10 September 2023, 18:23
Mijn 245, trouwe wagen uit 1987, sinds 10 jaar, (B230F) heeft ons negatief verrast, met een storing.
Rijdend vanaf onze vakantie naar huis verloor hij na zo'n 70 km rijden vermogen. Toevallig bij een tankstation, hebben we hem geparkeerd.
Hij liep nog stationair, maar sloeg af. Opnieuw gestart, liep een half minuutje en sloeg weer af en dat een paar keer.
De omstandigheden: het was erg warm deze rit. Bovendien trok hij onze caravan uit 1963.
Eerder gaf hij (achteraf) al seintjes. Een beetje vermogenverlies, maar herstelde dat. Een paar keer leek het of hij een ontsteking miste.
Bij het checken bleek de bobine erg heet, en als hij even liep, kreeg je op een van de stekkers een schokje te voelen.
Toch... als hij uitvalt is dat op alle cilinders. Het lijkt alsof hij geen benzine meer krijgt, of de ontsteking volledig uitvalt.
Toch, naar even rust loopt hij weer voor even. Hij is zelf de ambulance op- en afgereden. Wat kan dat zijn?
Sinds een jaar heeft hij een nieuwe tank, nieuwe brandstofpomp, nieuw brandstoffilter, nieuwe brandstof-vlotter.
Ik dacht even aan vapour-lock of aan een oververhitte bobine, maar ik kom er niet verder mee.
Suggesties?
Rijdend vanaf onze vakantie naar huis verloor hij na zo'n 70 km rijden vermogen. Toevallig bij een tankstation, hebben we hem geparkeerd.
Hij liep nog stationair, maar sloeg af. Opnieuw gestart, liep een half minuutje en sloeg weer af en dat een paar keer.
De omstandigheden: het was erg warm deze rit. Bovendien trok hij onze caravan uit 1963.
Eerder gaf hij (achteraf) al seintjes. Een beetje vermogenverlies, maar herstelde dat. Een paar keer leek het of hij een ontsteking miste.
Bij het checken bleek de bobine erg heet, en als hij even liep, kreeg je op een van de stekkers een schokje te voelen.
Toch... als hij uitvalt is dat op alle cilinders. Het lijkt alsof hij geen benzine meer krijgt, of de ontsteking volledig uitvalt.
Toch, naar even rust loopt hij weer voor even. Hij is zelf de ambulance op- en afgereden. Wat kan dat zijn?
Sinds een jaar heeft hij een nieuwe tank, nieuwe brandstofpomp, nieuw brandstoffilter, nieuwe brandstof-vlotter.
Ik dacht even aan vapour-lock of aan een oververhitte bobine, maar ik kom er niet verder mee.
Suggesties?