Mijn 245 schakelt nogal beroerd, vooral de 1. Nou heb ik het vermoeden dat het iets eenvoudigs is, alsof de pook ergens tegenaan komt. Ik las in een ander topic ook iets over het verstellen van de aanslag. Is hier een plaatje van? Kan het niet vinden. Hij schakelt ook slecht met motor uit. Ik verdenk de koppeling niet, al heb ik soms wel een fluitje bij het opkomen
17 April 2020, 08:26 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2020, 08:28 door Grey240Polar.)
Dan zou ik ook niet meteen aan de bak zelf denken en met stilstaande motor hoef je niet eens te ontkoppelen en zou je gewoon zo soepel door de versnellingen moeten kunnen gaan.
Bij de latere bakken zit er onderaan pook een zgn. "reverse detent bracket", ik neem aan dat dat de aanslag is die je bedoelt.
Dit is wat mijn Haynes manual schrijft over de afstelling daarvan:
Citaat:Engage first gear and use a feeler gauge to check that the clearance between the reverse detent plate and the detent screw is between 0.02 and 0.06 inch (see illustration). Engage second gear and verify that the clearance is the same. If necessary, loosen the bolts and adjust the reverse detent plate as necessary.
Dot dit schakelprobleem zich voor bij een M47? Volgens mij is het een kwaal van de M47 bij overmatige slijtage dat de eerste niet gemakkelijk meer gaat.
Ja, ik heb een M47 met ruim 262.000 km ervaring en de 1 kan een uitdaging zijn (maar met een beetje beleid en goede timing nog goed te doen). Maar Brat schrijft dat hij het gevoel heeft dat de pook ergens tegenaan komt, en dat heb ik niet. Vandaar mijn advies om te checken of de pook niet tegen dat beugeltje aan komt.
17 April 2020, 10:39 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2020, 10:40 door Brat.)
Ja super, dit zocht ik! had wel een afbeelding gevonden, maar die was niet goed zichtbaar. Dank u, ga ik proberen!
De Haynes heb ik trouwens ook. Heb ik blijkbaar weer met mijn neus zitten zoeken
17 April 2020, 15:06 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2020, 15:13 door Marc1970.)
De 1 is een maffe versnelling, zolang de auto rolt is ie eigenlijk alleen met geweld erin te proppen. Of dubbel klutsen maar daar is meest geen tijd voor als je volgeladen met vouwwagen door een Frans dorpje sukkelt. Maar goed, zolang de auto in Nederland rolt is de 1 nauwelijks nodig.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]