Topics: 31
Sinds het wisselen van mijn motorblok - details in deze post:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3516.0 - waart een vage geest rond rondom mijn versnellingsbak, en dan met name de overdrive. Bij het bedienen van de schakelaar op de versnellingspook gebeurt er niks meer. Voor het wisselen v/h blok waren er geen problemen en 't enige dat is veranderd is de bakolie.
Ben al a/h kijken geweest en verschillende dingen getest, maar lijk de storing niet te kunnen vinden - laat staan oplossen: de solenoïde schakelt in (werkt), de schakelaar op de versnellingspook doet 't (verbindt goed door en blijft niet hangen), 't lampje in 't dashboard doet 't, de 4e-versnellings-schakelaar op de bak doet 't en ik heb al een nieuw relais gekocht (duur kreng) en ben zo'n beetje door m'n diagnose-opties heen.
Iemand ervaring en/ of tips om te achterhalen waar het probleem kan zitten (een van de kabeltjes die massa 'lekt'?) - eventueel op een klusdag?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Topics: 17
Je zegt dat alles het doet.
is dat allemaal los gemeten of al door verbonden in de auto zelf?
Het lijtk mij namelijk dat er toch ergens een niet goede (massa) verbinding is, die het inschakelen van de OD niet activeert.
Met behulp van een Multimeter kom je waarschijnlijk heel snel tot de oplossing.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
De aansluitingen op de stekker en het relais zijn als volgt:
| 1
2| _ 5 | 4
_ 3
1: Blauw - 15
2: Zwart - 31
3: Geel - 87
4: Rood - 85
5: Zwart - 86
Voor zover ik 't begrepen heb, werkt het geheel als volgt: Als de 4-versnellings-schakelaar (110) actief is, fungeert de rode draad (85) als massa. Als de schakelaar op de versnellingspook (109) wordt bediend, komt er spanning op 86 te staan en schakelt het relais in. Hierdoor worden de blauwe (15) en gele (87) draad doorverbonden waardoor de solenoïde wordt geactiveerd.
Nu krijg ik 't idee dat de rode draad niet een zuivere massa levert. Als ik de draad volg, komt deze uit in een stekker bij 't schutbord en daar is de massa 'goed'.
Zou 't zo kunnen zijn dat het een bijna kabelbreuk of lek tegen de carrosserie is, of zou dat de storing niet verklaren? Zoals je misschien al begrijpt, heb ik weinig tot geen sjoege ??? van electronica of electrische circuits ...
@ Frans245 - mbv die multimeter kwamen we tot de conclusie dat het relais stuk zou zijn, maar dat blijkt dus van niet. De bedoeling was idd om snel tot de oplossing te komen, maar dat blijft dus uit. We zijn begonnen met de solenoïde te testen, en vervolgens alle schakelingen erbij getest t/m het relais. 't Stomme is alleen dat het probleem willekeurig lijkt op te treden. Nog maar een beetje verder prutsen, ben ik bang ... :-\
Topics: 17
Dinges,
Heb je een electrisch schema van de OD aansluitingen?
Tevens kan ik wat voor je wat scannen uit mijn Bentley manual over de OD zelf en, maar dat wordt pas na het weekeinde.
Of kijk even onder het hoofdstuk Documentatie en zoek "Groene boekjes" daar kom je ook een heel eind mee.
Laat maar wat weten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Topics: 55
Hierbij de schema's voor de overdrive met relais (drukknop in de pook).
[img width=461 height=600]http://img260.imageshack.us/img260/2781/overdriveschema1sc7.jpg[/img]
Mogelijk heb je er wat aan. Kijk voor verdere schema's op
http://www.k-jet.org/docs_green.html (veel amerikaanse modellen, maar ook veel overeenkomstige schema etc!)
suc6
Topics: 36
Ik lees nergens of het relais wel inschakelt?? Je kunt het relais vastpakken, je voelt en hoort een duidelijke klik als het geactiveerd is.
Verder zou ik idd naar de bekabeling kijken onder de auto en bij de pook, daar ben je tenslotte bij in de buurt geweest.
Zekeringen heb je ook gecheckt neem ik aan?
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
ja, zekeringen gecheckt en relais gecheckt en alles. Nog maar 's zitten denken, analyseren en diagnosteren.
Hoogstwaarschijnlijk is het de 4e-versnellings-schakelaar die dienst weigert en/ of zorgt voor een massa die niet helemaal te vertrouwen is. Omdat ik 't een btje zat begon te worden, heb ik de boel maar een btje gemodificeerd: de aansluiting van de 4e-versnellings-schakelaar direct aan de massa gelegd. Ik kan de OD nu gewoon gebruiken, al is het een btje knutselen.
Namelijk: Bij 't bedienen van de knop op m'n versnellingspook bedien, schakelt de OD in (relais klikt, lampje in dashboard gaat branden en OD doet 't). Bij nogmaals bedienen schakelt de OD niet uit (en ook niet als ik 'm uit z'n 4 haal, maar da's niet zo vreemd). Hiertoe moet ik 't contact uitschakelen. Niet het allerhandigst, maar de OD werkt nu iig weer. Als 't weer een btje warmer wordt (lente), ga ik wel weer verder knutselen ...
Tot die tijd: Onwijs bedankt voor al jullie hulp!
Topics: 176
Topics: 20
Nee, ik heb niks zinnigs, maar wel een heel fijn topic. Overzichtelijke info. ;D
[img][/img]
Topics: 55
Mocht je uiteindelijk een nieuwe 4e versnelling schakelaar zoeken voor je overdrive. Deze is te koop bij Nordicar.
http://www.nordicar.nl