Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[bijna] afslaan
#1
Mijn auto rijdt normaal gesproken prima maar vlak na het starten en rustig oprijden duikt de neus na vijftig meter naar beneden, daalt het toerental en slaat de motor bijna af.
Soms als ik uitparkeer in achteruit en daarna in z'n 1 slaat 'ie af. Daarna kun je meteen weer starten en rijd je zonder problemen weg.
Bij terugschakelen voor een bocht heb ik ook vaak het idee dat de motor vlakbij uitschakeling is ...

Omdat ik niet eerder met een 'moderne' 240 te maken had, ben ik niet zo op de hoogte van de injectiemotor [B230F] en de 'computer' voor het motormanagement.
Ik heb de ECU en de EZK uitgelezen. De laatste gaf 1-1-1 dus geen probleem maar de ECU gaf 113 en na nogmaals meten 221 en 131. Daarna gaaf de computer weer 113 op.

In een lijst dat ik op internet vond las ik:

113 Lambda control - enigine running too rich/lean [Tja wat is het dan?]
221 Lambda control - enigine running too lean at part load [Wat is deel-last?]
131 RPM signal from EZK missing.

Als opmerking geef ik erbij dat de auto op LPG rijdt sinds een half jaar en dat hij ook op benzine prima loopt De auto start altijd op benzine en schakelt daarna automatisch over op gas.

Moet ik ingrijpen? Wat moet ik dan doen?

Alvast bedankt voor je reactie!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
xou denken een defecte lambda sensor. js de b230 later ingebouwd zoja best kans dat rpm signaal nooit ks aangesloten
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Is de isolatie van de draad van de toerentalsensor opengescheurd en ligt de binnenkant bloot? En is de stekkerverbinding niet vervuild of los? Wellicht ook even de sensor uitbouwen en schoonvegen. Je gasklephuis al gereinigd?
Antwoord
#4
Op welke brandstof heb je hier last van en welk type gasinstallatie ligt erin?(g1/2 of 3?)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#5
boedr schreef:Op welke brandstof heb je hier last van en welk type gasinstallatie ligt erin?(g1/2 of 3?)
Lijkt me idd de belangrijkste vraag.
Antwoord
#6
Ik was vanavond bij Gideon met de GLE, eigenlijk voor iets anders namelijk de Cruise Control. Om het een en ander te checken moest de tellerbak even aan de kant. Gideon ontdekte dat de aansluiting van de Lambda sensor niet op de snelheidsmeter zat geprikt maar er los bij hing. Toen alles weer naar behoren was aangesloten ging prompt het lampje voor de Lambda sonde branden. Het stationair draaien leek mij ook wat sneller te gaan. Het lijkt dus inderdaad zaak om deze sonde te vervangen.

De weerstand van de [drie-aderige] toerentalsensor bedraagt 190 Ohm met een onbetrouwbare meter. Ik wilde het thuis in het donker met mijn eigen meter nog eens nameten maar kreeg de stekker niet los. Hoe werkt dat???
De isolatie is wel losgekomen; ik ga dat morgen isoleren met tape. Tenminste als blijkt dat de weerstand echt in orde is.

Het inhouden gebeurde vandaag ook op LPG toen ik het gas losliet voor een bocht. Ik had toen al 20 minuten gereden. Hij sloeg zelfs af! Kon hem tijdens het uitrollen wel meteen weer aan de praat krijgen door te starten. Het sturen gaat dan ook zwaarder. Is godzijdank daarna niet meer gebeurd.
Het gaat om een G2 LPG-installatie.

Gideon, nog heel erg bedankt voor je hulp!

Is de Lambda sonde voor eeuwig kapot of reparabel?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Hier heb je wat omschrijvingen van wat ik gevonden heb van Kluwer.

Foutcode 1-1-3 verwijst naar de verstuivers. Controleer de injectors of deze werken. Controleer de bedrading van de injectors en weerstand (moet 16 ohm zijn).
Foutcode 1-3-1 Geen toerentalsignaal van ontsteking: controleer de massa aansluiting. Dit verwijst naar de luchtmassameter.
Foutcode 2-2-1 Lambda-regeling werkt niet. Controleer het inlaatsysteem op luchtlekkage en controleer de volgende onderdelen: brandstofpomp, systeemdruk, werking drukregelaar. Drukregelaar vind je terug op de injectorrail.

zie ook: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/20...4_B230.pdf

Had je deze problemen ook vóór inbouw van de LPG installatie?
Lambdasonde zou ik nog even mee wachten vwb vervangen en zeker geen imitatie gaan monteren; imitatiemodel raakt binnen korte tijd kaduuk.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#8
Pff! Van alles wat je schrijft heb ik een uitleg nodig. de pdf is erg gecompliceerd en ik weet niet waar te beginnen - ik ben niet zo technisch als jij!
Eerst maar even stap voor stap: alleen foutcode 1-1-3

1. Hoe controleer ik de verstuivers [die gele dingen neem ik aan?]

2. Op welke punten meet ik de weerstand van de bedrading?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Die Kluwer interpreteert de codes veel te krap, de codes verwijzen meestal niet naar kapotte onderdelen maar naar meetwaardes die buiten de verwachte 'range' liggen. Waar dat aan ligt, weet de computer echt niet.

113 Lambda control - enigine running too rich/lean kan een mengselfout zijn (valse lucht, foute injectoren, etc) of een kapotte lambda sensor, een gat in de uitlaat of gewoon een roestige stekker.
221 Lambda control - enigine running too lean at part load Deellast is waar de motor 90% vd tijd draait (alles tussen stationair en volgas}, valse lucht, te lage benzinedruk, etc
131 RPM signal from EZK missing tijdens het starten gebruikt de injectie het toerental om de brandstoftoevoer te bepalen. dat kan al van losse isolatie, de EZK OBD zou daar ook een code voor moeten geven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Nicolaas H schreef:Pff! Van alles wat je schrijft heb ik een uitleg nodig. de pdf is erg gecompliceerd en ik weet niet waar te beginnen - ik ben niet zo technisch als jij!
Eerst maar even stap voor stap: alleen foutcode 1-1-3

1. Hoe controleer ik de verstuivers [die gele dingen neem ik aan?]

2. Op welke punten meet ik de weerstand van de bedrading?

Ik zou zeggen: kom een keer langs om het e.e.a. na te lopen en door te meten.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 807 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 834 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Opgelost: 240 B230f Start moeizaam bij bijna lege (kwart) benzinetank henri84 8 8.012 29 August 2017, 10:19
Laatste bericht: henri84
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 5.773 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.429 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  draad van bougie in kop bijna dol 265gl 2 3.426 29 April 2014, 15:05
Laatste bericht: 265gl
  Afslaan warme motor bij starten Rene1974 6 4.158 3 April 2014, 12:05
Laatste bericht: Dopski
  Motor slaat bijna niet aan na nachtje slil staan. lauwie 8 4.993 29 January 2012, 13:49
Laatste bericht: Jambon
  Starten, en meteen afslaan (soms!) Vincent244 13 11.032 23 January 2012, 18:17
Laatste bericht: Vincent244
  warm stationair afslaan Stinky 12 8.470 20 September 2011, 10:21
Laatste bericht: Stinky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)