Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2016
Beste iedereen, dank voor alle adviezen. Had al meerdere malen reacties gegeven maar deze berichten zijn niet doorgekomen / geplaatst.
Vandaag een andere lmm gekocht en deze gemonteerd. Hij loopt weer helemaal top!
Hij draait als hij warm is weer netjes rond de 900 toeren. Koud rond de 1100.
Gek is wel dat hij na belasting terugvalt naar 200 slaat bijna af en pakt weer op naar 900. Is dit een verkeerde afstelling van de sensor op het gasklephuis?
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2016
Het initiële probleem met het haperen bij optrekken is hiermee ook direct opgelost. Dus dat kan ik van het lijstje afvinken
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Hij mag niet terugvallen naar 200; stationair hoort hij op 750 te draaien.
Zodra je het gasklephuis iets openzet moet je hem horen "klikken". Hoor je dat niet, zal je de sensor die op het gasklephuis zit opnieuw moeten afstellen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2016
Wat is de gasklep positie precies wanneer de sensor geactiveerd moet worden?
En stel je het stationair af met de aanslag schroef op het gasklep huis?
Ik kan er maar weinig over vinden....
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Stationair stel je niet af met de aanslagschroef op het gasklephuis; dat regelt de CIS klep en die vind je onder het gasklephuis.
De opening moet minimaal zijn (een kleine spleet moet dat zijn en echt minimaal, zodanig dat de klep net niet vastzit in het huis).
Zodra de de spleet minimaal is kan je de sensor afstellen. Deze zodanig verdraaien tot je een klik hoort, dan vastzetten.
Tip: afstellen kan je het beste doen als je het gasklephuis gedemonteerd hebt; je kan anders moeilijk bij de sensor komen en afstellen..
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2016
Hoi Gideon! Dank voor deze info. Ga hem nogmaals afstellen volgens jouw methode. Ik ben benieuwd of ik het te ver zakken van het toerental hiermee kan voorkomen. Na een aantal kilometer gereden te hebben lijkt dit wel steeds minder te worden btw
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Graag gedaan! Die stelschroef kan je gebruiken om de spleet te kunnen afstellen. Nadat je alles hebt afgesteld kan je die schroef terugdraaien.
Speling tussen de stelschroef en hefboom mag slechts 0,1 mm bedragen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 38
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2016
Ik heb tijdens het vervangen van de achteras de accu polen verwijderd. De auto heeft een week lang zonder voeding op de computer gestaan. Lijkt erop dat dit de grote truc is geweest. Toerental is niet meer ingezakt. Zou er een foutmelding / vreemde afstelling in het geheugen van de computer kunnen blijven staan die dit heeft veroorzaakt? Ik kreeg de computer op positie 2 ook niet meer gereset....
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 August 2016, 22:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 August 2016, 22:34 door Marc1970.)
De accu eraf halen is een manier om de ECU te resetten.
De spleet vd gasklep is een onmisbaar precisieonderdeel van het injectiesysteem en levert wel degelijk 500 rpm aan het stationair (de regelklep doet de rest erbij). De gasklepschakelaar is ook heel belangrijk voor goed stationair en beide kan je netjes afstellen als volgt:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969