Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De GT loopt. Ik heb vanmorgen een proefrun van 40 km gemaakt. Onderweg de mappings aangepast en de motor trekt als een beer. Ik kon het moeilijk vaststellen maar er is wel reden om aan te nemen dat de injectoren onvoldoende brandstof geven dus ik heb de injectoren van de Duratec I4 erin gezet. Deze hebben standaard rond de 150 pk dus ik verwacht dat er nu 170PK aan benzine in moet zitten. Al heb ik de injectorflow nog niet kunnen achterhalen. Iemand ? Het Boschnummer is: 0 280 156 010
In iedergeval loopt de motor beter en stukken sneller als op carburateurs. De echte afstelling moet nog komen maar dat kan enkel met behulp van een wide band Lambda meting. En die hoop ik snel weer terug te krijgen uit Amerika.
Maar goed.. Missie (deels) geslaagd !
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
De Ford injectoren blijken een kleinere opbrengst te hebben dan de standaard Volvo types. De Volvo injectoren lopen nu nog aan de rijke kant maar dat komt omdat ik boven de 85% duty-cycle zit met de injectoren en de toerenbegrenzer op 5500-6000rpm staat afgesteld. Mijn motor mag 7800 toeren draaien en daarbij hoort een nog hoger vermogen met dito inspuithoeveelheid.
Voor het mo-L-tronic spruitstuk zal ik dus turbo-injectoren moeten gaan zoeken. Deze gaan over het vermogen van de maximale luchtdoorlaat heen dus die zullen ruim voldoende moeten zijn. Als ik naar throttlebody's ga dan zal ik op injectoren tegen de 400 c c uitkomen!
Als ik het logfile bekijk loopt de auto in 10 seconden de 4e versnelling door van 3000 toeren tot 5500 toeren. Daana loopt ie de toerenbegrenzer in. Dat is rap ! En dan heb ik nu nog maar de helft van het vermogen wat het moet gaan worden. Los daarvan... De bak is te kort. Ik ga op zoek naar een 5 bak van een 940. Type M90.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
over die M90 bak, even het goede type uitzoeken kan een boel winst (in bruikbaardere versnellingen) geven!
Jw240 schreef:blijven zoeken op marktplaats, heel af en toe duitk er een op.
ik heb zlef een hele 940 turbo (1995) gekocht voor 52 euro (iemand moest er dringend vanaf en had em zonder reserve op ebay gezet...). dat zijn de gelukjes. Ik zet die bak + motor misschien in de 240.
let wel op, er zijn veel verschillende types M90's!
met ronde flens uitgaande as is voor de aluminium motoren, waardeloos voor ons tenzij je zon blok in de 240 zou zetten...
de versies voor de gietijzeren motoren hebben een driehoekige uitgangsflens. hierin zijn diverse overbrengingsverhoudingen leverbaar, afhankelijk van de variant auto. (turbo of soft turbo, station of sedan, etc)
de verhoudingen en types:
M45... 3,73:1 2,16:1 1,37:1 1:1
M46... 3,71:1 2,16:1 1,37:1 1:1 0,79:1 (1976-1982)
M46II... 4,03:1 2,16:1 1,37:1 1:1 0,79:1 (1983-1990)
M47... 4,03:1 2,16:1 1,37:1 1:1 0,82:1
M47II... 4,03:1 2,16:1 1,37:1 1:1 0,80:1
M90L... 3,91:1 2,2:1 1,38:1 1:1 0,81:1
M90L2... 3,91:1 2,2:1 1,38:1 1:1 0,7:1
M90H... 3,54:1 2,05:1 1,38:1 1:1 0,81:1 (Only 940 1994-1998)
M90H2... 3,54:1 2,05:1 1,38:1 1:1 0,7:1
And hereôs some other useful info on the M90 (according to Volvo):
1208675/high/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208782/high/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208789/high/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208790/high/standard/M90 = M90H 5003985 B200/230FT
1208810/high/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208812/high/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208856/high/standard/M90 D24TIC ( RS) = 5003987 D24TIC
1208857/low/standard/M90L (RS) =5003994 B230FK
1208883/high/standard/M90H = 5003986 B6254S
1208884/high/standard/M90H =5003985 B200/230FT
1208885/high/standard/M90 D24TIC = 5003987 D24TIC
1208912/high/tall/M90H2 = 5003986 B6254S
1208935/high/tall/M90H2 = 5003986 B6254S
1208936/high/standard/M90H = 5003985 B200/230FT
1208937/low/standard/M90L = 5003994 B230FK
1208944/low/tall/M90L2 = 8111095 B6304S2
1208947/low/tall/M90 L2FT5 = 8111096 B230FK 5DRS!
1208976/low/tall/M90L2 D24TIC = 8111109 D24TIC
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hp?t=52021
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Jun 2006
Wel wel Bozzma, jij hebt blijkbaar meer geluk dan ik met lpg injectie...
Da kreng van mij wil maar niet blijven draaien. Is een V8 van Ford en zit in een Ranchero van 1973. Heb MSII V3 bordje en de laatste code erop. Hij wil voor het moment wel aanslaan maar blijft totaal niet draaien. Heb alle tabellen eens op nul gezet zodat MS er niks mee kan mispooteren en nog doet ie het niet. Het lpg systeem is van BIGAS. Heb er een beetje spijt van om geen Vaille systeem te hebben gekocht, die injectors zien er tenminste uit als "injectoren". Ik heb ook geen bal info van mijn injectors dus ik weet eigenlijk ook niet wat ik bezig ben. dit is een afbeelding ervan. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vla...rails.html
Wat ik ook kan doen is u de logs en settings doorsturen zodat u er naar kunt kijken wat ik verkeerd doe als je wil hÃÂ , niks moet alles mag is mijn moto.
Groetjes uit het regenachtige Deurne/ Belgie
Update... Ik ga heel de boel slopen, op een hoopje smijten en nog net niet in brand steken. Ga er wel een vloekdansje rond maken en gewoon opnieuw beginnen met de bedrading. Het kan niet anders zijn dat er daar iets mee mis is. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes uit het droge Deurne voort moment.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Hoi,
Ja, zo ben ik ook begonnen. Mijn auto wil wel stationair lopen, op 600 toeren zelfs. Maare.. ik zou inderdaad graag je logfile eens bekijken. Want het kan zijn dat er signalen raar of niet doorkomen. En wellicht zit je er met je mengsel helemaal naast. Daar heb ik momenteel met mijn Volvo ook last mee. Maar die heeft een belachelijk scherpe nokkenas.
Ik liep ook tegen een paar problemen aan, onder andere het probleem dat jij aanhaalt. De warmloopregeling is vrij belangrijk en ook je cranking toerental voor het aanslaan van de motor. Daarna gaat ie over op de tabellen en dat moet een beetje aansluiten. Ik kreeg mijn 4 cilinder uiteindelijk gestart op 2 cilinders (en lopen !) omdat 2 injectoren niet meeliepen. Maar je kan je voorstellen dat ik (met een kapotte accu) ook wel een dag aan het proberen en starten ben geweest.
Er zijn diverse settings die best belangrijk zijn voor de demping en versterking van signalen. Met een logfile kan je in iedergeval zien wat de computer meet en doet.
Stuur me even een PM met je mailadres.
De 242GT staat nu weer even te staan. Ik wacht op een leverancier van gasklephuizen en ik heb een bod gedaan op 350 C C injectoren van een Corvette. Ik heb het vermoeden dat de gebruikte injectoren van de 740 niet al te best meer zijn. Nu dus lekker verder bouwen. Alles 100 procent afmaken voor ik weer verder ga experimenteren en afstellen.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Gasklephuizen besteld ! De 242GT krijgt voor iedere cilinder weer een eigen gasklep met bijbehorende pijp van 48mm dik. Daar kan tenminste lucht doorheen. Verder zijn de Corvette 350c c injectoren onderweg uit Amerika. 100 dollar voor 8. Er zijn 2 wide-band Lambda meters besteld in Australie en morgen gaan we naar Eeklo om een LPG setje samen te stellen.
LPi is werkelijk uit zicht verdwenen. Ik heb wat berekeningen gedaan en het negatief effect van LPG in gas-vorm is 7%. Dit is de hoeveelheid gas die zich in het spruitstuk bevind voor de vorming van het mengsel. Bij LPi is dit minder, maar niet "nul". LPi heeft een intercoolend effect, maar dat komt eigenlijk enkel een turbomotor ten goede. LPi heeft tegen dat er een enorme stift in het spruitstuk geplaatst wordt waardoor de luchtstroom ernstig beperkt wordt. LPi gaat kapot, dat lees ik overal en die waarschuwing krijg ik mee van een hoop mensen.
Als alles weer op zijn plek zit zal ik eens wat plaatjes gaan schieten. Dan zijn ook de nieuwe computers binnen dus dan gaan we serieus aan de gang om de GT geschikt te maken voor iedere dag EN het circuit.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
nog even over LPI, ik sprak laatst met een ingenieur van een bedrijf bij mij in de buurt (ze hebben nu een techniek ontwikkeld die de pompverliezen bij deellast elimineert), en die vertelde dat LPI ook nadelen had. Vooral dat het ags weinig tijd krijgt om goed homogeen gemengd te worden. zij gebruikten zelfs voor de turbo's (V6 biturbo 8) )gas injectoren.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja, en ik hoorde vandaag dat de Vialle 20 injectoren tot max 50pk per stuk gaan. Dan dien je dus een 5e injector elders te plaatsen. In mijn opstelling kan dat niet want er komen individuele gasklephuizen op. Bovendien heb je dan lucht-verdringend gas in het spruitstuk en de enorme stiften remmen de lucht in de mooi geflowde kop enorm af. Deze 'belemmeren bijna 10% van de doorgang!
Ik heb vandaag het BiGas spulletje opgehaald. Beetje vreemde Belgische toko, maar wel erg behulpzaam en vriendelijk.
Ik heb gekozen voor een dubbele verdamper en een "4cyl. boxer rail". Ik heb dus 2 injectorrails die ik op nog geen 3 cm van iedere aanzuigbuis kan plaatsen met gelijke lengte aansluiting voor iedere injector. Er komt een 8mm leiding onder de auto.
In Duitsland heb ik nieuwe gasklephuizen besteld, wederom 48mm per cilinder. Enorm ! Deze motor gaat een bak lucht krijgen. Ik merkte met het L-jettronic spruitstuk dat op 5500 toeren ik nog een heel klein beetje benzine over had op 100% duty cycle (goed voor 130 pk) maar de lucht op was. Een L-jettronic spruitstuk is dus niet de basis voor vermogen. Er kan 130 pk doorheen maar ook niet veel meer dan dat. Of je moet gaan duwen natuurlijk...
Ik ben heel benieuwd naar mijn gasklephuizen !
Van de week de gasinstallatie in en onder de auto bouwen. De zoveelste Volvo, dus ik verwacht geen schokkende problemen anders dan dat ik nu 8mm leg ipv 6mm leiding. Wellicht gaat er wat tijd in de plaatsing zitten. Het oog wil tenslotte ook wat. En ik moet nog even gaan nadenken over de verdeling van de injectoren.
Benzine krijgt een andere voedingslijn als de gasinjectoren. Dat betekend dat de voeding van de injectoren omgeschakeld gaat worden met de brandstofkeuze schakelaar. De BiGas injectoren gaan per 2 in serie gezet worden. De injectoren hebben een erg lage weerstand, slechts 3 ohm. Normaal gesproken werken ze met de BiGas computer op 6 volt (ivm spanningsstabilisatie) dus de stroom in serie is zoals ze moet zijn voor deze injectoren: 2 ampere. Nog steeds wel veel.Ik weet nog niet hoe ik mijn computer ga beschermen tegen verschillende impedantie injectoren.
Maar goed.. Voor het zover is heb ik nog een paar prachtige bouw-uurtjes in het verschiet ! En ik hoop dat mijn creditcard afschriften even wegblijven.....
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Plaatjes van de bouw !
Vandaag de DCOE spruitstukken weer geplaatst. De nippels in het spruitstuk gemaakt en de injectoren boven de aanzuigbuizen geplaatst. Ik heb gekozen voor een set van 2x2 injectoren zodat ik de injectoren mooi dicht bij het spruitstuk kan plaatsen en voor alle leidingen gelijke lengte's kan nemen.
Een overview:
Hier zie je de nippel van de LPG injector. Bovendien zie je een enorme hoeveelheid werk... De spruitstukken sluiten niet goed aan op de kop. Zogenaamde "port matching" zal moeten plaatsvinden want dit kan een zeer negatief effect hebben op de cilindervulling....
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
LPG leiding op zijn plek.
Verdamper geplaatst.
LPG tank-frame op zijn plek maar nog steunen lassen.
Vandaag:
LPG rack poetsen en schilderen
Electra aanleggen voor de LPG / benzine injector switch
Leidingen aansluiten en afsluiters aansluiten
|