Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
inmiddels zit het Ford triggerwiel vast aan de Volvo B23 poelie.

[Afbeelding: Volvo%20triggerwheel.jpg]
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Goed,

Weer terug uit de US. We zijn hard bezig spullen te verzamelen. LPi injectoren vallen nog niet mee, al zijn er wel manieren om aan spullen te komen. Ik wil heel erg graag mijn GT op LPi hebben lopen omdat deze atmosferisch is. Dat valt nog helemaal niet mee. De injectoren die ik heb liggen zijn van een oudere generatie en gaan erg vaak stuk en zijn enorm groot.

Voor de turbo-mensen: Ik ben een aantal artikelen tegen gekomen waar performance projecten LPG gebruikten met beduidend positieve resultaten. De auto leverde behoorlijk meer power lopend op LPG door de positieve eigenschappen (klopvastheid) van LPG maximaal uit te buiten. Tot mijn stomme verbazing werd er LPG in dampvorm gebruikt. Het systeem dat ik nu dus ook gebruik.

Het is dus duidelijk dat door aanpassing van de turbodruk de positieve eigenschappen van LPG al benut kunnen worden, ongeacht de vorm waarin deze zich bevind. LPi blijft natuurlijk nog mooier, maar als je voor een wat goedkopere en makkelijkere oplossing wilt gaan, zal je toch uitkomen bij de Keihin injectoren. Als je Megasquirt de ontsteking laat regelen zal je op een heel erg mooie performancewinst kunnen komen.
Antwoord
LPi blijkt makkelijker en moeilijker te zijn dan ik dacht.

Commercieel gezien is het (nog) niet interessant. De injectoren zijn gemaakt door SiemensVDO. De leidingen moeten op een druk gehouden worden van ongeveer 20 bar om vloeistofbellen te voorkomen. De injector is erg gevoelig voor de motortemperatuur en de meeste verdampingskoude probeert Vialle ten goede te laten komen aan het afkoelen van de injector. Waardoor een behoorlijke restrictie in het inlaatkanaal ontstaat. Ik heb LPi maar even gelaten voor wat het is. Ik kan de LPG producten nu erg interessant inkopen op basis van het damp-gassysteem en ik heb besloten dat dat voor nu even de meest betrouwbare, betaalbare en eenvoudigste manier is om een auto op LPG te laten lopen.

Na de 264 (die helaas nog niet geheel af is....) is er nu dus een GT in aanbouw. Ik heb daarvan al eerder plaatjes laten zien. De GT gaat beschikken over een DIS EDIS4 ontstekingsysteem van een Ford. Een eigen krukaspositiewiel met VR sensor. Gasinjectie per cilinder. De 2 dubbele 48mm solexcarburateurs gaan in beginsel werken als gasklephuizen maar er liggen al 42mm Suzuki Hayabusa gasklephuizen klaar met benzineinjectoren.

Ik heb de afgelopen weken heel wat rond lopen neuzen wat ik kon vinden over LPG. Daar wil ik het volgende over kwijt:

LPG is een brandstof dat gezien kan worden als race-benzine. Hoge klopvastheid, goede verbrandingseigenschappen. Maar, om het volle potentieel uit LPG te halen dien je de compressie of cilindervulling behoorlijk te vergroten en de ontsteking te vervroegen. Dan kun je uit LPG toch tot 20% meer vermogen halen dan uit benzine. Vooral bij turbo-motoren is dit heel goed mogelijk. Nu heb je dan een probleem als je op benzine wilt rijden. Het verbaasd mij dan ook dat in AL DIE JAREN dat LPG nu op de markt is er nog geen constructeurs zijn geweest die voor de Volvo T-5, de 240 turbo, de Saab-Turbo's, enzovoorts systemen hebben ontwikkeld die de mogelijkheden van LPG tot haar recht laat komen. In mijn zoektocht ben ik dan ook enkel suffe bedrijven tegen gekomen die liefst geen concurentie zien en louter massaproducten op de markt schoppen. Commercieel gezien niets mis mee, maar technisch gezien mij een doorn in het oog. En nog het ergste: Een Prins-autogassystemen die faked Keihin Europe importeur te zijn en vervolgens aan haar eigen klanten / inbouwers WOEKER bedragen vraagt voor de dampgasinjectoren. En als ik hun vraag namens Keihin mij de injectoren te leveren, zich af te vragen of ik aan de PRINS kwaliteitsnormen kan voldoen. Dat vind ik echt schande. Helemaal als ik gasbedrijven hoor verzuchten dat de Keihin injectoren bij Prins zo duur zijn.

Ik hoop een hoop te gaan doen.

Voor nu: De laatste handelingen aan de PRV6 en dan bouwen aan de GT.

[Afbeelding: B25.jpg]

En voor de turbo-eigenaren: LPi is dus niet een vereiste voor performance. Het helpt wel. Maar meer heb je aan het opvoeren van de turbodruk en het vervroegen van de ontsteking + een dikke intercooler.

Wat je echt nodig hebt ? Een dampgasinjectiesysteem met een tweakable switching table motormanagement systeem. Een MegaSquirt dus.
Antwoord
misschien heb je in duitsland meer kansen om goedkopere injectoren te scoren?? Ik weet dat bijv. VW daar zaken mee doet en het begint daar nu een beetje op te komen. Soms zijn de prijsstructuren in een buurland verbazingwekkend verschillend.

LPi is dus voorlopig zelfs voor jou een stapje te ver - dan voor mij al helemaal... Je turbo verhaal klinkt als muziek in de oren en aangezien de intercooler reeds aanwezig is en de turbodruk al iets is opgeschroefd... Tongue Tongue
Antwoord
LPi is back.

De plaatselijke LPG boer heeft me over gehaald. Het is welliswaar commercieel gezien niet interessant, maar qua features gewoon de veel kostbaardere aanschaf wel waard. De LPG man is voor me aan het kijken hoe en wat. Op het DCOE spruitstuk is genoeg ruimte.

Nu we het toch over de GT hebben:

Ik ben bezig met de EDIS systemen. Zeer leuke oplossing van Ford. Zeer bulletproof ook. Alleen ik niet, want ik kreeg een optater van jewelste en uit mijn arm stroomt rode vloeistof. Geen idee wat dat kan zijn. Het lijkt niet op hydrauliekvloeistof.

iig, een ZEER krachtige vonk dus. Voorwaarde is wel dat je de bobine per GROEP/PAAR aansluit. Het is namelijk een stroomkring.

De auto staat nu op een vaste 8 graden voorontsteking en loopt goed stationair op de limp-home mode. Ik heb zojuist 2 draadjes omgesoldeerd in de MS zodat deze met het PIP en SAW signaal kan omgaan en ben nu heel benieuwd !

De ontsteking was geregeld door contactpunten en ik was er niet zeker van of deze hun werk goed deden. De vaccuümleiding kon ik niet aansluiten omdat deze teveel pulsen gaf aan de grondplaat van de contactpunten. Deze begon daardoor heen en weer te klapperen. Ik ben nu nog benieuwd hoe ik mijn MAP ga aansluiten maar ik had nog een paar afgedopte vacuumleidingen gevonden. Als ik meerdere cilinders kan pakken wordt het al een mooier en vaster signaal.

En we solderen gewoon verder.
Antwoord
Zo !

Goed... Het Mega-squirt EDIS4 systeem is dus TE makkelijk. Het systeem was vrij eenvoudig in de "limp-home" mode te krijgen. Daarna werd de truukendoos eigenlijk pas echt spannend. Even de manual van Megasquirt gelezen, draadjes aan elkaar geknoopt en klaar.

De sinusgolf van de sensor wordt in de EDIS omgezet naar een digitale blokgolf. Het signaal wordt dus omgevormd en versterkt.

En nu zijn me een aantal dingen duidelijk geworden. Het triggersignaal van de odd-fire V6 aftappen is gewoon niet slim. Het signaal is van nature onregelmatig en de golven varieren in breedte. Onze computer had moeite om hier mee om te gaan. Een triggerwiel is in aanbouw voor de V6. En het verhaal wordt nog een beetje mooier.....

De ontsteking middels een verdeler en een enkele bobine is me een doorn in het oog. Te gevoelig voor veroudering, speling door slijtage, inwendig overspringende vonken en een lage eindspanning op de bougie's. Nu ik heb gezien (en gevoeld, AUW !) hoe ontzettend hard de vonk is op de GT is er nog maar 1 weg te gaan.

De V6 moet voorzien worden van een triggerweg.
De V6 krijgt een EDIS unit van een 8(!) cilinder.
En de V6 krijgt 4 coilpacks.

Waarom ? Van oorsprong was de PRV6 een V8 motor. Maar om wat economische redenen en Renault die de V8 niet kwijt kon hebben ze op het laatste moment besloten om er 2 cilinders af te laten. Daardoor missen deze in de ontstekingsvolgorde. De truuk is nu om een ontstekingspatroon van een V8 over te nemen... Maar 1 bobine niet aan te sluiten waardoor deze cilinders (die er niet zijn) overgeslagen worden.

We halen daar 2 voordelen uit.

1. Een sterk en stabiel signaal voor de injectie
2. Een 20.000 volt ontstekingssysteem zonder bewegende delen.

En wat als de computer kapot gaat ? Dan gaat de EDIS in noodloop en ontsteekt vast op 10 graden voor het bovenste dode punt. Als je dan overschakeld van het electronische gassysteem naar de K-jettronic, dan kan je kreupel je weg vervolgen. Je komt dus gewoon thuis met een kapot systeem.

De GT:

Het 2e project is nu dus het eerste project aan het inlopen. Ik ben vandaag met de GT op stap geweest en ik heb een kwart tank leeggereden in 80 km. Niet erg grappig en ook niet bevorderlijk voor de motor. Voorheen startte de motor enkel bij vol gasgeven en na een aardig poosje en back-fires bij stationair toerental. Tot mijn verbazing sloeg de motor meteen aan toen ik de sleutel omdraaide. De backfires waren weg. Ook niet zo heel raar, de carburateurs zaten de bougiekabels in de weg.

De electronische ontsteking deed de motor dus al veel beter lopen. Een enorm verschil. Maar een tweede probleem is de brandstofvoorziening. De dubbele Solexen zijn niet af te stellen en blijken kapot te zijn. Eraf met die rommel.

In eerste instantie gaan de carburateurs eraf. Dat is nu gebeurd. Morgen ga ik op de sloop een L-jettronic of motronic inlaatspruitstuk met injectoren zoeken. Ergens een beetje jammer want daar kan niet veel lucht doorheen. Maar voor nu is het wel makkelijk. Het DCOE spruitstuk kan dan naar Vialle voor de LPi injectoren. Later komt dat spruitstuk dan weer terug op de auto met throttlebody's zodat er weer veel lucht in kan. En dan eens kijken of we naar de geclaimde 242 PK toe kunnen. Dat staat tenslotte niet voor niets op de kofferklep !
Antwoord
ontzettend goede info! ik durf het nu ook wel aan om om te bouwen. Maar ik vrees dat ik voorlopg nog niets om om te bouwen heb...
de LH 2.4 in de 240 werkt perfect en bij ombouw naar turbo (B230FT van 940) waar ik aan denk, kan ik de computers van de 940 zo in de 240 pluggen en wat extra kabels trekken en wat dingen veranderen en dan is het klaar.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ombouwen heeft eigenlijk alleen zin als je modificaties aan de auto pleegt waardoor de lucht aanvoer veranderd. Of als je LPG op een back-fire gevoelige auto wilt instaleren.

Al moet ik zeggen dat de DIS ontsteking ook zo zijn voordelen heeft. Maar als je bestaande ontstekingssysteem in goede conditie is.. dan heb ik weinig argumenten.

Maar.. Als je gebruik maakt van LPG dan kan je het energiepotentieel pas echt benutten als je de compressie flink opvoert (ofwel hogere turbodruk) en de ontsteking een aardig stukje vroeger zet. En dan kan je niet om ombouwen heen.

Vandaag heb ik een Motronic inlaatspruitstuk gemonteerd. Dan valt meteen op dat de inlaatpoorten (die trouwens supermooi geflowed zijn !) een stuk groter zijn dan de doorgang van het spruitstuk. Ik voorzie ademnood. Maar goed. Als alles op dit spruitstuk wil draaien dan is het omzetten naar een throttlebody per cilinder ook nog maar een straight swap (met wat software aanpassingen). We hebben een brandstofretourleiding moeten leggen, deze was afwezig. Ik heb een mooie draadboom gelegd, TIP: tape deze nooit meteen dicht. Je vergeet altijd nog wel een draadje. De injectoren zijn aangesloten, ik heb van een B230 de Motronic temperatuursensor afgeschroefd en die ging er bij mij zo in. Verder een knock-sensor geplaatst maar het wordt nog een hele toer om die aan de praat te krijgen.

Morgen zijn de TPS sensor en de algehele aansluitingen aan de beurt. Dat zou een uurtje werk moeten zijn. En dan.... In de auto zitten met de laptop. Altijd kicken als je met drukken op de knoppen de motor hoorbaar beter doet lopen.

Het echte afstellen zal nog niet meevallen. Daarvoor moet je werken met een wide-band O2 sensor. Deze zijn vrij prijzig. En de mijne is opgeblazen en ik heb nog niets vernomen hoe het zit met de reparatie. Maar gelukkig kan ik er altijd nog even een lenen.
Antwoord
je kan ook dit nemen.

[Afbeelding: afbeelding1309fl.th.jpg]

[Afbeelding: afbeelding1274ik.th.jpg]

een pingelsensor die je zo kan aansluiten op een pingelgever van een volvo
je kan het gebruiken tussen het bestaande elektronische injectie systeem.
(zie kabelboom met de 2 stekkers)
of gewoon als pingelsensor los van het bestaande systeem.
als de motor gaat pingelen gaat het ledlampje branden.
simpeler is er niet en betaalbaar :wink: Big Grin (daar hou ik van)
Antwoord
Leuk dingetje zeg ! Heel aardig inderdaad !

Je kan de pingelsensor ook aan de computer hangen en deze stelt dan de ontsteking terug. Maar dit is ook een hele aardige oplossing, zeker voor erbij.

De GT heb ik aan het lopen gekregen. Het is me alleen nog niet gelukt een nette stationairloop te krijgen.

Morgen weer een testdag.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 8.018 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.576 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.603 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&M 22 13.815 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.237 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.777 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.107 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 5.143 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.760 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)