Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
Beste,
Na 2 maanden rondscheuren in onze 78er 245 met B21a 4-bak is er maar ÃÃn ding wat ik mis t.o.v. onze 940.
En dat is de automaat.
Als er over 20 maanden (dan wordt 'ie 40 jaar!) toch een LPG in komt dan maar meteen ietsje meer vermogen en een andere bak.
Ik begrijp dat een B23 met 5-bak uit een late 245 de eenvoudigste optie is.
Maar een ombouw van hetzelfde blok uit onze 940? Met automaat?
Ben na even zoeken dat nog niet tegengekomen alhier.
Iemand advies?
Gelukkig kan ik nog even rustig snuffelen en rijdt 'ie voorlopig prima door met het huidige span.
Groet! Hugo
..
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
Hallo hugo.
Het motorblok van een 940 is qua buitenkant zo goed als hetzelfde. Dus je zou die er zo in kunnen leggen. Je hebt wel wat haken en ogen die je hebt. Zoals je verdeler die je moet ombouwen (hulpas overzetten, verdeler aan de zijkant van het blok maken en een blinddop aan de achterkant van de kop bij de nokkenas). Brandstof regeling( carburateurs werden bijna niet meer gebruikt).
De automaat is een ander verhaal. Afgezien van een klein beetje elektronica van de overdrive valt het mee. Alleen heb je geen kabel aandrijving meer voor je kilometerteller.
Er zijn nog wel wat haken en ogen maar voor een beetje sleutelaar moet het geen probleem zijn.
Groetjes laurens
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik denk dat alle blokken uit een 940 wel een keer naar een 240 zijn verhuisd. Meeste daarvan is hier wel gedocumenteerd.
Maar in principe geldt voor een 940 blok dat je de computer moet meenemen en van een late 240 uit 92 een motor-kabelboom moet regelen.
De ontsteking moet voor de 245 een plaatsje linksvoor op het blok krijgen. Daarvoor moet regelmatig die tussenas uit een oud blok in een nieuwer (940) blok worden geschoven.
Voor de automaat niet veel te doen. Overigens zijn een fijne AW03-70L bakken van een 740 uit 88-90 waarvan je het staartsstuk kunt wisseln met een oude BW55 en daarmee heb je wel een km aandrijving voor je instrumentarium!
Dit staat hier allemaal duidelijk beschreven. Zoek anders maar eens het topic van Dopski (B230F) ombouw
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
Merci! Ik ga het eens uitzoeken.
..
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 4 bak is toch net een automaat? Van 30 tot 130 kan je in dezelfde versnelling rijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
Das waar

)
..
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
skidje schreef:Ik denk dat alle blokken uit een 940 wel een keer naar een 240 zijn verhuisd. Meeste daarvan is hier wel gedocumenteerd.
Maar in principe geldt voor een 940 blok dat je de computer moet meenemen en van een late 240 uit 92 een motor-kabelboom moet regelen.
De ontsteking moet voor de 245 een plaatsje linksvoor op het blok krijgen. Daarvoor moet regelmatig die tussenas uit een oud blok in een nieuwer (940) blok worden geschoven.
Voor de automaat niet veel te doen. Overigens zijn een fijne AW03-70L bakken van een 740 uit 88-90 waarvan je het staartsstuk kunt wisseln met een oude BW55 en daarmee heb je wel een km aandrijving voor je instrumentarium!
Dit staat hier allemaal duidelijk beschreven. Zoek anders maar eens het topic van Dopski (B230F) ombouw
Skidje, of Dopski.
Zouden jullie de link eens kunnen doorsturen? Ik kan 'm niet vinden met zoekterm b230f
..
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
hugo schreef:Skidje, of Dopski.
Zouden jullie de link eens kunnen doorsturen? Ik kan 'm niet vinden met zoekterm b230f 
..
Heb even snel gekeken naar de topics die Dop gestart heeft. Volgens mij staat het in zijn showroom beschreven. Anders bieden die andere linkies ook nog een beetje houvast. suc6
http://volvolvo.nl/threads/16766-1983-24...90-to-come
http://volvolvo.nl/threads/17214-Spullen...-te-bouwen
http://volvolvo.nl/threads/2959-Dop-s-showroom
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier heb ik ongeveer de belangrijkste pagina... van mijn topic dan. Arno en andere topics staan er ook mee.
http://volvolvo.nl/threads/2959-Dop-s-showroom/page64