Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha een dubbel klemmetje. De 175/80 band maakt meer toeren, maar dat doet de automaat toch al behoorlijk. Ik zou zeggen investeer in de 21 tandjes en geniet van een kloppende(re) teller.
175/80 heeft een lagere Load Rating, dan gaat er officieel 110 kilo van je laadvermogen af (vandaar de dikke 185/80). Ik ben niet heel bang van Nexen, Hankook en andere El Cheapo banden, ws. gebruiken ze inmiddels dezelfde technologie als destijds Pirelli.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
15 January 2020, 22:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 January 2020, 22:44 door BartJu.)
Ik heb m besteld inmiddels, al is ie moeilijk te vinden, de 21 tandjes versie. Ben benieuwd, keep you posted.
Nexen en Hankook ben ik trouwens ook niet bang voor, maar Wanli en Nankang wordt ik niet op voorhand enthousiast van, al doen ze wellicht niet onder voor de A-banden van toen of zelfs nu. Maar eerst de snelheidsmeter weer laten werken, en dan ook wat nauwkeuriger. Dan de teller ook (die staat nog steeds stil), dan de banden. Ik rij met dit were toch vooral in de 340, dus kan nog wel even wachten.
De load index van de 175 is idd 88 (560kg) ipv 90/91 (600/615kg). OP zich is 560 per band nog steeds ruim voldoende om de maximum toegestane massa van 1950kg te dragen. Wel een goed punt, maar f het een breekpunt moet zijn, ik weet het niet.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Jawel 1950 kg voor de hele 245, maar daarvan heeft Volvo er 1180 op de achteras gezet. Maakt niks uit natuurlijk, zoveel gewicht stop je nooit in je 245 en dan nog ga je er geen 1000 km mee rijden.
Leve de Variomatic, die vond ik werkelijk subliem in de gladde tijd van het jaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Het is inderdaad niet gelijklijk verdeeld, maar zelfs met de '88' banden is het 2*560=1120. Net een gemiddelde volwassen persoon minder achterin...
Maar eerst een zien of en wanneer mijn tandwiel wordt geleverd!
En ondanks dat het beiden automaten zijn rijden de 245 en de vario heeeel anders. Juist dat verschil is ook leuk.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ben benieuwd wat er uit komt met het andere tandwieltje.
Alle auto's (ook niet rwd volvo's) die ik tot nu toe gehad heb hebben overigens een afwijking gehad van ongeveer 10%. Wat voor een behoorlijk deel is op te vangen met wat grotere omtrek banden of het negeren van je GPS snelheid.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb wel eens begrepen dat dat gedaan is om rijders die gewend zijn de snelheidgrens op te zoeken niet meteen bekeuringen te bezorgen als hun voet 'een klein beetje moe wordt'.
In die tijd waren en nog geen GPS-meters en kon de consument nog voor de gek gehouden worden / tegen zichzelf in bescherming genomen worden.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
17 January 2020, 19:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2020, 20:05 door BartJu.)
Die afwijking naar beneden is er wegens een wettelijke eis: de snelheidsmeter mag alleen te veel aangeven tov werkelijke snelheid, nooit te weinig. ( meer info).
Wel is al ruim 6 jaar geleden geconstateerd dat door de (model)jaren heen de de afwijking steeds kleiner wordt. Dus inderdaad wel belangrijk om te beseffen dat de 10% niet per se meer de base-line is. Als je hier zelf voor de overdrijving compenseert is het idee van de bescherming tegen jezelf natuurlijk ook weer weg.
Overigens had ik dus een 19 tands wieltje van een 3.73 as, terwijl de as 3.91 is. Hierdoor gaf het dus 20/19 aan. Dat is iets meer dan 5% Rest is dus de zelfbeschermingsfactor.
Ik zal het hier laten weten als ik ervaringen heb met het 21 tands wieltje, het is momenteel nog in backorder (de 24uur op de site bleek dus niet correct, jammer maar geduldig wachten we 1-2 weken af).
Een ander aspect nog: de snelheidsmeter wijkt dus af met, zeg 10% (zoals de mijne). Beteknt dit bij onze volvo's ook de afstandsmeting (kilometerteller) hetzelfde afwijkt?
De snelheidsoverschatting by design kan namelijk het resultaat zijn van een overschatting van de afgelegde afstand in een bepaalde tijd (te hoge afrolafstand ingesteld), of door de tijd die nodig is voor de afstand te laag in te schatten (afstand klopt, maar je tijdmeting iste langzaam). Simpelste is natuurlijk om de eenheden op de wijzerplaat gewoon wat te dicht bijeen te zetten, dan geeft hij ook te veel aan, maar telt nog correct.
Iemand een idee of de afwijking van een (vroege, mechanische) 240 teller tov GPS alleen voor snelheid geldt, of ook voor afstand?
Ik heb eigenlijk geen idee of mijn teller ook de 10% afwijking heeft zoals de snelheid laat zen. Ik kan het niet testen nu, want de teller telt nu nog 100% te weining.
Wet iemand hier hoe het zit?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ok, eerst het goede nieuws: tandwiel (pignon) is binnen.Vanmiddag dus maar weer eens onder de 245 gekropen en de boel weer losgehaald. Handigheid wil ik het nog niet noemen, maar het ging wel sneller dan vorige keer.
DAn door naar het slechte nieuws. Het nieuwe wieltje (part 380982 21 tands) is iets groter dan het oude (380980, 19 tands).
Het lijkt wel of de tandjes evengroot zijn, maar dat de omtrek dus varieert met aantal tandjes. Vergeten de oude na te meten voordat ik hem weer terug zette. maar als je ze naast elkaar/tegen elkaar houdt zie je duidelijk een verschil. Niet heel veel, maar toch. Waarschijnlijk is de omtrek dus 21/19 groter. En diameter dus ook.
Met de oude schoof het geheel er redelijk soepel weer in, maar met de nieuwe wil het niet het laatste stukje. Het resterende stukje is net zo breed als de tandwielen. Mijn conclusie is dus dat het niet zonder meer past op het originele wormwiel (dwz, wormwiel in de bak uit 1985).
Heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog, een oplossing voor?
De delen naast elkaar:
En het 'gat' van binnen, met duidelijk de vertanding van wormwile zichtbaar:
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 January 2020, 22:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 January 2020, 22:49 door Marc1970.)
Nou dat valt tegen. Maar meer tandjes met dezelfde tandvorm geeft inderdaad meer diameter, zo werkt het in het differentieel ook. Ik had gedacht/aangenomen dat Volvo dat anders opgelost zou hebben in dit geval, maar er blijken toch twee wormwielen te zijn, 380977 en 380976. Hier uit de donkere diepten van het internet een Service Bulletin met per bak en per asratio de combinaties: http://hiperformanceautoservice.com/imag...0Gears.pdf
De wormwielen zijn wel voor hand en automaat bak gelijk behalve dan weer de M46.
Het wormwiel wat je nu hebt, zal uit een BW55 uit 1976 zijn, ze hebben de uitgaande as-behuizing daarvan overgezet op de AW71. Misschien is het nummer te zien als je m verdraait.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Dank voor je speur werk Marc!
En ik probeer dus precies van de ene naar de ander wormwiel over te stappen...
De enige optie omhoog is dan de 1220484, met 20 tandjes. Dat scheelt 20/19, zeg maar 5% ipv 10%. Net niet GPS correct, maar wel de hoeveelheid tandjes die bij de achteras horen.
Of, met fors meer werk (bak eruit en start eraf etc) en andere wormwiel erop. Maar ik denk dat dat me wat te gek wordt...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|