Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vermogenverlies en zelfs afslaan
#1
Mijn 245, trouwe wagen uit 1987, sinds 10 jaar, (B230F) heeft ons negatief verrast, met een storing.
Rijdend vanaf onze vakantie naar huis verloor hij na zo'n 70 km rijden vermogen. Toevallig bij een tankstation, hebben we hem geparkeerd.
Hij liep nog stationair, maar sloeg af. Opnieuw gestart, liep een half minuutje en sloeg weer af en dat een paar keer.
De omstandigheden: het was erg warm deze rit. Bovendien trok hij onze caravan uit 1963. 
Eerder gaf hij (achteraf) al seintjes. Een beetje vermogenverlies, maar herstelde dat. Een paar keer leek het of hij een ontsteking miste.
Bij het checken bleek de bobine erg heet, en als hij even liep, kreeg je op een van de stekkers een schokje te voelen.
Toch... als hij uitvalt is dat op alle cilinders. Het lijkt alsof hij geen benzine meer krijgt, of de ontsteking volledig uitvalt. 
Toch, naar even rust loopt hij weer voor even. Hij is zelf de ambulance op- en afgereden. Wat kan dat zijn?
Sinds een jaar heeft hij een nieuwe tank, nieuwe brandstofpomp, nieuw brandstoffilter, nieuwe brandstof-vlotter.
Ik dacht even aan vapour-lock of aan een oververhitte bobine, maar ik kom er niet verder mee.
Suggesties? Huh
Antwoord
#2
Bobine kan lekker warm worden. Rechts tegen het binnenspatbord hangt een doosje op een alu plak, die moet moet contact maken met het metaal anders raakt ie oververhit. Deze: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Electri...onAmplifer

Verder heeft die nog een zwevende zekering, in de buurt vd accu wat ook een zwak dingetje is. En een brandstofrelais, nog zo'n raar onderdeel onder het dashbaordkastje. Staat allemaal in de FAQ


Vapourlock is een probleem voor zuigende pompen, die is een persende pomp. Koelt ook door een deel benzine teveel te leveren en continu rond te pompen.

Veel meer ideetjes en dingen om uit te proberen: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/F...eGuide.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
dank je wel Marc. heb wat om uit te zoeken en te checken.
wat gebeurt er met een oververhitte of verouderde bobine?
die zit er al zeker 10 jaar en 130.000 km's in, dat ik weet.
Antwoord
#4
Een versleten bobine zal koud nog wel vonken maar eenmaal opgewarmd steeds minder. En de tijd tussen storingen wordt heel snel korter tot-ie niet eens meer de straat uit komt.

Ik denk dat de Bosch bobines in de Volvo eeuwig mee gaan, ik ben alleen nog maar originele tegen gekomen. Een vervanger die geen Bosch is, zou ik meteen verdenken.

Dat de bougiekabels je een schok geven, betekent niet meteen dat ze lekken, maar zou kunnen. De originele van Bougicord (saai verhaal) heb ik nog nooit vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 5.310 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 9.866 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  [bijna] afslaan Nicolaas H 47 29.127 5 June 2015, 01:33
Laatste bericht: Nicolaas H
  Afslaan warme motor bij starten Rene1974 6 3.910 3 April 2014, 12:05
Laatste bericht: Dopski
  Vermogenverlies na goed starten en lopen op lpg...244l '78 b19a M4IK3L 4 3.477 9 October 2013, 20:33
Laatste bericht: Martinus
  Starten, en meteen afslaan (soms!) Vincent244 13 10.445 23 January 2012, 18:17
Laatste bericht: Vincent244
  warm stationair afslaan Stinky 12 8.017 20 September 2011, 10:21
Laatste bericht: Stinky
  Afslaan als de choke uit is Jeroen V 11 6.601 24 June 2011, 18:57
Laatste bericht: Jeroen V
  Afslaan en wegvallen vermogen en niet starten...op LPG / Benzine Aspirant 6 5.952 27 February 2011, 12:23
Laatste bericht: pepijnwk
  Plotseling vermogenverlies jero 10 4.514 15 February 2011, 23:17
Laatste bericht: jero

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)