Topics: 4
Mijn GLE uit '93 krijg ik slecht(warm of koud) in de eerste versnelling en naar de 2e opschakelen gaat ook moeilijk,nu kan ik dit op het topic niet vinden daarom deze vraag,wie o wie weet wat te doen?
Het handboek geeft ook geen uitleg hierover dus.....
andigheid wordt gestraft
Topics: 125
De M47 bak had na vele km's hier vaker last van. Volgens mij een revisie nodig.
Er zitten ook nog busjes onder aan de schakelpook. Misschien dat het helpt deze te verneiuwen.
Maar ik ben bang dat de reden van moeilijk schakelen meer in de bak zelf zit.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Topics: 42
versnellingsbakolie verwisselen ( ATF-F) wil ook wel eens helpen.
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 107
Hoeveel km. heeft de bak gedraaid?
Maakt ie toevallig ook wat herrie in de 5e versnelling? Da's meestal een eerste indicatie van een versleten bak.
Topics: 82
Anders moet je eens onder de pookhoes kijken naar de achteruitbeveiliging. Die kan te dicht op de 1 en 2 zijn geraakt (door slijtage van busjes e.d). Is gewoon een plaatje met twee boutjes wat je kan verzetten.
Als je wel makkelijk in 1 en 2 komt met de achteruitbeveiligingspal opgetrokken is dit bijna zeker de oorzaak. Trouwens de 1 inschakelen lukt al nauwelijks meer zodra je iets rolt, da's normaal.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 176
11 February 2009, 23:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 March 2012, 22:49 door Rob.)
.
Wellicht heb je hier iets aan?
"if it is difficult to engage 1st and 2nd gear, the yoke must be adjusted"
Ik heb het zelf ook, 1 & 2 zeer moeizaam, ook nieuwe platen etc, maar geen verbetering.
Zal onderstaande dit weekend eens proberen
Topics: 22
Rob schreef:.
Ik heb het zelf ook, 1 & 2 zeer moeizaam, ook nieuwe platen etc, maar geen verbetering.
[ img width=800 height=337]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/pook_afstellen.jpg[/img]
Ja dat is iets dat wel eens problemen geeft.
Is de koppeling goed afgesteld? Komt deze goed vrij? geen olie op het vliegwiel?
Gaat ie wel makkelijk in de 1 als je em even eerst in de 3 zet en kort de koppeling laat slippen? dan gaat eventuele olie van het vliegwiel af waardoor de plaat niet meer blijft kleven.
Ook natuurlijk olie controleren/verversen etc.. nooit slecht voor de levensduur.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 35
Rob schreef:.
[img width=800 height=337]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/pook_afstellen.jpg[/img]
Iemand van het forum heeft niet zo heel lang geleden eens een bericht gepost met een duidelijke uitleg hoe je dit plaatje kan verstellen. Ik vind het alleen niet meer. Kan iemand even helpen? ??? Was een duidelijke tekst, meer dan dit plaatje, vind ik.
Ja,dat onderwerp zocht ik ook,en wat ik me kan herinneren heb ik dat ergens....(10 min.later)...ik heb het!
afstellen lockplaatje:
1.Verwijder de 4 pluggen van het pookrubber 2 voor en 2 achter.
2.Trek rubber omhoog.
3.Teken de slotplaat af.
4.Los de 2x5mm.boutjes van de slotplaat.
5.Zorg dat de bak niet in de achteruit kan maar wel soepel in 1 en 2 glijdt.
6.Zorg ervoor dat de bakbij achteruit ontgrendeling soepel in achteruit gaat.
7.Speling mag ! als je maar aan 5 en 6 voldoet.
8.Montage omgekeerd
Sorry dat het zo lang duurde en ik blijf graag op de hoogte van verdere suggesties
andigheid wordt gestraft
Nou daar ben ik alweer,ten eerste om te melden dat dit forum ÃÂcht werkt!en het is al voormekaar ook!
Het meeste werk was de rubberen hoes te verwijderen die met plastic dopjes op zijn plaats gehouden wordt,ik heb de "vloerbedekking"iets(1cm.)losgesneden op alle 4 hoeken zodat het onder het rubber blijft maar dan haal je makkelijker de dopjes los(en weer erop)! de 2 boutjes met dop 8mm.iets gelost en het goudkleurige plaatje in z'n geheel ong.3 mm. naar links geschoven,boutjes M5 vastgezet en alweer klaar,man o man wat een makkie(ik had er een zwaar hoofd in)het meeste werk had ik om die rubber hoes er weer op te krijgen let op!:de gaten zitten aan de achterkant dichter bij elkaar dan de voorkant(had ik weer niet door).
En hij schakelt weer als vanouds!
andigheid wordt gestraft