Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG
#31
Funz, Niels en ik zitten er aan te denken om (ik denk dat ik het iig gewoon ga doen) om 20 computers in eens te assembleren. We halen dan de prints in Amerika (neem ik mogelijk mee eind mei) en de electronica halen we bij Farnell, Display of Conrad. Goal is in iedergeval iets voordeliger uit te komen dan bestellen in Amerika. Daarnaast heb je dan wat service dicht bij huis.

Iedere fout die ik maak koppel ik terug naar Niels, en die zegt dan, ow.. Ja... Dan heb je dat en dat niet goed gedaan. Hij is al wel bereid om me een paar uur te helpen om het ding te configureren en te mappen, maar dat is er nog niet van gekomen. Ondertussen hobby ik lekker verder en maak ik dus iedere fout die er te maken is. Dat geeft niet, want daar leer je van (en ik heb iig nog 2 auto's waar dit systeem op gaat) maar het is wel een beetje geklooi in het begin. Zo is iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden en dat is een beetje jammer. Ik zie zo ook een hoop mensen afhaken terwijl er mensen zijn die complete auto's restaureren, maar beginnen te schreeuwen als de een shuntweerstand naast de bobine zien hangen.

Wellicht dat een stukje informatievoorziening, begeleiding of cursus wel een hoop voor mensen kan doen. Ik weet nu welke problemen ik tegenaanloop. In het begin lijkt het een muur. Toen werd het een zeer zwaar te beklimmen berg. Inmiddels kan ik het topje zien, begin de electronica schema's te lezen en krijg overzicht in de mogelijkheden.

Wat me nog ontbreekt is een kast met weerstandjes, condensators, spoelttjes en transistors. Dan kan je lekker makkelijk even een aanpassing doen. Daar wordt nu aan gewerkt.

Ow ja...

Het onderdeel dat ik gesloopt heb...

Kost 65 cent. Humor...
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#32
Humor...

Het is ook zeker erg leuk om te doen. Lees je wel even in welke opties je moet hebben. Ik kom er net achter dat ik andere transistoren geleverd en dus gebruikt heb dan in de guide staan ?

Eind mei zou je de prints kunnen hebben. Maar als je inderdaad niet op een paar euro kijkt. Dan heb je voor iets meer dan 100 euro de print+chip en MAP in huis. Kastje kost 15 dollar en dan ongeveer 50 dollar verzendkosten. En dan nog een eurotje of 50 aan Farnell.

Dan zou je voor 250 euro klaar moeten kunnen zijn.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#33
Qua originaliteit mag het dan sommigen een gruwel zijn, anderen hebben de auto in dagelijks gebruik. Dan gelden er toch andere "wetten", met name betrouwbaarheid en het voorkomen van die rottige backfires.
Een purist was na het lezen van het eerste bericht toch al lang afgehaakt. En is geen complete industrie ontstaan rondom het "updaten" van oudjes, zoals de Jag MK2? (stuurbekrachtiging, ABS op schijven rondom, sat-nav weggewerkt, enzovoorts).

Funs, mocht je echt haast hebben wil ik mijn Mastercard wel in de strijd gooien. Maar zou het niet zinvoller zijn om 1 auto in z'n geheel uit te ontwikkelen, voordat er 20 sets besteld worden? Zo te lezen is Bozzma leuk op weg, maar nog niet helemaal daar.... Niet om negatief te doen, hoor, maar alleen om overmoedigheid voor te blijven. Immers, zijn 264 heeft binnenkort enkel het LPG-traject onder controle. Uit de discussie van enige tijd geleden was jouw stelling, Funs, immers dat het ontstekings-verhaal nog wel eens het lastigst kon worden!??!

Wat mij betreft heb ik een flinke plaatwerkklus voor de boeg, dus geen echte haast. Daarnaast zou ik het wel leuk vinden om te bekijken of de spinnekop behouden kan blijven. Vind ik persoonlijk een "geiniger" aanblik dan de latere spruitstukken (maar ik ben dan ook een beetje maf en heb er nu drie liggen). Dan maar iets minder pk's. Wie weet valt er met bussen wat te doen?

Vanuit mijn optiek zou ik het liefste zien dat een volledig uitontwikkelde situatie zich ook over enige tijd bewijst. Mij ontbreekt immers de kennis/ervaring om, onderweg naar een afspraak geconfronteerd met een bug, effetjes een laptop 'in te prikken' en de bug te fixen.

Maar nomaals: Bozzma verdient een dik applaus, voor het tonen van lef alleen al.
Antwoord
#34
Kreukel schreef:Bozzma verdient een dik applaus, voor het tonen van lef alleen al.

Ech wel!! =D>=D>=D>=D>=D>=D>=D>=D>=D>=D> Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#35
Beste Kreukel, er zijn maar weinig redenen om zowel je spinnekop weg te doen als je K-jettronic.

De spinnekop zal niet beter of slechter (tenminste, weinig) werken dan de wat modernere spruitstukken. Je plaatst de gasinjectie heel dicht bij de motor en daardoor behoren de backfires tot het verleden. Ik heb er nog geen een gehad, en mijn motor loopt nu nog verre van goed afgesteld.

Het veranderen van het K-jettronicsysteem naar een ander systeem is pas wenselijk als je op jacht gaat naar meer vermogen en dus een betere cilindervulling. Als jou dat geen moer kan schelen en je wil enkel een zuiniger en beter functionerende gasinstallatie, dan zou ik bij de spinnekop blijven in combinatie met de K-jettronic.

Al ben ik nu nog een beetje voorbarig. Ik heb er nog steeds het volste vertrouwen in dat het hele zaakje gaat werken.

Leuk project trouwens... Dus jij wil ABS op je 240 ?

Dat is best te doen hoor !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#36
Ik houd me ook aanbevolen voor een setje...ook puur om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua tuning, economie en eventueel experimenteren met een 5de injector voor waterinjectie.

Ik ben wel in voor wat geknutsel op m'n 240 turbo :wink:
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
#37
ik ben eventueel ook geinteresseerd in een setje. voor een 340 turbo projectje of voor lpg in mijn 240.
voor info over de problemen kun je ook op turbobricks kijken, daar is een apart stukje voor megasquirt enzo.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#38
Jw240 schreef:ik ben eventueel ook geinteresseerd in een setje.... voor lpg in mijn 240.
.
moi aussi!!!!
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
#39
lol...PP hoeveel projecten ga jij doen man! En waar is jou turbo eigenlijk gebleven?? :roll:
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#40
Zie je... 20 is nog te weinig....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 7.774 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 10.290 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Electronische ontsteking LuckyLoek 4 4.391 14 May 2010, 21:36
Laatste bericht: Rob
  MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel M&amp;M 22 13.184 9 August 2009, 11:59
Laatste bericht: M&M
  megasquirt / trransistor ontsteking edwin 0 2.132 15 March 2008, 10:10
Laatste bericht: edwin
  Moet je een electronische ontsteking afstellen? michiel 8 8.547 8 December 2007, 21:32
Laatste bericht: abbabak
  mooie 16V motor met MEGASQUIRT in 242 kaasie 0 2.027 20 July 2007, 21:50
Laatste bericht: kaasie
  ombouwen b204gt naar electronische ontsteking koningbertone 4 4.987 7 August 2006, 14:43
Laatste bericht: Bozzma
  electronische ontsteking, welke stroomverdeler V122 3 4.600 2 July 2006, 11:19
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)