Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Voordat ik de koppakking heb vervangen heb ik nog compressie gemeten, dit was meer dan 145 psi op alle cilinders, een stuk beter dan de vorige 2 motoren! Lekken doet hij ook absoluut niet.
Als de motor stationair draait, en ik trek de carterontluchtingsslang los (die op de olievuldop) dan komt er een hoop lucht uit, als ik gas geef is dit niet zo. Net een flink end met die slang los gereden, en de stank van olieverbranden is al een stuk minder geworden, maar nog niet weg... Kan ik die carterontluchtingsaansluiting niet gewoon in een catchtankje uit laten komen ipv op de inlaat? En dan misschien hetzelfde doen met die ontluchtingsaansluiting die links van het blok zit, naast de peilstok?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
-wj- schreef:Voordat ik de koppakking heb vervangen heb ik nog compressie gemeten, dit was meer dan 145 psi op alle cilinders, een stuk beter dan de vorige 2 motoren! Lekken doet hij ook absoluut niet.
Als de motor stationair draait, en ik trek de carterontluchtingsslang los (die op de olievuldop) dan komt er een hoop lucht uit, als ik gas geef is dit niet zo. Net een flink end met die slang los gereden, en de stank van olieverbranden is al een stuk minder geworden, maar nog niet weg... Kan ik die carterontluchtingsaansluiting niet gewoon in een catchtankje uit laten komen ipv op de inlaat? En dan misschien hetzelfde doen met die ontluchtingsaansluiting die links van het blok zit, naast de peilstok?
had ik ook, je brandbare mengsel is dan ook koeler en zuiverder..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha de carterontluchting, zit die goed erop? Plaatje van B20 (carbureted) PCV moet je hebben:
http://sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Ja hoor, zat er precies juist op. Nu dus even wat anders aangelegd natuurlijk

Ik vrees toch zuigerveren
Berichten: 59
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
Op je spruitstuk zit een nippel waar de slang van je olievuldop op zit, toch, als het goed is. Dit is een speciaaltje, er zit een heeeel klein gaatje in, die de onderdruk in je carter bijhoudt (zolang je vacuum in je spruitstuk hebt natuurlijk). Dit gaatje koolt wel eens dicht.....
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Wj, je heb toch enkele maanden terug een 8-bouts b20/bak voor zeer schappelijk geld hier verkocht?
Heb je daarvoor in de plaats de olie consumptie gekregen? Mort wel een vervelend gevoel geven! Of was dat oude blok erg versleten?
Succes...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
6 July 2014, 23:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 July 2014, 23:54 door Dopski.)
-wj- schreef:Dag mensen, een tijdje geleden naar de Ardennen geweest met onze 39 jaar oude 145, en in principe ging dat allemaal prima.
Op een gegeven moment reden we een 19% helling af, in de 2e versnelling en hoofdzakelijk op de motor afremmend. Onderaan gekomen kon het gas er weer op, en er stond toch wel 30 seconden lang een grote blauwe pluim achter de auto
Qua vermogen was er niets aan de hand, en nog steeds niet eigenlijk. Maar als ik nu op een stoplicht afrij en de auto in de versnelling weer op de motor af laat remmen, dan begint ie wederom de olie uit het carter te trekken. Hierdoor is het olieverbruik wat hoger dan normaal 
Iemand enig idee wat er hier aan de hand is en wat ik er aan kan doen ?
bovenstaande is niet meer van toepassing!
Inmiddels ben ik een motor verder, en ook na vervangen klepsteelrubbers een hoog olieverbruik, 1 liter op 150 km. wat kan dit nog meer zijn?
Beide motoren blijken dat te hebben, dus de vorige was waarscihijnlijk ook niet nieuw meer.
Klepsteelrubbers vervangen heeft weinig zin als de klepgeleiders helemaal uitgelubberd zijn.