Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST
#1
Sta vlak voor kerstvakantie en mijn super polar uit '93 schakelt niet meer. Als ik onder de auto kijk zie ik dat de versnellingsbak helemaal onder de olie zit. Hij schakelt alleen als je de motor uitzet. Is mijn versnellingsbak stuk? Lijkt erop dat hij niet meer ontkoppelt bij lopende motor. Als motor uitstaat kan ik makkelijk, zonder koppeling in te drukken, de auto in elke versnelling zetten. Wie kan mij op weg helpen?
Antwoord
#2
Dat de bak onder de olie zit is niet ongewoon, dat kan van jaren zijn.

Ik denk eerder dat je koppeling kapot is, kabel gebroken, los geraakt van de hevel, hevel gebarsten of verbogen, draaipunt erdoor heen, dat soort narigheid.

Je kan nog prima rijden met het ding als het echt moet, starten in de eerste versnelling (zorg dat er ruimte is vóór je auto), optrekken, gas los, en de pook stevig tegen 2 drukken en zonder twijfel doorduwen, etc. Terugschakelen is wat lastiger, uit de versnelling trekken, gas geven om de toeren te verhogen, en naar de lagere versnelling drukken. Achteruit is niet te doen.

Kruip s onder auto, links en trek s aan alle zichtbare koppelingsdelen. Alles moet met elkaar verbonden zijn en een soort weerstand bieden, maar wel iets bewegen. Laat iemand op de pedaal drukken en kijk of de arm mee beweegt.

De levensduur van versnellingsbakken wordt wel vrij snel minder als je schakelt zonder koppeling, uiteraard.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Klinkt inderdaad zoals ik ooit heb ervaren met een Renault Trafic toen nog in PTT Post rood.
Daar was de koppeling aardig aan gort, kon met wat moeite nog wel terug naar HQ, maar was erg onprettig. Alleen in de 2 gereden.
Het was Wageningen, 5 mei1998 of 99, bevrijdingsfestival met defile van veteranen. Het had niet zo veel gescheeld of er waren een paar veteranen minder geweest.... Kon nog fors remmen, maar kwam toen dus niet meer opgang, sta je dan op de kruising...
Dus ja, Marc heeft waarschijnlijk (weer...) gelijk. En ja, het komt dus ook altijd ongelegen.
Ku je nog ergens bi een garage terecht voor je vakantie?

Succes, en hopelijk toh een oed vakantei alvast!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Bedankt Marc en Bart voor jullie reacties!

Ik zag dat motoroliepeil ook veel te laag was, deze heb ik aangevuld (moest een liter in, maar dat is dan weer ander probleem). Daarna motor gestart en schakelt weer als een zonnetje... Ik kan me niet voorstellen dat motorolie iets te maken heeft met koppeling. Mee eens?

Denk dat ik dan een probleem heb met koppelingskabel/mechaniek om de koppelingsplaat te bewegen en dat dat nu door bewegen weer terug is geschoten/gangbaar is geworden. Klopt mijn redenatie zover?
Antwoord
#5
Eh nee, het motoroliepeil en de koppeling hebben weinig met elkaar te maken.

Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.

Hier bij "Koppeling ontkoppelt niet" staat een foto van de splines waar een beetje vet op hoort: https://www.sachsperformance.com/nl/sach...g-diagnose "Vet het naafprofiel" heet het dan.

Om het definitief te verhelpen is demontage vd hele koppeling nodig. Om het tijdelijk te verhelpen als-ie weer 'plakt', waarschijnlijk ff een dot gas, in z'n vrij en de koppeling ingetrapt, een goed begin. Of opnieuw starten, geeft ook een goeie slinger aan alle onderdelen op en aan het vliegwiel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(19 December 2023, 11:43)Marc1970 schreef: Eh nee, het motoroliepeil en de koppeling hebben weinig met elkaar te maken.

Op zich zijn Volvo's erg goed in het zelf verhelpen van problemen maar deze is redelijk onverklaarbaar. Enige zou een "niet over de splines schuivende" koppelingsplaat kunnen zijn. Zou op den duur steeds vervelender kunnen worden.

Hier bij "Koppeling ontkoppelt niet" staat een foto van de splines waar een beetje vet op hoort: https://www.sachsperformance.com/nl/sach...g-diagnose "Vet het naafprofiel" heet het dan.

Dank Marc!
Antwoord
#7
Toch nog even bij garage langs gegaan voor check maar hele koppeling in gort… Gelukkig nog allemaal voor Kerst kunnen laten vervangen. Zie foto’s ?…


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#8
Dag

Bij interesse,
ik heb nog twee bakken liggen. Rijd zelf een overdrive, dus gebruik de vijfbakken niet meer.
Altijd handig als reserve.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 6.383 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 2.627 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 schakelt slecht Brat 18 9.691 17 July 2020, 21:59
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Overdrive pakt niet Lubse 9 6.980 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.315 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Valt niet in de versnellling epakta 1 2.584 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.227 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  koppelingslang vervangen, krijg deze niet los hun 2 3.370 13 April 2015, 18:24
Laatste bericht: hun
  automaat 164 1971(schakelt niet meer) henkiebb 5 5.240 11 January 2014, 21:36
Laatste bericht: Marc1970
  Parkeerrem werkt niet meer (BW35 automaat) + slangetje automaatbak over ZOAB 3 3.511 13 September 2013, 12:06
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)