Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
heb ik vorige week dus vervangen..
tjonge.. alsof er zand in zat..
loopt nu (wel) erg rustig stationair...
kleppen-getrommel is minder..
heb er ook een duur goedje bij gegooid.. die een ceramische laag (zou) achter moeten laten op wrijvende delen..
motor is wel een stuk stiller, over +/- 250 km, gaat er nog zo'n tubetje in...
ben benieuwd..
maar de motor mocht echt wel een keer verwend worden..
nu de rubbers die vervangen moeten worden..
is wat lastiger te doen..
en als je geen garage hebt.....
wordt vervolgt..
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Heb je er Slick50 ingegooid ofzo?
En goede olie doet inderdaad wonderen! Zie helaas genoeg Amazon/140-rijders die er goedkope troep ingooien of zelfs nooit vervangen en hooguit bijvullen (onder het mom van: "verversen hoeft toch niet want hij verbruikt toch al en krijgt elke maand een liter nieuwe olie").
Berichten: 2.853
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Bij sommige 240 rijders is dat nog veel erger..
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
al die toevoegingen.. weggegooid geld..! het gevaar is zelfs dat het materiaal zich afzet op de aanwezige vervuiling in de kanalen en dien ten gevolge deze kan verkleinen en de doorstroming wordt beïnvloed.. gewoon goede olie gebruiken, op tijd verversen en als ie dan uiteindelijk begint te rammelen en/of verbruiken wordt het tijd voor een operatie...
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
31 October 2011, 20:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 October 2011, 20:06 door BartWillem.)
Yellow240 schreef:Bij sommige 240 rijders is dat nog veel erger..
Inderdaad, met meuk zoals Action-olie en dan trots vertellen dat het eigenlijk van Elf is. Dat 't afgekeurde troep van Elf is (die niet voldoet aan de eisen die Elf stelde) en ook nog eens flink overjarig vergeten ze dan even.
Ik kan nog veel leuke verhalen vertellen over tweedehands remblokken, gebruikte distributieriemen en gelijmde hergebruikte pakkingen.
@ Jambon: ik geloof ook niet echt in additieven/toevoegingen (behalve injectiereiniger om oude benzine wat extra leven in te blazen). Als je dat soort dingen nodig hebt dan weet je dat er iets mis is en zo'n toevoeging is uitstel van executie (als er überhaupt sprake is van uitstel).
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
ach..
met wat Liddl olie..
schaam ik me ook niet om, motor gaat er (zeer waarschijnlijk) volgend jaar ook uit.. om plaats te maken voor een B230...
ik denk zo dat alles beter was dan wat erin zat..
die troep die ik erbij gegooid had heet: Xado, schijnt (???) in de Sovjet-Unie ontwikkeld te zijn..
dus wie weet hebben ze een keer iets goeds ontwikkeld daar..
ik heb nu het idee (en laat me in die waan.....) dat ik mijn auto in ieder geval een beetje heb verwend..
mocht ik 'm in de soep draaien.. hoort u dat uiteraard ook...
maar voor nu...
ben ik tevreden!
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ja, nieuwe olie is nooit weg. Heb afgelopen week de olie ververst, zat er zo 11.000 km in (Mobil 1 5w-50 Rally, volsyntheet). Was toch al wat donkerder en de motor liep de laatste maand duidelijk wat ruwer. Nieuwe olie en het loopt toch weer wat mooier. Denk dat ik in de lente er weer nieuwe in gooi, na een winter vol met koude starts is de olie ook niet meer je van het.
Ik heb ook wel eens Lidl olie gebruikt, in de 740 van mn pa. Werkte goed maar de olie was sneller 'op'. Een beter merk olie kan er gewoon langer in blijven zitten. Als olie voor bijvoorbeeld de winter, als je niet echt veel km maakt, kan best. Alleen niet te lang laten zitten als je het niet vertrouwd. Nu bijvoorbeeld zit er Valvoline Synpower in en dat houdt het een stuk langer uit (ververs ergens bij 8-10.000 km ongeveer).
Additieven in het blok heb ik me niet zo in verdiept. Wil wel in de versnellingsbak en de achteras TSL gooien binnenkort. Heb ik erg goede gebruikservaringen van gevonden. Wordt ook wel in de industrie gebruikt in tandwielkasten etc.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 102
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2011
Doe eens volsynthetische olie in een oude motor en laat het er wat langer in omdat het zo'n goede olie is die niet zo vaak ververst hoeft te worden, dan kun je leuke effecten krijgen (al naar gelang hoe vuil de motor van binnen is, deze olie neemt vuil beter op en houdt het vast).
Met wat geluk loopt hij normaal, het aftappen van de olie bij het verversen doe je normaal met warme motor waarbij ook nog alles normaal is, maar als je het af laat koelen voordat je het in de uiteindelijke oliekan voor het wegbrengen ervan doet kan het na langdurig gebruik zijn dat de olie door het opgenomen vuil de dikte van een pasta heeft (dus de motor heeft pas normale smering gehad als de olie warm was).
Soms lekt hij erna alleen maar wat meer (het vuil hield kiertjes dicht) .
Met wat pech gaat er een oliekanaal dichtzitten en is er daardoor schade aan de motor.
Altijd voorzichtig met moderne olie met veel toevoegingen in een oude vuile motor, het beste de eerste keren vaker olie verversen dan normaal.
De flesjes die je in de olie kan schudden om lekkages te verminderen werken trouwens normaal zo dat er weekmakers etc. in zitten die de (keer)rubbers weker maken en iets laten opzwellen. Hierdoor lekt het geheel vaak eerst minder, maar de keerringen slijten dan harder en dan is het vervangen ervan toch nodig (dus geen afdoende oplossing).
Berichten: 274
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2005
Jw240 schreef:Wil wel in de versnellingsbak en de achteras TSL gooien binnenkort. Heb ik erg goede gebruikservaringen van gevonden. Wordt ook wel in de industrie gebruikt in tandwielkasten etc.
Olie doet zijn werk en zou eigenlijk bijna niet vervangen hoeven te worden. Maar omdat de motor veel temperatuurwisseling kent ( van koud naar bedrijfstemp.) komt er veel condens in de olie waardoor de werking teniet wordt gedaan. Daarom is vervanging nodig. Vrachtwagens die bijna dag en nacht in bedrijf zijn blijven ook constant op bedrijfstemp. Daardoor komt er geen condens in de olie en wordt de olie vaak pas om de 100.000 km ververst.
Ik gebruik ook TSL in de olie. Sinds ik dat gebruik (5 jaar) is het verbruik van 1:9 naar 1:10 gegaan. De garage waarschuwde dat de kleppen 5 jaar geleden bijna uit gesteld waren en nog 1 of 2x gesteld konden worden en dan was revisie nodig. Daarna ben ik TSL gaan gebruiken en sindsdien is het niet meer nodig geweest de kleppen te stellen. TSL woord ook door Volvo bedrijven gebruikt en geadviseerd. Daar koop ik het ook. Ook de industrie gebruikt vaak TSL en de NS in de lagers van de wielen onder de treinen en in de diesellocs en heeft daar een zeer positief rapport over geschreven.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ja precies, die TSL toevoeging lijkt echt goed. Ik ga het vooral voor de M90 bak gebruiken, die is door zn 3-assige constructie wat luidruchtiger dan een 2-assige bak zoals de 240 normaal heeft. Interessant van die verbruiksvermindering, had ook goede dingen gehoord over TSL in motoren maar kon me er niet zo veek bij voorstellen want een glijlager in een motor werkt heel anders dan een lager/tandwiel in een tandwielkast/versnellingsbak.
Over condens en brandstof in de olie, herkenbaar. Tot voor de zomer was mn dagelijkse rit net geen 10 km enkele reis. Olie rook al snel naar brandstof (ethanol in mijn geval) en in de catch-can zat snel veel condens. Nu 30 km enkele reis en dezelfde olie die eerst sterk naar brandstof rook was toen ik em aftapte helemaal niet meer zo naar brandstof aan het ruiken. De boel goed op temperatuur rijden helpt ook om de olie langer mee te laten gaan.
Vrachtwagens die een ton mogen met de olie hebben ook drie van die enorme filters er op zitten, dat helpt ook. Maar idd, de hoofdzaak is de bedrijfstemp.
Bij watersport zaken is olie soms verrassend goedkoop. De Valvoline Synpower 5w-40 kost 4 euro en 10 cent per liter daar, in een (on)handig 10 liter tankje. Scheelt toch weer wat euro's met de gewone automaterialenzaak waar 4 liter van die olie snel 40 euro kost.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni