Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
De m47 heeft ook een 'stalen plaatje' onder de pookhoes die je kan verstellen. Gaat heel makkelijk, en mijn m47 schakelde daarna weer heerlijk soepel.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
(20 April 2020, 11:03)245GLE1981 schreef: De m47 heeft ook een 'stalen plaatje' onder de pookhoes die je kan verstellen. Gaat heel makkelijk, en mijn m47 schakelde daarna weer heerlijk soepel.
Inderdaad, dat was het ook. Ging te makkelijk en schakelt weer als boter. Geweldig hoor haha
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
23 April 2020, 11:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 April 2020, 11:12 door Rin.)
Als het toerental hoog is schakelt de bak ook moeilijk in de één.
Echter zo te lezen is de synchronisatie van de eerste versnelling versleten.
Dan is een tweedehands bak de makkelijkste oplossing.
(17 April 2020, 15:06)Marc1970 schreef: De 1 is een maffe versnelling, zolang de auto rolt is ie eigenlijk alleen met geweld erin te proppen. Of dubbel klutsen maar daar is meest geen tijd voor als je volgeladen met vouwwagen door een Frans dorpje sukkelt. Maar goed, zolang de auto in Nederland rolt is de 1 nauwelijks nodig.
Wanneer je stationair toerental hoog is wil de bak ook moeilijk in de eerste versnelling.
Echter wanneer dat niet helpt bij lager zetten is meestal de synchronisatie van de eerste versnelling versleten.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De synchro van de 1 slijt niet zo hard want hij doet bijna niks in vergelijking met de rest, omdat de auto meest stilstaat als je m inschakelt. De eerste versnelling is pas in de jaren 60 gesynchroniseerd, tot die tijd was het kraken of stilstaan, vergelijkbaar met de achteruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 25
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2020
Ik heb ook iets te vroeg gejuicht, want het is wel beter, maar nog zeker niet perfect. Heb het een beetje op de gok gedaan, dus nu toch maar even echt meten
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kijk ook even naar de plastic busjes in de stangen onder de pook, onderdeeltje 7:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=280447
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Bij de oude M45 die in mijn 244 zat waren die busjes van een soort messing. Die bak heb ik vervangen door een M46, die schakelde ook niet geweldig. De kunststof busjes waren versleten, dus ik heb de busjes uit de M45 gehaald.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 679
Topics: 111
Lid sinds: Apr 2012
Nieuwe bakolie kan ook wonderen verrichten.
Kan je verzekeren dat je het merkt.
Berichten: 109
Topics: 44
Lid sinds: Oct 2017
Dat laatste kan ik beamen! Mijne schakelde zeer slecht terug naar de twee, wilde de bak bijna gelijk vervangen na aanschaf. Toen olie vervangen (ATF F) 500 km gereden en daarna weer olie vervangen. Stukken beter daarna!