Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Starten, en meteen afslaan (soms!)
#1
Ik heb een soms terugkerend probleem met het starten van de B230A.
Hij aan te slaan, en meteen weer af te slaan (ook zichtbaar op de toerenteller). Hij lijkt 'op de huppel te moeten worden geholpen', er volgt meestal een knal uit de uitlaat en in de motor en dan stinkt het buiten naar LPG.
Het gebeurd zowel bij droog als vochtig weer, op benzine en LPG.
Als hij wel start, heeft hij dezelfde symptomen als de B21A van Jos245 in dit topic (gierende geluiden): http://volvolvo.nl/showthread.php/10466-...post290505 Of dat er iets mee te maken heeft, weet ik niet.
Overigens als hij eenmaal loopt, loopt hij erg mooi en trekt hij ook goed (benzine en LPG). Hij is er ineens mee begonnen en doet het dus ook niet altijd. Wie weet wat dit is?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#2
Dit heb ik dus ook ben ook op zoek en heb het nog niet gevonden, inmddels start hij op gas heel goed blijft redelijk lopen, maar op bezine, arghhhhh
Antwoord
#3
@ Haas Ik heb je hele topic gelezen, inderdaad vervelend! Je zou zeggen dat je alles al geprobeerd hebt.
Ik ben nu ook een beetje bij dat punt aanbeland, want de mijne plof t wanneer ik hem op benzine wil starten, en loopt nu helemaal niet meer. Daarom even een update:

Hij slaat nu dus helemaal niet meer aan. Gisteren gestart op benzine, een grote plof en klap, toen liep hij, maar niet mooi. Toen hij warm werd, liep hij wel goed (niet mee gereden). Toen weer uitgezet, en sinds vanochtend wil hij helemaal niet meer aanslaan! Alles heb ik nagekeken: bougies, contactpuntjes(-afstand), verdeelkap, rotor, kabels, bobine, allerlei aansluitingen, naderhand ingebouwde startonderbreker eraf gehaald en weer in oude staat terugggebracht, helemaal niets van dat alles bleek de oorzaak... Sad .
Hij geeft wel een krachtige vonk, en op alle 4 de bougies.

Als ik hem probeer te starten op benzine ploft hij in de carburateur (lucht vanuit de motor die terugslaat??), maar op LPG wil hij 'gewoon' niet aanslaan (dus ook geen plof).
Waarom heeft hij het van de ene dag op de andere begeven in de zin dat hij helemaal niet meer aan wil slaan?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#4
Willekeurig ploffen en knallen lijkt toch meest op een ontstekingseuvel. Zou de vonk nog wel op tijd staan?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Willekeurig ploffen en knallen lijkt toch meest op een ontstekingseuvel. Zou de vonk nog wel op tijd staan?

Heb ik ook al aan gedacht, maar dat is niet te controleren aangezien de motor nu niet meer loopt Sad
Overigens is de ontstekingstoren met de verdeelkap niet verschoven, die staat nog op het gemarkeerde streepje dat ik er van de zomer op gemaakt had. Zou het de distributie kunnen zijn dan?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#6
Nou die riem zou ik zeker eens gaan controleren. Krukas op 0, nokken van cil 1. symmetrisch omhoog en de rotor moet redelijk precies naar 1 wijzen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ok, inmiddels nog eens goed naar de distributie kunnen kijken (Marc bedankt), deze bleek 1 tand verschoten te zijn op de hulpas (waar ook de ontsteking op gemonteerd zit).
Nu ben ik weer terug bij het 'oude liedje': starten, de motor loopt, en slaat gelijk weer af. Dat is tenminste al iets Wink
Inmiddels zijn wel alle onderdelen van de onsteking dus nagelopen, bijgesteld en schoon gemaakt. Waar zou dit nog meer aan kunnen liggen? Iemand een idee?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#8
TP11740 geeft wat oorzaken voor 'stalling during warm-up': Valse lucht/benzine via choke of vacuumklep. Demperolie te dik. 'Fast idle' verkeerd afgesteld.

Ook vreemd dat-ie met 1 tand verschoven al niet meer loopt. Da's maar 180/38=5 graden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Heb nog even een aantal zaken nagelopen, Marc. Zo heb ik nog een beetje gedraaid aan het schroefje voor het stationair lopen op het inlaatspruitstuk (daar had ik ook al eens eerder aan zitten draaien, maar niet teruggezet nadien, dus bedankt dat je mij er even aan herinnerd hebt).
Een plofje, een plofje,en toen een hele harde KNAL (middendemper van de uitlaat ontploft!) en... hij liep!! Nu start hij zowel op benzine als LPG weer, weliswaar soms na een paar pogingen (motor liep ook goed dus is niet beschadigd door de distributietaferelen, een hele opluchting). Dus langzaam (en knallend) kom ik steeds verder bij de oplossing.
Nu wel even een nieuwe pot zien te monteren Tongue Die zag er trouwens nog wel goed uit verder, niet rot ofzo, dus wat kan hiervan de oorzaak zijn, gasophoping ofzo? (anders is het vervangen ervan alleen symptoombestrijding). Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#10
Middendemper weer naar elkaar toebuigen met grote slangklemmen en dichtlassen. Ik weet ook niet wat dempers doet ontploffen, misschien iets met ophoping van onverbrand mengsel in de uitlaat en nog een klein restje vuur in ÃÃn van de eerste cilinders als de uitlaatklep opent?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 3.616 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 591 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 2.558 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 6.732 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 3.346 12 January 2019, 20:51
Laatste bericht: Dopski
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 6.580 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.520 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 5.331 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 37.497 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Soms inhouden/stotteren 345GLS 4 5.124 11 July 2016, 21:08
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)