Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Mijn 245 heeft al jaren (eigenlijk al sinds ik hem heb) het volgende:
Rijdend op LPG (OMVL R90e) wil de motor niet direct naar benzine over.
Dan hapert en bookt deze, valt zowat stil en verliest steeds meer snelheid.
Zet ik de schakelaar in de tussenstand, dan pakt deze wel weer op, eventjes maar tot de brandstof op is.
Als ik dit een paar keer gedaan heb, met wat tussenpozen tijdens het rijden, dan pakt hij wel gewoon.
Als ik dan weer op LPG overga (eerst leegrijden in tussenstand), en na een stuk LPG rijden weer naar benzine over ga, pakt hij ook in een keer.
Mijn aanname is hierbij dat de motor dus verzuipt bij het doorschakelen van LPG naar benzine. Overigens houdt de motor direct in als ik van LPG naar tussenstand ga.
Zoals gezegd, dit is al 14 jaar zo, maar hoort dit zo of is er wat aan te doen?
Wat nieuwere en andere gerelateerde zaken:
- koud loopt ie bagger op benzine, bokken en schudden. Hele auto gaat wiebelen, maar motor loopt wel. Warm loopt de motor wel goed op benzine.
- koud op lpg starten is geen probleem, loopt dan redelijk mooi, al kan ie koud in D nog wel eens ' overslaan'. De verdamper loopt op zijn eind, en ik wijt dit ook goeddeles hieraan. Vervanger ligt al klaar.
- de benzine is Shell V-power dus feitelijk E0, maar wel al paar maanden geleden getankt
- auto is met automaat, dit maakt dat de motor bij het stoplicht in D merkbaar lager in toeren is dan in N. in D slaat ie meer over, loopt dan koud wat onregelmatiger, ook po LPG. Mogelijk ook door de verdamper. Maar als ik nog onangs op benzine heb gereden, dan is het veel minder erg.
Het lijkt dus een soort geheugeneffect zowel bij overschakelen, als ook bij onregelmatiger koud op LPG lopen. Het is immers minder als er niet te lang geleden benzine in carb was, en dan heeft het wat tijd nodig om effect te hebben. Maar ook tijd nodig om effect weer kwijt te raken.
Ik doorzie niet wat er gebeurd. Kan het zijn dat er een pakking 'droog' wordt en daardoor wat minder dicht? En dat deze weer wat 'nat' moet worden op beter te dichten? Geen idee maar is een van de weinige verklaringen die ik kan verzinnen.
Betreft dus een B21A met SU HIF6 carb en OMVL R90e verdamper icm een AW71 bak.
Iemand die het herkent? Of zelfs kan duiden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Als ik van benzine naar LPG wil overschakelen, zorg ik ook altijd dat dit rijdend gebeurt. Eerst de schakelaar naar de tussenstand, de benzine in de vlotterkamer oprijden en op het moment dat de vlotterkamer leeg is overschakelen naar LPG. Als je meteen overschakelt, krijgt de motor benzine en LPG tegelijk, dat gaat dus niet helemaal lekker. Ik kan ook gewoon koud op LPG starten.
Dat de motor moeite heeft om op benzine te lopen klinkt alsof er wat met de choke aan de hand is. Beweegt het hefboompje goed mee als je aan de kabel trekt?
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dank Mark244 voor je reactie.
Van benzine naar LPG schakelen werkt inderdaad normaal: rijdend en eerst even carb leeg rijden.
Kennelijk is mijn relaas hierboven niet helemaal duidelijk:
De motor heeft op zich geen moeite om op benzine te lopen, dat doet ie goed en met meer pit dan op LPG (ook normaal).
Er zijn twee uitzonderingen hierop:
- met koude motor (en ja, daar kan de choke een rol in spelen)
- net na het van LPG naar benzine schakelen indien er al langer niet op benzine gereden is. Ook op LPG loopt motor dan onrustiger, met name als deze nog koud is. ALs er recent nog op benzine gereden is heeft hij er geen last van, dan loopt motor goed op LPG (warm en koud) en op benzine (warm).
Ik zal hefboompje controleren, maar vermoed niet dat hier de oorzaak in ligt, aangezien het zou dan toch niet moeten verlopen na tijdje niet oop benzine rijden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Hoe lang is "langere tijd niet op benzine"? Ik rij elke week/tank een paar km op benzine om het benzinedeel gangbaar te houden. Is je carburateur niet gewoon gaar door het rijden op Lpg? En zit er nog wel ATF in?
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
7 December 2020, 22:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2020, 22:12 door Grey240Polar.)
Een aantal dingen die je beschrijft ken ik nog van mijn Amazon met B20A (maar met K-nokkenas) op LPG die ik lang geleden had.
Deze moest ik op LPG starten, ook als het erg koud was. En dat ging prima, zeker als ik het systeem een paar keer op contact zette vóór de koude start.
Op benzine starten was vragen om problemen. Niet willen aanslaan, accu leegstarten, dat soort dingen, maar eenmaal warm liep de motor prima op benzine. Maar een warme herstart (vooral in de bergen) ging ook niet vlekkeloos op benzine.
Omschakelen van LPG naar benzine ging gepaard met even inhouden totdat de vlotterkamer was gevuld en de benzine de motor in gezogen werd. Dit duurde een paar seconden, maar daarna pakte de motor meteen goed op.
Andersom deed ik precies zoals Mark244 beschrijft en dat ging ook altijd goed.
Deze B20A had een Zenith Stromberg 175 CD-2SE, die volgens hetzelfde principe werkt als jouw SU. Die hebben een zuiger die een conische sproeiernaald in de sproeierbuis beweegt afhankelijk van wat de motor vraagt (geregeld door de hoeveelheid vacuüm in inlaatspruitstuk). Op LPG betekent dat dus dat de naald droog door die buis beweegt waardoor beiden snel slijten. Het gevolg is te rijk lopen op benzine en kan eigenlijk alleen worden opgelost door revisie. Overmatige slijtage kan voorkomen worden door de zuiger in de hoogste stand vast te zetten, maar dan kan er uitsluitend op LPG worden gereden.
Ik kan niet verklaren waarom rijden op LPG of benzine invloed op elkaar zou hebben. Je kunt nl. alleen op de een of de ander rijden.
Benzine is overigens wel een bederfelijk goedje, dus af en toe verversen is niet verkeerd.
Een automaat in D belast de motor enigszins door de slip in de koppelomvormer. Als je het rempedaal loslaat kruipt de auto, en dat is de belasting die je in N niet hebt. Auto's met LH Jetronic houden zelfs rekening hiermee, als een autmaat in D (of R) wordt gezet compenseert de ECU voor de extra belasting op het stationair toerental.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 December 2020, 22:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2020, 22:19 door Marc1970.)
Ff de SU HIF-6 gevisualiseerd en ik denk dat de wijze van naaldschuiven er mee te maken heeft. De SU gebruikt hiervoor een grote aluminium zuiger in de aluminium koepel. Deze past exact (zijn als stel gemaakt) en beweegt zonder oliefilm. Het zou kunnen dat de koepel wat stroperig is geworden van vet en stof.
In die zuiger zit ook nog de demper (een los tonnetje op een steel), in olie, die ook redelijk precies past. In het zwarte dopje zit een ventilatiegat, ook nodig. Tenslotte kan de veer in dik vet gehuld zijn of zoiets.
Beide kunnen te stroef lopen, het handboek beschrijft dat in B54 en B55.
Probeer s wat met de olie in de demper, en maak alles (vooral de zuiger en koepel) schoon en verwijder eventuele braampjes.
De Stromberg gebruikt een membraan om de naald te heffen, nooit problemen mee gehad.
Je pakkingvermoeden zou je ook zeker moeten nakijken, de SU HIF heeft de supermoderne rubbertjes om de gasklepas af te sluiten, misschien dat die net wat beter afdichten als ze 'nat' van benzine zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
7 December 2020, 22:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2020, 23:09 door BartJu.)
(7 December 2020, 21:56)Arjan. schreef: Hoe lang is "langere tijd niet op benzine"? Ik rij elke week/tank een paar km op benzine om het benzinedeel gangbaar te houden. Is je carburateur niet gewoon gaar door het rijden op Lpg? En zit er nog wel ATF in?
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Met langere tijd bedoel ik hooguit paar weken of paar honder km. Geen echt lange tijden dus. Er zit olie in de carb, ATF. Zonder is er op zowel B als LPG niet lekker mee te rijden. Ik probeer ook iedere tank/zoveel km/zoveel tijd even op benzine te rijden. Maar ook dan pakt ie dus moeizaam tot niet op.
Carb zal waarschijnlijk wel gesleten zijn door het vooral op LPG rijden. Maar het fenomeen van niet direct op benzine lopen al vanaf LPG inbouw het geval.
Sterker nog: dit heb ik al in het eerste uur dat ik de wage nhad en er net verse LPGinstallatie inlag gemerkt.
Het kan dus mijns inziens niet de (originele) oorzaak zijn. Ook omdat een versleten carb niet na wat bedenktijd ineens wel goed gaat lopen, denk ik.
(7 December 2020, 22:07)Grey240Polar schreef: Een aantal dingen die je beschrijft ken ik nog van mijn Amazon met B20A (maar met K-nokkenas) op LPG die ik lang geleden had.
Deze moest ik op LPG starten, ook als het erg koud was. En dat ging prima, zeker als ik het systeem een paar keer op contact zette vóór de koude start.
Op benzine starten was vragen om problemen. Niet willen aanslaan, accu leegstarten, dat soort dingen, maar eenmaal warm liep de motor prima op benzine. Maar een warme herstart (vooral in de bergen) ging ook niet vlekkeloos op benzine.
Omschakelen van LPG naar benzine ging gepaard met even inhouden totdat de vlotterkamer was gevuld en de benzine de motor in gezogen werd. Dit duurde een paar seconden, maar daarna pakte de motor meteen goed op.
Andersom deed ik precies zoals Mark244 beschrijft en dat ging ook altijd goed.
Deze B20A had een Zenith Stromberg 175 CD-2SE, die volgens hetzelfde principe werkt als jouw SU. Die hebben een zuiger die een conische sproeiernaald in de sproeierbuis beweegt afhankelijk van wat de motor vraagt (geregeld door de hoeveelheid vacuüm in inlaatspruitstuk). Op LPG betekent dat dus dat de naald droog door die buis beweegt waardoor beiden snel slijten. Het gevolg is te rijk lopen op benzine en kan eigenlijk alleen worden opgelost door revisie. Overmatige slijtage kan voorkomen worden door de zuiger in de hoogste stand vast te zetten, maar dan kan er uitsluitend op LPG worden gereden.
Ik kan niet verklaren waarom rijden op LPG of benzine invloed op elkaar zou hebben. Je kunt nl. alleen op de een of de ander rijden.
Benzine is overigens wel een bederfelijk goedje, dus af en toe verversen is niet verkeerd.
Een automaat in D belast de motor enigszins door de slip in de koppelomvormer. Als je het rempedaal loslaat kruipt de auto, en dat is de belasting die je in N niet hebt. Auto's met LH Jetronic houden zelfs rekening hiermee, als een autmaat in D (of R) wordt gezet compenseert de ECU voor de extra belasting op het stationair toerental.
Die aarzeling snap ik, en die merk je ook. Alleen gaat ie daarna ook sputteren, soort van inhouden, smoren.
Ik vermoed dat die juist verzuipt door de plotselinge toevoer, want terug in de tussenstand (geen brandstof) loopt ie wel tot dat de carb dus weer leeg is.
De huidige benzine is een premium, maar wel paar maanden oud. En de motor loopt er prima op, als ie over zijn aarzelingen heen is gekomen.
De enige reden die ik kon bedenken voor de interactie B-LPG is dat er iets droogt/krimpt of nat wordt/opzwelt. Vandaar die gedachte. Maar feitelijk is dat dus ook al sinds 2006 zo dan.
Dat de auto in D lager in toeren is is inderdaad logisch, maar hier lees ik ook wel eens dat dat amper merkbaar zou zijn. Hier is het zeker wel merkbaar, al durf ik er geen getal aan te koppelen. Maar dat verschil in verwachting kan dus wrs verklaard worden door de door jou genoemde ECU.
(7 December 2020, 22:08)Marc1970 schreef: Ff de SU HIF-6 gevisualiseerd en ik denk dat de wijze van naaldschuiven er mee te maken heeft. De SU gebruikt hiervoor een grote aluminium zuiger in de aluminium koepel. Deze past exact (zijn als stel gemaakt) en beweegt zonder oliefilm. Het zou kunnen dat de koepel wat stroperig is geworden van vet en stof.
In die zuiger zit ook nog de demper (een los tonnetje op een steel), in olie, die ook redelijk precies past. In het zwarte dopje zit een ventilatiegat, ook nodig. Tenslotte kan de veer in dik vet gehuld zijn of zoiets.
Beide kunnen te stroef lopen, het handboek beschrijft dat in B54 en B55.
Probeer s wat met de olie in de demper, en maak alles (vooral de zuiger en koepel) schoon en verwijder eventuele braampjes.
De Stromberg gebruikt een membraan om de naald te heffen, nooit problemen mee gehad.
Je pakkingvermoeden zou je ook zeker moeten nakijken, de SU HIF heeft de supermoderne rubbertjes om de gasklepas af te sluiten, misschien dat die net wat beter afdichten als ze 'nat' van benzine zijn.
Oke, nog een paar zaken om te checken, ga ik ook nalopen.
Mogelijk dat ik toch maar ees een carb revisie ga overwegen, evenals de verdamper vervangen.
Wat me nog weerhoudt is ook het weer goed afstellen: daar heb ik niet alle formele middelen voor. En juist de combi van carb en verdamper maakt het soms weer wat complexer. Anderzijds, de Carb van de 340 (Weber 32 DIR109, uit mijn hoofd) heb ik ook succesvo gereviseerd en op gehoor afgesteld. En dat werd toch akkoord bevonden qua motorloop en ook zeer goed binnen de CO grenzen bij de APK.
Wel nog even kijken wanneer, hangt ook van het weer af en nog wat smoes-factoren
Dank dus allen zover voor suggesties! Andere inzichten of bevestiging van bovenstaande nog steeds welkom! (ik zit nu meer achetr PC op forum dan achter stuur in de auto, en hij loopt verder best prima. Dus heeft geen haast.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
8 December 2020, 22:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2020, 11:17 door Arjan..)
Check eens of hij op benzine niet veel te rijk loopt, bijna verzuipen helpt ook niet bij het starten/oppakken op benzine. Reviseren van je carburateur heeft waarschijnlijk niet zo veel zin zolang je vooral op benzine LPG rijdt.
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
9 December 2020, 10:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2020, 10:57 door BartJu.)
Te rijk, dat zou wel kunnen.
Hoe kan ik dit bepalen zonder speciale meetmiddelen? Ruiken bij uitlaat?
Hoe dan ook moet ik hem dan eerst op LPG warm rijden, omzetten op benzine. En dan afstelling nazien.
Overigens neem ik aan dat je bedoeld: revisie van carb heeft niet zo veel zin als je vooral op LPG rijdt. Tenminste, dat klinkt logischer.
En ja, ik rij vooral LPG, immers stuk voordeliger. Maar tank inhoud is beperkt, actieradius ook. Een werkend alternatief om op terug te vallen draagt dan wel bij aan de gemoedsrust.
Nog een hypothese die ik in Haynes kijken bedenk:
Zou vetraagd op benzine willen lopen ook kunnen komen door een lekke vlotter?
Dan zal het 'drijfvermogen' van de vlotter iets verlopen door insijpelende brandstof. En op LPG zal dat er weer langzaamaan uit verdwijnen.
Het 'vollopen' van de vlotter en dus ook het juist lopen van de motor zal dan dus even tijd nodig hebben...
PS: Met vertraagd heb ik het over zeker 15 minuten wachten in stilstandmotor uit, of meermaals heen-en-weer bij (snelweg)rijden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik bedoelde vooral op LPG rijden idd, nu aangepast. Snap dat je dat zo veel mogelijk doet, doe het zelf ook. Maar zou het zelf zonde vinden om iets te repararen waarvan ik weet dat ik het nauwelijks gebruik en vooral dat ik het in de komende maanden weer ga vernielen.
Rijk lopen kun je idd wel ruiken (de mijne stinkt naar benzine), is te meten aan het verbruik, maar het best is om gewoon even je CO te laten meten.
Schakelt je benzineafsluiter wel goed en doet je benzinepomp het nog een beetje? Die moeten het wel fatsoenlijk doen om je lege benzineleidinkje en vlotter vol te krijgen. Start hij wel op benzine als je hem op benzine rijdend hebt uitgezet?
|