31 July 2016, 20:05
Beste lezers,
Ik hoop een duwtje hier in de goede richting te krijgen.
Korte resumà van mijn probleem!
Gisteren een volvo 240 polar 2.0L met een B200F motor aangeschaft.
Ik wist dat er iets met de motor niet goed was (hield in en versnelde schokkerig) maar daar de rest van de auto er piekfijn uitzag toch de gok genomen. Ik had mij vooraf op dit forum over dit soort problemen al goed ingelezen en het lijkt alsof de oplossing altijd gevonden wordt. Die uitdaging durfde ik dus wel aan te gaan.
Dezelfde avond gelijk aan de slag gegaan met een aantal punten en hoopte hiermee het schokken direct op te lossen. Nou dat is van een koude kermis thuiskomen......
- Alle stekkers losgehaald en met contactspray ingespoten en teruggezet
- De aarde kabel die tussen het schutbord en kleppendeksel zit hing aan 2 draadjes vast. Deze ingekort en voorzien van een oog en teruggezet.
- De gaskabel stond erg strak opgespannen met de schroefdraad bovenop op het blok. Deze teruggedraaid en bleek dat deze de gasklep ook een stukje openzette. Dmv het asje met de twee kogelgewrichten deze weer afgesteld.
Na deze klusjes start de motor eigenlijk niet meer, staat te hoesten te pruttelen en te dansen, als je gas geeft ploft hij en komt soms ineens op toeren maar zakt dan ook weer weg. Zodra de motor warmer wordt begint hij steeds beter te lopen en reageert beter op het gas. Echter nog steeds ploffen, raar halend stationair en getracht er een stuk mee te rijden maar dat is onmogelijk.
Zodra ik de stekker van de luchtmassa meter haal draait hij goed op zijn noodprogramma.
Vandaag:
Gasklephuis schoongemaakt (erg vies)
Stappenmotor schoongemaakt en gecontroleerd op werking
Alle vacuüm slangen gecontroleerd op lekkage.
Carter-ventilatie gecontroleerd en deze zat niet verstopt
Gasklephuis opnieuw geplaatst en de sensor op de zijkant opnieuw afgesteld.
Zelfde resultaat
Over het inlaat gedeelte met remmenreiniger gespoten toen hij draaide op zijn noodprogramma meer geen lekkages kunnen waarnemen.
(Ik had het idee dat door het loshalen en monteren van de connectors op de injectoren de injectoren iets verdraaid waren en hierdoor een stuk losser zaten. Hoopte op valse lucht hierlangs want een paar nieuwe rubberen ringetjes kosten niet al te veel)
Diagnose led geraadpleegd.
Op positie 2 code 1 2 1
Op positie 6 code 1 1 1
Reset op positie 2 werkt niet
Reset op positie 6 werkt wel
Tevens injectoren getest en stappenmotor door positie 2 te kiezen en 3 x 2 seconden op de knop te drukken.
Alles functioneert.
Alle zekeringen erin en eruit plus contactspray
Verdeelkap en rotor bekeken, iets aanslag dit opgeschoond.
Bougies en kabels zijn nieuw.
Uitlaat + lambda sonde zijn nieuw
Mijn verdenkingen maar hierop graag jullie input:
- Door het deugdelijk bevestigen van het aarde punt zijn de metingen anders geworden?
- Door aan de injectoren te rommelen zijn deze valse lucht gaan zuigen (echter met remmenreiniger geen resultaat)
- De luchtmassa meter is kapot gegaan (code 1 2 1 geeft het OBD systeem)
- Door de straks gespannen gaskabel en een zeer vreemde offset van de sensor reed de auto wel maar haperend en weinig vermogen. (kan je met deze setting een slecht werkende luchtmassameter omzeilen?)
- Defect aan de knocksensor (als ik de connector eraf haal gebeurd er werkelijk niets)
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien in deze!?
Mvg,
Bram
Ik hoop een duwtje hier in de goede richting te krijgen.
Korte resumà van mijn probleem!
Gisteren een volvo 240 polar 2.0L met een B200F motor aangeschaft.
Ik wist dat er iets met de motor niet goed was (hield in en versnelde schokkerig) maar daar de rest van de auto er piekfijn uitzag toch de gok genomen. Ik had mij vooraf op dit forum over dit soort problemen al goed ingelezen en het lijkt alsof de oplossing altijd gevonden wordt. Die uitdaging durfde ik dus wel aan te gaan.
Dezelfde avond gelijk aan de slag gegaan met een aantal punten en hoopte hiermee het schokken direct op te lossen. Nou dat is van een koude kermis thuiskomen......
- Alle stekkers losgehaald en met contactspray ingespoten en teruggezet
- De aarde kabel die tussen het schutbord en kleppendeksel zit hing aan 2 draadjes vast. Deze ingekort en voorzien van een oog en teruggezet.
- De gaskabel stond erg strak opgespannen met de schroefdraad bovenop op het blok. Deze teruggedraaid en bleek dat deze de gasklep ook een stukje openzette. Dmv het asje met de twee kogelgewrichten deze weer afgesteld.
Na deze klusjes start de motor eigenlijk niet meer, staat te hoesten te pruttelen en te dansen, als je gas geeft ploft hij en komt soms ineens op toeren maar zakt dan ook weer weg. Zodra de motor warmer wordt begint hij steeds beter te lopen en reageert beter op het gas. Echter nog steeds ploffen, raar halend stationair en getracht er een stuk mee te rijden maar dat is onmogelijk.
Zodra ik de stekker van de luchtmassa meter haal draait hij goed op zijn noodprogramma.
Vandaag:
Gasklephuis schoongemaakt (erg vies)
Stappenmotor schoongemaakt en gecontroleerd op werking
Alle vacuüm slangen gecontroleerd op lekkage.
Carter-ventilatie gecontroleerd en deze zat niet verstopt
Gasklephuis opnieuw geplaatst en de sensor op de zijkant opnieuw afgesteld.
Zelfde resultaat
Over het inlaat gedeelte met remmenreiniger gespoten toen hij draaide op zijn noodprogramma meer geen lekkages kunnen waarnemen.
(Ik had het idee dat door het loshalen en monteren van de connectors op de injectoren de injectoren iets verdraaid waren en hierdoor een stuk losser zaten. Hoopte op valse lucht hierlangs want een paar nieuwe rubberen ringetjes kosten niet al te veel)
Diagnose led geraadpleegd.
Op positie 2 code 1 2 1
Op positie 6 code 1 1 1
Reset op positie 2 werkt niet
Reset op positie 6 werkt wel
Tevens injectoren getest en stappenmotor door positie 2 te kiezen en 3 x 2 seconden op de knop te drukken.
Alles functioneert.
Alle zekeringen erin en eruit plus contactspray
Verdeelkap en rotor bekeken, iets aanslag dit opgeschoond.
Bougies en kabels zijn nieuw.
Uitlaat + lambda sonde zijn nieuw
Mijn verdenkingen maar hierop graag jullie input:
- Door het deugdelijk bevestigen van het aarde punt zijn de metingen anders geworden?
- Door aan de injectoren te rommelen zijn deze valse lucht gaan zuigen (echter met remmenreiniger geen resultaat)
- De luchtmassa meter is kapot gegaan (code 1 2 1 geeft het OBD systeem)
- Door de straks gespannen gaskabel en een zeer vreemde offset van de sensor reed de auto wel maar haperend en weinig vermogen. (kan je met deze setting een slecht werkende luchtmassameter omzeilen?)
- Defect aan de knocksensor (als ik de connector eraf haal gebeurd er werkelijk niets)
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien in deze!?
Mvg,
Bram