Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
2 October 2012, 22:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 June 2014, 01:38 door -wj-.)
Dag mensen, een tijdje geleden naar de Ardennen geweest met onze 39 jaar oude 145, en in principe ging dat allemaal prima.
Op een gegeven moment reden we een 19% helling af, in de 2e versnelling en hoofdzakelijk op de motor afremmend. Onderaan gekomen kon het gas er weer op, en er stond toch wel 30 seconden lang een grote blauwe pluim achter de auto
Qua vermogen was er niets aan de hand, en nog steeds niet eigenlijk. Maar als ik nu op een stoplicht afrij en de auto in de versnelling weer op de motor af laat remmen, dan begint ie wederom de olie uit het carter te trekken. Hierdoor is het olieverbruik wat hoger dan normaal
Iemand enig idee wat er hier aan de hand is en wat ik er aan kan doen ?
bovenstaande is niet meer van toepassing!
Inmiddels ben ik een motor verder, en ook na vervangen klepsteelrubbers een hoog olieverbruik, 1 liter op 150 km. wat kan dit nog meer zijn?
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Olie verbruik met een blauwe pluim uit de uitlaat bij gas los (berg af); de kans is groot dat de klep sealtjes uitgedroogd/verhard zijn en niet meer goed afsluiten.
Het is goed te doen zonder de motor uit elkaar te halen, het is wel even sleutelen. Maar de rubbertjes zelf zijn erg goedkoop.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Inderdaad, eerst de klepseals maar eens bekijken. Door je gasklep dicht te doen trekt de motor lucht aan maar die krijgt ie niet. Hierdoor ontstaat vacuüm in het inlaat traject en kan er met slechte seals wat olie aangezogen worden. Je hebt geen hoge carterdruk verder? Dat zou nog kunnen duiden op Zuigerveren, maar dan zal ie eigenlijk altijd wat roken.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hier een how-to
Om het voorkomen van beschadigingen aan de tuimelaaras heb ik bij het echte werk een reseve as gebruikt.
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
sleutelen ben ik niet zo bang voor
klepsteelrubbers gewoon bij de volvodealer bestellen ?
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ja, ik heb ze bij de VOMD.nl besteld, maar de dealer heeft ze ook nog dacht ik.
Berichten: 67
Topics: 15
Lid sinds: Aug 2012
Dag waarde volvo rijders, inmiddels ben ik alweer een motor verder, heb ik een lekke koppakking gehad, deze vervangen door een nieuwe, kop schoon gemaakt, meteen maar nieuwe klepsteelrubber gemonteerd, en het motortje loopt weer prachtig (soort van). Wel neemt hij nog verbazend veel olie, 1 liter op 150 km denk ik zo? Waar kan dit nog meer aan liggen?
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
gruwelijk versleten zuigerveren!
Of ze zitten vast van lange tijd stilstand!
Beste om eens een compressietest te doen..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Zo, dat is wel een erg hoog verbruik ja. Kan aan een hoop dingen liggen. Ik zou eerst eens kijken of je het uit het blok ziet lekken of dat het uit je uitlaat komt. Als je naar de uitstoot via de uitlaat gaat kijken is het goed op te letten of het zich voordoet tijdens accelereren of afremmen op de motor.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 June 2014, 10:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 June 2014, 10:23 door Marc1970.)
Die olie wordt gewoon verbrand gok ik, mijn 144 doet dat ook (in iets mindere mate maar zeker merkbaar) bij hogere snelheden op lange afstand, ik zie het als extra brandstof.
Bij elke keer dat de zuiger omhoog gaat, gaat er olie mee omhoog tegen de cilinderwand. Normaal zou 99,99% daarvan weer naar beneden gehaald worden door de olieschraapveer maar die dingen slijten ook. Of de olie-doorvoergaatjes in de zuiger zijn wat dichtgekoekt, iets is niet meer zoals bedoeld.
Zuigerveergroeven slijten ook en spelen een belangrijke rol in olie en verbrandingsdruk-controle. Mooi artikel over zuigerveren:
http://www.amt.nl/PageFiles/17459/002_20...rdelen.pdf
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969