuitert nu echt veel minder.
- door weinig gebruik had de ethanol wat veel water gevangen. Dus brandstoffilter vervangen (duidelijk 2 fasen, half/half), en een flesje fueldry in de banzine tank. daarna die tank zover mogelijk leeg en verse alcoholvrije premium erin. Dat hielp. Maar start/loopt nog soms wat moeizaam, op benzine soms, maar ook lpg. Carb en verdamper zijn mogelijk niet zo blij, eerst door gebruik (vooral LPG), laatste ook ouderdom en stilstaan...
Nog wat te doen dus, zoals ook wat riemen vervangen, eigenlijk eens een goede beurt geven gewoon.

Verder vooral met de 340 bezig geweest de laatste tijd. Die was te roestig, lassen duurder dan een andere kopen. Daarbij moest ook nog iets gebeuren met remmen, dynamo, en nog wat kleinere zaken.
Dus er staat er nu een 3 deurs geschorst stil, en een nieuwere 5 deurs (6maanden jonger, 90.000 meer ervaring) ernaast. Druk geweest met overzetten van opties en betere stukken van oud naar nieuw.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#66
Vandaag de 850 ingeruild. Reed wel lekker, maar was toch niet helemaal wat ik wilde.

Wat wilde ik dan wel? Nou , gewoon mijn 245 weer terug...
Dat kon gelukkig, want de garage had woensdag al de APK verlengd. Maar tijdens verversen van de remvloeistof kwam er een forse bobbel op een van de remleidingen voor. Dat wil je liever niet, dus moest vervangen. Donderdag onderdelen binnen. Helaas, verkeerde (binnendraad ipv buitendraad, of andersom). Vrijdag het goede binnen, en door, de 245 mag weer 2 jaar de weg op. En de leenauto retour dus.

Niets ten nadele van de 850 (nou ja, wel wat op aan te merken, maar dat terzijde want reed wel aangenaam verder), maar toch een heugelijke dag dat de 245 nu weer tot zijn 46 jaar bijgetekend heeft, zonder ook maar een opmerking.

O ja, de verdamper, die is, mede door relatief weinige gebruik, zijn beste tijd voorbij. En de massa kabel bij de accu is sleets, eens opnieuw vastzetten, want met starten is het wat te krap. bemeten zo. Maar geen APKpunten dus.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#67
Tja, nadeel van Corona-tijd. Er gebeurt niet zo heel veel. En ik rij ook niet zo heel veel.
De 340 van bovenstaande foto is verwisseld tegen een identieke, maar dan 5 deurs. En bijn a 3 maal zoveel ervaring. Maar rijdt nog steeds prima. Nu iets meer dan een jaar, maar nog geen 2000 km mee gereden. De 245 ook niet zo veel.

Wel twee zaken aangepakt die ik hierboven al noemde:

- slecht contact op accupolen: de kabels zaten wat los in hun schoentjes, de klemmen maakten ook net wat minder cotact dan goed is. Olossing: stukje flexibel metaal (loodslapje-actig) er tussen als vulmateriaal. Werkt al weer maanden prima.

- en vandaag de verdamper vervangen. Er zat een OMVL R90E in, en nu dus weer, was mijn vaderdagcadeautje, dus lag al 9 maanden te wachten. Meest bewerkelijke was om het koelsysteem af te laten, want de koelslangen gaan natuurlijk ook via verdamper en via onderzijde moest eerst de carterbeschermingsplaat eraf. Bovengenoemde accupolen maar weer los. Daarna dus 1op1 overzetten. Niettemin vond ik het nog wel beetje spannend, ik had nog niet eerder aan het gas gesleuteld. Maar het viel alles mee. Afstellen is nog even op gehoor en gevoel (voorzover ik dat ervoor heb), maar de motor loopt al netter stationair en reageert beter. Vooral bij plots remmen had ie nog eens de nijging uit te willen vallen, hij had wat moeite met de plotselinge terugval in toeren (automaat, gebrek aan koppeling hielp daarbij niet echt). Eens wat stukje mee rijden, volgens instructie nastellen/corrigeren na 2000 km. Dat is voor mij een jaar ongeveer. Eens zien of ik hem dan officieler kan (laten) afstellen, maar daar is een CO meter bij nodig. Om ervoor naar de garage te gaan vind ik wat overdreven. Heeft iemand zo een ding en is bereid hieraan mee te werken over paar weken of zo?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#68
Ik heb hier geen co meter, wel een "portable lambda sensor" een Innovate LM1.
Antwoord
#69
Nu, meer dan een jaar later, is alles nog steeds niet formeel afgesteld maar loopt de motor nog steeds netjes op LPG. Geen noodzaak voor gevoeld dus (toch nog  bedankt Dopski).
Over paar maanden mag ie weer op voor de 2jaarlijkse APK, dan komt dat formele deel vanzelf aan bod.

Wel lijkt de motor (koud?) stationair op LPG soms een slag over te slaan, er gaat dan even een schkje door de auto en dan draait het weer vrolijk verder. Mogelijk ook een ontstekingsdingetje. Wat dat betreft zit ik verlekkerd naar de 123Ignition met bluetooth te kijken. Lijkt me wel wat. Maar ik heb nog niet genoeg onderbouwing en argumenten om de prjs te rechtvaardigen (naar mezelf toe vooral).

Wat wel nog gebeurd is intussen is rubbers vervangen bij achterophanging. Reactiestangen en Panhardstang zijn gedaan (nog dank aan Boaz voor de hulp). De draagarmen moeten nog. 

Verder op de lijst:
- motorsteun rubbbers vervangen *vooral rechts is helemaal bol geworden, wrs door inwerking van olie. matriaal ligt er, nu nog gelegenheid creeren.
- op benzine blijft ie wat nukkig (zie ook hier) Niet zo'n hoge prio, rij immers vooral op LPG. Wrs iets in de carb, maar om die te reviseren als ik vooral LPG rij en daardoor de carb/naald weer hard zal slijten. ook niet logisch. 
- wat betreft naald en LPG: naaldlift lijkt me wel wat, maar dat is vooral met carbs die een membraan hebben te realiseren. SU HIF6 heeft geen membraam en zal dus blijven zuigen zover ik kan inschatten. 
- actieradius op LPG is beperkt wegens relatief kleine staande ringtank, en wegens lage efficientie dooro compleet ongeregeld systeem. Het (bij)regelen van LPG lijkt me wel wat, het zij lambda- , hetzij vacuumgestuurd.
- past er een extra tank in de auto? Liefst nog zo'n tank aan de rechterzijde. Ik kan die tanks nu amper vinden op het web, en vraag me af hoe het uitkomt met bv benzinevulpijp.

Niet alles zal op korte termijn uitgevoerd. Dit zijn vooral de items waar ik in mijn hoofd mee speel, en die ik probeer uit te werken.
Ik deel deze lijst hier, niet in laatste plaats omdat het dan niet meer alleen in mijn hoofd zit. Maar ook omdat ik open sta voor suggesties, do's en don't.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#70
Vandaag heeft de 245 nieuwe remklauwen achter gekregen. Daarmee was ie weer APK waardig en mag ie weer vergunnnig om ruim 25 maanden rond te rijden.
In 2024 dan nog een keertje APK, onder huidige regels zou dat de laatste keer zijn. Maar dat duurt nog wel efkes.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 75.895 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Mijn Volvo 240 Classic Automaat 1994 tejooo 10 9.348 26 February 2015, 23:00
Laatste bericht: tejooo
  mijn 164 E Automaat uit 1972 sander69 21 13.979 6 January 2015, 17:03
Laatste bericht: sander69
  245 DL met 3 traps automaat BW55 - nu met tekst eric245 3 2.829 1 November 2012, 22:02
Laatste bericht: Erikhans
  245 DL 1978 met 3 traps automaat BW55 eric245 1 1.890 29 October 2012, 12:02
Laatste bericht: eric245
  Automaat kadoek Rollie 3 2.341 26 April 2012, 22:16
Laatste bericht: Dirk342
  Amazone project, met een b230 met automaat. Marc240 6 5.073 8 March 2012, 20:15
Laatste bericht: edwin
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 14.979 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven
  De D24 automaat van Dietbrand... dietbrand 6 4.173 15 December 2006, 15:36
Laatste bericht: Claus
  240 GL Estate Automaat (nu met foto!) Tinus 13 8.499 29 August 2006, 20:49
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)