Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
warm stationair afslaan
Met dit warme weer heeft mijn B230F kuren. Iets kleins hoop ik. Als de motor goed
warm is, wil hij afslaan bij stationair lopen. Niet bij het rijden of stilstaan voor een
stoplicht, maar alleen vlak na het starten. Als ik een beetje gas bijgeef is er niks
aan de hand. Maar als ik bijvoorbeeld achteruit moet uitparkeren en ik stop, dan
slaat hij af. Alleen met warme motor en bij warm weer. 's Winters niks aan de hand.

Ik ben bang dat het de LMM is, maar mischien is alleen het stellen van de stationair
knop voldoende? Waar zit die knop bij een B230F? Geen LPG btw.

bvd! Smile
Antwoord
Doe je dat vaak, vlak na het starten achteruit inparkeren?

Slaat-ie makkelijk af na een warme start? Wat doet het toerental dan? Misschien loopt de stat. regelklep wat stroef, of is de gasklep afstelling net ernaast, of zijn deze onderdeeltjes wat viezig, stoffig.

Of doe als mijn ome Johan, die doet altijd HèèNGGGHeeeeng als-ie de motor gestart heeft, warm of koud. Effe doorblazen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
UITparkeren Wink

Vlak voordat hij afslaat, brandt het lambda lampje. Ik doe ook wel een beetje van
HèèNGGGHeeeeng en dat help ook meestal, maar dat is toch geen gezicht. Het
rare is dat als ik 50m gereden heb en ergens moet stoppen, hij niet meer afslaat.

Ik zal een garagist moeten vragen die onderdeeltjes wat schoon te maken. Bedankt!
Antwoord
Het lijkt of het is opgelost. Weet nog niet 100% zeker. Gisteren hebben we wat met
electronica in de auto lopen spelen: alle ramen zijn nu electrisch en er zit cruise
control in. Bij inspectie van de zekeringkast bleek dat er 1tje was die wat corrosie
had en flink warm werd. De zekering van de brandstofpomp. Vervangen en alles is
nu weer prima de luxe. Zo lijkt het althans. Smile
Antwoord
Ik kan me zo voorstellen dat er twee oorzaken kunnen zijn. Stel, de motor is goed warm en het is lekker warm weer. Eventuele benzine die in de slangen en dergelijke achterblijft na het afzetten van de motor kan dan lekker verdampen. Als je dan start, kan het gebeuren dat er ofwel veel te veel benzinedamp in het spruitstuk, inlaatkanaal en dergelijke zit, dus de motor verzuipt, of er is juist een gebrek aan benzine vanwege de verdamping en dan moet de benzinepomp extra hard zijn best doen om op tijd nieuwe benzine aan te voeren uit de tank.

Met een injectie-auto zal het waarschijnlijk probleem 2 zijn, bij een carburateur probleem 1. Probleem 1 kan je makkelijk oplossen door iets gas te geven bij het starten en bij het aanslaan nog even wat gas bijgeven. Het te rijke mengsel is dan verbruikt en met de nieuwe, koelere lucht in het inlaatkanaal zal de motor prima lopen (motorfietsen met carburateurs hebben dit probleem allemaal, in sommige gevallen moet je bijna volgas geven bij de warme start).

Mijn eigen auto heeft injectie en vraagt bij warme start enig moed, beleid en trouw: iets gasgeven, sleutel omdraaien, de motor slaat meteen goed aan, maar als je het gas meteen weer loslaat slaat hij af. Als ik rustig gas loslaat tot de motor stationair loopt is er voor de rest niets aan de hand.
Antwoord
Bedankt voor je reactie WvR! Mijn 92'er heeft injectie en je verhaal klinkt plausibel.
Maar toch...mijn probleem is weet ik nu helemaal zeker verholpen alleen door het
vervangen van een zekering met slecht contact! Ik ben er heel blij mee.
Antwoord
Marc1970 schreef:Of doe als mijn ome Johan, die doet altijd HèèNGGGHeeeeng ...
Is dit je neefje?
http://www.youtube.com/watch?v=5a7elDDkJHw

Ik zag vandaag ook nog boris met een immitatie:
http://www.youtube.com/watch?v=q1Ba0kiSaN8
Antwoord
In de Goede Oude Tijd hoorde je nog wel eens van "vapour lock", een situatie die met warm weer ontstond bij carburatiemotoren. De oorzaak was dat het aanvoerkanaal van benzine voor een groot deel "leegverdampt" was waardoor de benzinepomp bijna geen benzine meer pompt. Ik ben zelf te jong om te kunnen oordelen of het een broodje-Aap-verhaal is of echt waar.
Antwoord
ja hoor, maar heel zelden last van gehad..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
ik heb met het warme weer last van hetzelfde probleem als Stinky meldt.

Zou dit ook een versleten brandstofpomprelais kunnen zijn?

In de winter is er niks aan de hand, vooral met echte (vries)kou of sneeuw verschijnt er een grote grijns in de grill van van de 240; dan pas is ie Ãcht in z'n element Wink
Volvo 240 2.3 GLE estate 1992 - Trabant cabriolet 1981 - Saab 900 1983 voormalige Saab-servicewagen - Saab 9-5 2.3t sedan 2006 stage1 235pk/380Nm -
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.679 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 887 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 842 30 April 2023, 16:52
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.683 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.255 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.309 23 December 2021, 21:21
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.936 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.577 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.636 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.965 8 December 2019, 18:11

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)