Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Sinds kort wijgert de AW71 af en toe door te schakelen naar de 4e versnelling (overdrive?), dit is niet altijd het geval maar als ze in de 3e blijft doet ze dat ook concecuent ook in het stadsverkeer dus met op en af schakelen. Er zijn dagen dat er niets aan de hand is en schakelt dan van 1e tot 4e en weer terug. De bak schakelt verder normaal, geen vreemde geluiden o.i.d. Nu zit er een knopje op de bedieningspook om de bak tot de 3e versnelling te begrenzen, en een van mijn vragen is;
Staat de overdrive continu in en schakel je deze uit met het knopje op de bedieningspook?
En een andere vraag;
Wordt de solenoid op de bak continu bekrachtigt of heeft deze een pulswerking?
Wie kan en wil er eens iets roepen hieroven
245DL 1980 USA
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Ik ben in de veronderstelling dat het knopje op de pook niet alleen is om de 4e versnelling
(welke geen overdrive is) uit te schakelen, maar altijd 1 lagere versnelling (hogere toeren)
te pakken.
Heb je onlangs nog het oliepeil nog gemeten in de bak? Daar is een hele procedure voor. Te
laag oliepeil kan dit soort storingen veroorzaken dacht ik, weet niet zeker.
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Het oliepeil gecontroleerd met bijbehorende procedure en is in orde. Bij de oliekoeler de leiding los genomen en drie liter olie afgetapt (mooie olieflow mijns inziens) en ondertussen de keuzehendel door alle standen gehaald. (drie liter nieuwe olie erin, vorige olie 120dkm) Wat betreft het knopje, nooit mogen ervaren dat dit ook bij andere vernellingen zijn werk doet, dus enkel in de vierde gang, 1e en 2e gang kies je met de hendel denk ik. ???
245DL 1980 USA
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Na het stukje van ZOZO te hebben gelezen toch nog maar meer olie door de bak "fluchen" en het lijkt er op dat de bak weer zijn werk naar behoren aan het doen is. Het schakelen van de 1e, 2e, en 3e versnelling gaat nu toch ook mooier en klinkt soepeler en ook heb ik het idee dat de bak beter aan het gas "hangt". Dat de olie in een automaatenbak nooit hoeft te worden ververst, enkel bij een revisie is dus onzin gezien de ervaringen en de resultaten van het "fluchen". Wel moet ik bekennen dat er regelmatig en op lange afstanden dingen achter de 240 hangen en hingen waarbij dan de warmtestraling van de bak dwars door de vloer heen komt. (bijvoorbeeld een Tabbert 760 =7,6meter 1400 kg naar zuid Frankrijk sleuren, verbruik lpg 1:3,5)
We wachten het nog een paar dagen af maar het voeld wel goed.
245DL 1980 USA
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Al dagen een goed werkende AW71. Wat verse ATF-F al niet kan doen
245DL 1980 USA
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat is goed nieuws, als alle klusjes zo makkelijk resultaat gaven.
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
;D Wat mij betreft een goed begin van 2009
245DL 1980 USA
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2009
ik heb op dit moment waarschijnlijk het zelfde euvel maar er zit net nieuwe olie in daar deze bak er net in zit (2ehands)
overigens is de 4 een wel degelijk een overdrive de 3e trapverhouding is 1op1 de 4e 0,687of 0,683 op 1 .
mijn vraag was dus eigenlijk ook deze moet de od bekrachtigd worden via de solenoids om in te schakelen of juist niet?
groeten
Walter