Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ?
#1
Dag mensen, een tijdje geleden naar de Ardennen geweest met onze 39 jaar oude 145, en in principe ging dat allemaal prima.
Op een gegeven moment reden we een 19% helling af, in de 2e versnelling en hoofdzakelijk op de motor afremmend. Onderaan gekomen kon het gas er weer op, en er stond toch wel 30 seconden lang een grote blauwe pluim achter de auto Sad Qua vermogen was er niets aan de hand, en nog steeds niet eigenlijk. Maar als ik nu op een stoplicht afrij en de auto in de versnelling weer op de motor af laat remmen, dan begint ie wederom de olie uit het carter te trekken. Hierdoor is het olieverbruik wat hoger dan normaal Smile

Iemand enig idee wat er hier aan de hand is en wat ik er aan kan doen ?

bovenstaande is niet meer van toepassing!
Inmiddels ben ik een motor verder, en ook na vervangen klepsteelrubbers een hoog olieverbruik, 1 liter op 150 km. wat kan dit nog meer zijn?
Antwoord
#2
Olie verbruik met een blauwe pluim uit de uitlaat bij gas los (berg af); de kans is groot dat de klep sealtjes uitgedroogd/verhard zijn en niet meer goed afsluiten.
Het is goed te doen zonder de motor uit elkaar te halen, het is wel even sleutelen. Maar de rubbertjes zelf zijn erg goedkoop.
Antwoord
#3
Inderdaad, eerst de klepseals maar eens bekijken. Door je gasklep dicht te doen trekt de motor lucht aan maar die krijgt ie niet. Hierdoor ontstaat vacuüm in het inlaat traject en kan er met slechte seals wat olie aangezogen worden. Je hebt geen hoge carterdruk verder? Dat zou nog kunnen duiden op Zuigerveren, maar dan zal ie eigenlijk altijd wat roken.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Hier een how-to
Om het voorkomen van beschadigingen aan de tuimelaaras heb ik bij het echte werk een reseve as gebruikt.
Antwoord
#5
sleutelen ben ik niet zo bang voor Smile
klepsteelrubbers gewoon bij de volvodealer bestellen ?
Antwoord
#6
Ja, ik heb ze bij de VOMD.nl besteld, maar de dealer heeft ze ook nog dacht ik.
Antwoord
#7
Dag waarde volvo rijders, inmiddels ben ik alweer een motor verder, heb ik een lekke koppakking gehad, deze vervangen door een nieuwe, kop schoon gemaakt, meteen maar nieuwe klepsteelrubber gemonteerd, en het motortje loopt weer prachtig (soort van). Wel neemt hij nog verbazend veel olie, 1 liter op 150 km denk ik zo? Waar kan dit nog meer aan liggen?
Antwoord
#8
gruwelijk versleten zuigerveren!
Of ze zitten vast van lange tijd stilstand!

Beste om eens een compressietest te doen..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Zo, dat is wel een erg hoog verbruik ja. Kan aan een hoop dingen liggen. Ik zou eerst eens kijken of je het uit het blok ziet lekken of dat het uit je uitlaat komt. Als je naar de uitstoot via de uitlaat gaat kijken is het goed op te letten of het zich voordoet tijdens accelereren of afremmen op de motor.
Antwoord
#10
Die olie wordt gewoon verbrand gok ik, mijn 144 doet dat ook (in iets mindere mate maar zeker merkbaar) bij hogere snelheden op lange afstand, ik zie het als extra brandstof.
Bij elke keer dat de zuiger omhoog gaat, gaat er olie mee omhoog tegen de cilinderwand. Normaal zou 99,99% daarvan weer naar beneden gehaald worden door de olieschraapveer maar die dingen slijten ook. Of de olie-doorvoergaatjes in de zuiger zijn wat dichtgekoekt, iets is niet meer zoals bedoeld.

Zuigerveergroeven slijten ook en spelen een belangrijke rol in olie en verbrandingsdruk-controle. Mooi artikel over zuigerveren: http://www.amt.nl/PageFiles/17459/002_20...rdelen.pdf
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vlotte motor voor 144 lukastp 34 39.524 14 February 2016, 01:19
Laatste bericht: Jambon
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 13.499 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  Moderne motor in Volvo 144 fvz144 2 6.386 11 March 2015, 21:26
Laatste bericht: Amazon 16v
  andere motor geplaatst, gek probleem met koppeling? -wj- 9 5.775 23 April 2013, 11:56
Laatste bericht: -wj-
  storing motor? patrick2wd 8 5.955 9 January 2012, 12:14
Laatste bericht: ton76
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 25.984 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  Afslaan motor 142 B20A uit 75. volvo142 9 5.897 13 August 2011, 16:24
Laatste bericht: Jambon
  Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties? leerling142 12 9.159 18 April 2010, 00:10
Laatste bericht: leerling142
  Volvo 140 met B2xxFT/ET motor ZwerverRoodbaard 13 9.569 25 January 2010, 22:42
Laatste bericht: frox
  Motor overhit, radiator verstopt? leerling142 7 9.078 10 October 2009, 19:05
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)