29 October 2012, 00:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 October 2012, 16:24 door eric245.)
Hallo,
Mijn naam is Eric en heb een voorliefde voor de klassiekers.
Ik heb 20 jaar vele Volvo's gehad en heb nu dus een 245 voor de hobby erbij.
Voor het gemak heb ik gekozen voor een automaat, daarmee kan mijn vrouw er ook prettig mee rijden.
De auto heeft ongeveer 1,5 ton gereden en ben er onlangs mee naar Italie geweest met de caravan (later meer).
Ik heb na aanschaf de oliedrukschakelaar vervangen, de oude was kapot door lange stilstand.
Ik heb de meest luxe Philips mono radio uit 1976 gemonteerd.
De auto staat nu op Corona's (heb de originele velgen ook nog).
Remmen achter: schijven, blokken en voeringen
oliedrukschakelaar
werkende potmeter
toerenteller gekocht en gemonteerd
Corona's rondom en als reservewiel
Olie, filter en luchtfilter
bougiekabels
ontsteking gesteld
distributieriem
oliekeerringen
hondenrek met hoofdsteun over de hele breedte
Automaat olie (voor zover mogelijk) en filter voor de oliepan, bak schakelt goed.
km teller gerapareerd
De probleempjes die ik nog heb zijn:
-Het lekken van ruitesproeiervloeistof door de koplampsproeiers.
Ik heb de slangetjes van de koplampsproeirs zo hoog mogelijk geleid. Als het reservoir 3/4 vol is dan lekken ze.
Ik vermoed dat ik een t-stukje met terugslagklepje eens moet proberen.
- de motorverwarming kan ik niet uitproberen want de vierkante Zweedse stekker is niet verkrijgbaar
- Ruitewissers langdurig aan betekent dat je ze niet meer uitkrijgt. Ook interval werkt dan niet meer
De enige manier is om je hendel aan het stuur schuin naar beneden te halen op het moment dat de wissers precies beneden staan.
Dan gaan ze uit. Weer aanzetten heb je hetzelfde probleem.
- Ventilator piept in het begin als je die aan zet
- Achterruitewisser doet het niet, de sproeier wel en ook de achterruit verwarming.
Ik vermoed de kabelboom aan de linkerscharnierkant, zal de hemel wel helemaal los moeten
- lekkage rechts achter, na regenbuien staat er water onder sproeierreservoir in de wielkast, heb stop er nu maar uitgehaald. Is dit een bekend probleem ?
- 1 van de baleinen in de hemel lijkt los (beetje flapperen van de hemel als de arko aan staat.
- deurbakken niet meer helemaal 100% , bekend euvel bij de 200 serie
- Op vakantie heet aanlopen van de motor (buitententemp 35 graden afgelopen juli), wijzer tegen het rood aan en voor de zekerheid kachel aan !
- Beetje weinig trekkracht op de Gotthard zuid-noord (65 km/h max op het steilste stuk met caravan van 750 kg. Op San Bernardino Noord-Zuid 50 km/h max !!)
Moet zeggen dat het met mijn 740 en 850 ook tegenviel (ietsje harder op diezelfde locaties met een zwaardere caravan)
Ben dan wel eens jaloers als er een Avensis met 2 liter diesel ons met gemak (schijnbaar) voorbij komt. Volvo's mochten allemaal 1500 of 1600 trekken, maar hard gaat het niet.
Zal de koelvloeistof vervangen en doorspoelen of is een andere thermostaat raadzaam? Temperatuur was ook wel extreem die dag.
Externe oliekoeler voor de automaat misschien (nu alleen koeling via radiateur).
Met de brandstofprijzen van nu overweeg ik een lpg tank. Aub geen figuren die zeggen dat je alleen moet koken op gas.
Ik rijd zelf al tonnen op lpg en omdat het uit eigen portemonnee moet komen, heb ik voor dagelijks gebruik altijd een lpg auto.
Benzine is niet te betalen voor mij. Zo kan ik de Volvo dan ook vaker gebruiken dan nu het geval is.
Lpg tank zou ik dan liefst op plaats reservewiel hebben zodat een eventueel derde bankje nog erin past.
Iemand tips of suggesties dan hoor ik dat graag. Wil ook mijn ervaringen graag delen.
Eric
en nu met foto
Mijn naam is Eric en heb een voorliefde voor de klassiekers.
Ik heb 20 jaar vele Volvo's gehad en heb nu dus een 245 voor de hobby erbij.
Voor het gemak heb ik gekozen voor een automaat, daarmee kan mijn vrouw er ook prettig mee rijden.
De auto heeft ongeveer 1,5 ton gereden en ben er onlangs mee naar Italie geweest met de caravan (later meer).
Ik heb na aanschaf de oliedrukschakelaar vervangen, de oude was kapot door lange stilstand.
Ik heb de meest luxe Philips mono radio uit 1976 gemonteerd.
De auto staat nu op Corona's (heb de originele velgen ook nog).
Remmen achter: schijven, blokken en voeringen
oliedrukschakelaar
werkende potmeter
toerenteller gekocht en gemonteerd
Corona's rondom en als reservewiel
Olie, filter en luchtfilter
bougiekabels
ontsteking gesteld
distributieriem
oliekeerringen
hondenrek met hoofdsteun over de hele breedte
Automaat olie (voor zover mogelijk) en filter voor de oliepan, bak schakelt goed.
km teller gerapareerd
De probleempjes die ik nog heb zijn:
-Het lekken van ruitesproeiervloeistof door de koplampsproeiers.
Ik heb de slangetjes van de koplampsproeirs zo hoog mogelijk geleid. Als het reservoir 3/4 vol is dan lekken ze.
Ik vermoed dat ik een t-stukje met terugslagklepje eens moet proberen.
- de motorverwarming kan ik niet uitproberen want de vierkante Zweedse stekker is niet verkrijgbaar
- Ruitewissers langdurig aan betekent dat je ze niet meer uitkrijgt. Ook interval werkt dan niet meer
De enige manier is om je hendel aan het stuur schuin naar beneden te halen op het moment dat de wissers precies beneden staan.
Dan gaan ze uit. Weer aanzetten heb je hetzelfde probleem.
- Ventilator piept in het begin als je die aan zet
- Achterruitewisser doet het niet, de sproeier wel en ook de achterruit verwarming.
Ik vermoed de kabelboom aan de linkerscharnierkant, zal de hemel wel helemaal los moeten
- lekkage rechts achter, na regenbuien staat er water onder sproeierreservoir in de wielkast, heb stop er nu maar uitgehaald. Is dit een bekend probleem ?
- 1 van de baleinen in de hemel lijkt los (beetje flapperen van de hemel als de arko aan staat.
- deurbakken niet meer helemaal 100% , bekend euvel bij de 200 serie
- Op vakantie heet aanlopen van de motor (buitententemp 35 graden afgelopen juli), wijzer tegen het rood aan en voor de zekerheid kachel aan !
- Beetje weinig trekkracht op de Gotthard zuid-noord (65 km/h max op het steilste stuk met caravan van 750 kg. Op San Bernardino Noord-Zuid 50 km/h max !!)
Moet zeggen dat het met mijn 740 en 850 ook tegenviel (ietsje harder op diezelfde locaties met een zwaardere caravan)
Ben dan wel eens jaloers als er een Avensis met 2 liter diesel ons met gemak (schijnbaar) voorbij komt. Volvo's mochten allemaal 1500 of 1600 trekken, maar hard gaat het niet.
Zal de koelvloeistof vervangen en doorspoelen of is een andere thermostaat raadzaam? Temperatuur was ook wel extreem die dag.
Externe oliekoeler voor de automaat misschien (nu alleen koeling via radiateur).
Met de brandstofprijzen van nu overweeg ik een lpg tank. Aub geen figuren die zeggen dat je alleen moet koken op gas.
Ik rijd zelf al tonnen op lpg en omdat het uit eigen portemonnee moet komen, heb ik voor dagelijks gebruik altijd een lpg auto.
Benzine is niet te betalen voor mij. Zo kan ik de Volvo dan ook vaker gebruiken dan nu het geval is.
Lpg tank zou ik dan liefst op plaats reservewiel hebben zodat een eventueel derde bankje nog erin past.
Iemand tips of suggesties dan hoor ik dat graag. Wil ook mijn ervaringen graag delen.
Eric
en nu met foto